aglaonema

Trådstartare
Nån som vet nån bra salva att smörja en hästs spenar och området runt då hon kliar sig mycket där? Hon har svullet juver alltid haft och mellan spenarna är det varmt och geggigt.
 
Har hon svamp? Det ska inte klia där eller vara varmt och geggigt..
Jag tror att hon är så djup och trång mellan spenarna att det är därför det blir varmt har alltid varit så dessutom är juvret svullet precis som hon skulle ha föl fast hon inte har något har alltid sett ut så på den här hästen. Men hon vill att man kliar henne mellan benen tycker hon är skönt plus att hon kliar bakdelen själv en del så undrar mest om hon lider av detta och har klåda etc.
 
Jag tror att hon är så djup och trång mellan spenarna att det är därför det blir varmt har alltid varit så dessutom är juvret svullet precis som hon skulle ha föl fast hon inte har något har alltid sett ut så på den här hästen. Men hon vill att man kliar henne mellan benen tycker hon är skönt plus att hon kliar bakdelen själv en del så undrar mest om hon lider av detta och har klåda etc.
Vad säger veterinären om klådan? Låter ju som det är mer problem än bara juvret.
 
Helosan är ursprungligen en spensalva för kor, även om den numera har mycket bredare användning. Jag tycker själv att Helosan är kanon på hudirritation som orsakas av det blir för varmt och fuktigt, typ under bysten om jag haft ”fel” BH en varm dag. Tvätta, torka torrt och smörja med Helosan brukar ge bra resultat. Har även använt Helosan på diverse hudirritation på djur och det verkar lindra.

Så jag hade testat Helosan men det kan även vara läge för veterinär av de anledningar som nämnts ovan.
 
Jag tror att hon är så djup och trång mellan spenarna att det är därför det blir varmt har alltid varit så dessutom är juvret svullet precis som hon skulle ha föl fast hon inte har något har alltid sett ut så på den här hästen. Men hon vill att man kliar henne mellan benen tycker hon är skönt plus att hon kliar bakdelen själv en del så undrar mest om hon lider av detta och har klåda etc.
Men är hon fet då? Vissa ston som är för tjocka kan få det så som du beskriver med svullet men ngt är ju lite konstigt om det kliar ”hela tiden” och hon får gegg, kan ju ha och göra med det svullna. Börja med att tvätta regelbundet med tex ljummet vatten och lactatyd, torka helt rent med handduk efter. Om det inte blir bättre så låt veterinären ta sig en titt så det inte är ngt. Hur luktar gegget?
 
Men är hon fet då? Vissa ston som är för tjocka kan få det så som du beskriver med svullet men ngt är ju lite konstigt om det kliar ”hela tiden” och hon får gegg, kan ju ha och göra med det svullna. Börja med att tvätta regelbundet med tex ljummet vatten och lactatyd, torka helt rent med handduk efter. Om det inte blir bättre så låt veterinären ta sig en titt så det inte är ngt. Hur luktar gegget?
Hon är inte jättefet men i tjockaste laget. Då hon t. ex får granar inslängda i hagen ställer hon sig ovanpå och kliar sig på granen, tycker hon är skönt. Också om nån människa kommer in i hagen vill hon bli kliad mellan benen. Tror som sagt att det geggiga beror på att hon är djup och trång mellan juvren hästar brukar inte se ut så därför det blir varmt där. Hästar brukar ju få sånt som går att pilla bort där annars också. Det geggiga luktar rätt illa, det luktar inte bara häst utan jättemycket häst typ.
 

Liknande trådar

Hästvård Hade ju hoppats att detta elände skulle ha dött nu, men ícke! hittade idag stora områden på min stackars häst som blivit ätit under sitt...
Svar
7
· Visningar
744
Senast: QueenLilith
·
Mat Jag har ätit 4 bollar av tinad hackad Spenat som varit fryst. Den stod framme i rumstemp ända från morgonen kanske runt 09 -> kl...
Svar
4
· Visningar
870
Senast: Mojma
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
2 002
Senast: Rugge
·
L
Hat
Relationer Dethär kanske är en konstig fråga så ursäkta då. Men jag undrar om ni hatar någon? Eller har gjort nångång? Alltså jag menar inte som...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
2 879
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp