Kliar svansen

Corax

Trådstartare
Jaha... Nya hästen kom i nov '19. Såg redan då att den hade tendens att klia svansen.
Jag gick på med AVS 14 och inget kliande mer än någon enstaka gång.
I april börjades det klia i alla fall och jag bytte till Leovets No Rub.
Men senaste veckorna kliar hon ändå och idag föll flera tofsar som kliats av under natten.
Jag vet ju inte varför hon kliar och jag vet inte alls vad jag ska hitta på nu.

Tips?
 
Jag använder probs tjärschampoo och sedan kill itch creme efteråt och sedan flugtäcke på annars kliar min direkt av sin man och svans. Med detta är han klifri. Min börjar klia så fort solen och värmen tittar fram. Har dock blivit mkt bättre sedan jag börjat ge probihorse vital. Innan fick jag börja täcka honom redan i mitten av april. Nu fick han täcke på sig först i söndags!
 
Jaha... Nya hästen kom i nov '19. Såg redan då att den hade tendens att klia svansen.
Jag gick på med AVS 14 och inget kliande mer än någon enstaka gång.
I april börjades det klia i alla fall och jag bytte till Leovets No Rub.
Men senaste veckorna kliar hon ändå och idag föll flera tofsar som kliats av under natten.
Jag vet ju inte varför hon kliar och jag vet inte alls vad jag ska hitta på nu.

Tips?
Har du gjort tejpprov och kollat att det inte är springmask? (det kan såklart lika gärna vara eksem, men om den inte haft eksem innan hos förra ägaren så är mask något man iaf bör utesluta)
 
Inte ovanligt att de kliar nu när insekterna och värmen kommer. Kan vara sommareksem light. Finns studier som visar att antihistaminet cetirizin fungerar bra mot det. Finns receptfritt men blir mycket billigare med recept. Dosering är 0.4 mg/kg.
 
Inte ovanligt att de kliar nu när insekterna och värmen kommer. Kan vara sommareksem light. Finns studier som visar att antihistaminet cetirizin fungerar bra mot det. Finns receptfritt men blir mycket billigare med recept. Dosering är 0.4 mg/kg.
Fast hon kliar ju lite året om verkar det som. 🤔
Och nu har jag ju börjat med både Renons och Ultra Shield sedan ca två-tre veckor tillbaka. Så får väl börja med att ta bort US först. Och fundera vidare på om det kan vara lite åt exemhållet.
 
Har du gjort tejpprov och kollat att det inte är springmask? (det kan såklart lika gärna vara eksem, men om den inte haft eksem innan hos förra ägaren så är mask något man iaf bör utesluta)
Nope men jag har tänkt tanken. 🙂 Så det lär jag väl göra för att utesluta Det.
 
Hon har garanterat inte zinkbrist (längre)i alla fall. Analyserat och ger mikromineraler löst. 😊
Men det var ett bra tips!!
På min fungerade då att boosta zinktillskottet från mars/april till typ oktober för att slippa klådan på sommaren plus probs tjärschampo/olja. Viktiga var att de var tvunget att vara rent i mankam/svansrot då försvann klådan så gott som helt.
 
Kan man ge zinktillskott utan analys på grovfodret? Kan det bli för mycket med en rimlig mängd?
Har en exemponny (som ska säljas) och tycker inte att täcke och dush verkar hjälpa speciellt mycket

Har för mig när jag läste på att man skulle upp i rätt stora mängder för att det skulle bli giftigt, använde zink från forageplus. Fick även god effekt från st hippolyts
 
Jag använder probs tjärschampoo och sedan kill itch creme efteråt och sedan flugtäcke på annars kliar min direkt av sin man och svans. Med detta är han klifri. Min börjar klia så fort solen och värmen tittar fram. Har dock blivit mkt bättre sedan jag börjat ge probihorse vital. Innan fick jag börja täcka honom redan i mitten av april. Nu fick han täcke på sig först i söndags!
Jag skulle gärna ha flugtäcke på min och hade beställt ett svindyrt... Men hästen har uppenbarligen en väldigt stor bål för det var tight som sjutton. Så jag får försöka hitta något med rymligare bog. Fan, jag som gillade täcket väldigt mycket annars.
 
Detta blir ett mycket ovetenskapligt tips men vi köpte en 1årig ponny förra våren som kliad man mm en del under sommaren. Behandlade med AVS 14, tjär- och probishampoo mm och fick ordning på det till slut. Märkte nu under våren när gräset började spira att ponnyn blev lite kass i magen av gräset och i samma veva började hon klia svansen igen. Bestämde mig för att ge jäst med hopp om att få magen lite mer i balans och hon slutade klia svansen strax efteråt. Trappade bort jästen efter en månad ungefär och nu har jag sett att hon börjat klia igen så började ge jäst igen för en vecka sedan och hon verkar ha lugnat sig. Det är möjligt att det är något men en tanke iaf :)
 
Jag skulle gärna ha flugtäcke på min och hade beställt ett svindyrt... Men hästen har uppenbarligen en väldigt stor bål för det var tight som sjutton. Så jag får försöka hitta något med rymligare bog. Fan, jag som gillade täcket väldigt mycket annars.

Vad köpte du för täcke? Min är oxå djup i bålen och har bucas nu med en extra karbinhake på magdelen. Han är Grå eller vit nu och behöver UV skyddet.
 
Kan man ge zinktillskott utan analys på grovfodret? Kan det bli för mycket med en rimlig mängd?
Har en exemponny (som ska säljas) och tycker inte att täcke och dush verkar hjälpa speciellt mycket
Har du ingen analys så vet du ändå inte hur mycket du ska ge så att bara ge i blindo ger inte så mycket. Mineralerna behöver dessutom vara i balans med varandra för att det inte ska bli något annat problem. Är mineralerna inte i balans kan de försvåra upptaget av varandra. Att få ordning på mineralbalansen i kroppen är inte heller någon quick fix utan det kan ta ett bra tag (ett år är inte ovanligt om bristerna är stora, ibland tar det ännu längre tid) innan kroppens depåer är fyllda om hästen har en brist och under den tiden behöver man ge mer än dagsbehovet för att fylla på men det ska ändå ges i balans med övriga mineraler. Man behöver ta blodprov med jämna mellanrum för att se hur hästen ligger till dessutom. Mineralstatusen i blodet fluktuerar en hel del så därför behöver man ta prover några gånger innan man kan få ett hum om hur det faktiskt är. Stora brister syns dock genast.
 
Ok , jag köper ju normalt hellre horseware än bucas men av tidigare erfarenheter så är horseware inte lika rymliga i storleken som bucas, därav bucas.
Jag trodde nog att mitt normalstora halvblod skulle kunna komma i ett Rambo-flugtäcke... Hon har haft både Rambo och Amigo över vintern. Och Bucas inne som jag tyckt varit lite tight över bogen/manken.
Jag kan väl misstänka att hon grovat på sig rätt mycket bara sista månaden så det blir roligt inför nästa höst/vinter, att se om hon kan ha något av de gamla täckena.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 015
Senast: Josofinito
·
Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
13 490
Senast: Petrow90
·
Hundhälsa Min hund har fått ett sår precis där huvud/käke går över till hals bredvid luftstrupen. Jag vet inte alls vad han har gjort. Han kliade...
2
Svar
22
· Visningar
3 820
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp