Bukefalos 25 år!

Kliar svansen

Fiorano

Trådstartare
Pålle envisas med att klia svansen! Snart är han helt kal uppe på svansroten! Tips nån??

Han är förstås avmaskad!

Men å andra sidan kan ju springmask hos människa överleva i damm...så varför inte hos häst. Hur/när är hästen avmaskad ?

T

tuttan

Jag har haft samma problem. Blev rekomenderad att tvätta med salt ut rört i vatten sedan smörja in med lite olivolja.
Det hjäpte faktiskt efter att jag gjort de under ett par dagar. (Han är avmaskad så det var inte mask.) :banana:

P

Pyrusan

Har ni kollat så att det inte är mjäll eller eksem?
Min häst fick mjäll vid svansroten och kliade sig som en galning! Tvättade 1 ggn/dag med ett speciellt mjällschampo (kommer inte på vad det heter, men vi människor kan använda det också som vi har eksem eller svår mjäll). Nu börjar svansen växa tillbaka! :)

S

strumpan

Pröva Nylanders hästsalva.
Hjälper mot klåda,läker fort.
Hjälper även mot människor.
Värt att pröva

Till våran eksem-isis använder vi sevorex mjällschampo från apoteket, plus smörjer med salisylsyreolja också rec.fritt från apoteket... Det bästa boten jag hittat hittills!

R

Rikkan

Om du märker att hästen står och trycker/kliar för att avlasta bakdelen så kan det hjälpa att göra svans stretch, så att hästen får sträcka ut ryggen. Mycket populärt även hos dom som inte kliar svansen...
:smirk:

Fiorano

Trådstartare
Han är avmaskad för tre veckor sen med Cydectin.

Har börjat tvätta svansen med äppelcidervinäger. Det verkar faksiskt hjälpa!

Liknande trådar

Hästvård Jaha... Nya hästen kom i nov '19. Såg redan då att den hade tendens att klia svansen. Jag gick på med AVS 14 och inget kliande mer än...
Svar
17
· Visningar
913
Trädgård&Växter Har en envis stubbe, rönnsumak, som skjuter rotskott som en tok :cautious: har börjat gräva runt stubben och huggt av en del större...
Svar
0
· Visningar
484
Övr.Barn Min sjuåring kissar på sig nästan dagligen. Vi har efter rätt lång väntetid fått en tid till barn-ungdomsmottagning, men att det nog...
Svar
18
· Visningar
1 858
Katthälsa Har en honkatt på ca 2 år som är hittekatt, levt som förvildad och livnärt sig på sopor. Hon kom till mig i juni då jag är jourhem, hade...
Svar
0
· Visningar
281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2021, del 2
  • Favoritstilar och motsatsen!
  • Hudvårdstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vad är "lagom varm"?