Bukefalos 28 år!

Klicker/clicker --- informera mig

U

UrsusRex

Börjar med att säga att jag gillar det här forumet skarpt! :bow:
Skulle kolla något helt annat på nätet men tänkte att jag kollar in och fastnade som vanligt och var "tvungen" att skriva lite här och där i forumet. *lol*

Hursomhelst - klicker eller vad det nu heter, hur går det till? Det var rätt nytt då jag senast satte min fot på en dressyrkurs så jag har ingen aning! Hoppas på dig här cillamuffins ;)

Jag hade en vattenflaska en gång i tiden till min gamla hanhund som var rätt aggresiv. En tvålflaska med "knäpplock" med vilken jag sprutade honom mellan ögonen för att bryta dåliga beteenden. ( har funderat om det skulle funka på hästar också? För att snabbt bryta och återleda uppmärksammheten till mig?)
Hursomhelst så räckte det med att knäppa med locket efter ett tag så bröt han dumheterna han höll på med.... är det något i den stilen? Klicker?

Mvh
Björn
 
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

Jag har precis köpt en klicker och är inte speciellt kunnig.

Men en klicker används för att snabbare lära in ett kommando eller uppgift.
Inte för att avbryta dumheter.

Man ska inte använda klickern jämt, då mister den lite av sin funktion
 
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

Okej :)

Men på vilket vis är den "snabbare"?

Mvh
Björn
 
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

naturligtvis ställer jag upp ;)

klickern används som belöning, inte bestraffning. det fungerar ungefär som när man tränar delfiner, fast till dom använder man överljudsvisselpipa. man ville föra över detta till hundträningen men kom på att metalliskt klick funkar bättre.

det hela börjar med att man klickar in sin hund. bryt några frolic i fyra bitar och börja mata med en i taget. så fort hunden har en godis i munnen så klickar man. det ska gå snabbt och därför ska bitarna vara små så att hunden inte behöver tugga. efter ett par försök börjar hunden förknippa klicket med godissmaken och då kan man börja träna.

ta en pinne och tejpa med vit eltejp längst ut, ca 1 cm ska vara vitt. håll den framför nosen på hunden. de flesta hundar nosar nyfiket och då klickar man och ger en godisbit. alltså nos på pinnen = klick + godis. sedan överför man detta på andra moment.

det hela bygger på enbart positiv förstärkning. hunden får själv lista ut vad det är man vill. och de lär sig otroligt snabbt! naturligtvis ska man inte klicka i tid och otid, detta är en inlärningspryl och inget annat. men efterhand som hunden lär sig ökas kraven och det är också en inlärningsfas.

nu kommer jag itne på mer att skriva, men har du fler frågor ska jag försöka svara på dom med! :)
 
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

Jag har inte riktigt förstått vad man använder targetstick till.. Det är väl som en "pekpinne" som visar var hunden ska gå men vad har man för nytta av den?
 
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

man kan ha det till massor av grejer! dels är det bra för att träna sin egen förmåga i timing och klickingteknink, dels kan man göra det mer avancerat och peta på en post-it-lapp som man t ex ritat ett kryss på. man klickar in nos på lappen och sedan kan man ha nytta av hunden så att den stänger skåpsluckor etc.
 
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

Ok.. Post-it-lapp har jag provat (klickade alltså in utan targetstick), försökte lära henne att stänga lådor men vi fastnade lite i den träningen så den har lagts på is..

Men visst kan man klicka in hunden så att ens eget pekfinger fungerar som targetstick? Har för mig att jag läste det i Canis. Måste nog läsa igen, där stod ju en del om targetstick :)
 
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

visst kan man det, men en targetstick kan man även sätta i rutan (lydnad).
 
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

Just ja det kan man.. I vilken klass dyker rutan upp då?
 
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

Tackar ödmjukast för svaren :D
Ska nog prova på lite!

Mvh
Björn
 
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

Har läst P.M:et nu :D Tackar Cillamuffins för hjälpen och länken och jag skickade ett svar också.

Jag ska prova metoden på min Beagle som jag sa i P.M:et. Har som sagt problem med kontakten med henne och tror klicker-metoden kan vara helt rätt medicin för att få ett snabbare bekräftande till henne när hon lyssnar på mig.

Mvh
Björn
 
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

Hej Björn o välkommen!

jag är servicehundstränare/ägare o brukar vara här ibland..förutomatt jag har Frieser då...

klickerträningen kanman säga mycket om...Jag har arbetat lite med den som -tekniskt-fenomen undre några år,men måset säga att jag ttycker inlärningsteorin är mycket,mycket intressant...

Det handla r egentligen inet om dosan eller pipan utan om att anvädna olika tekniket för tat bli en bättre lärare för våra djur(barn,partner,tja name it och det har förmodligen provats,så länge det är fråganom högre intelligens)

jag skall gå en klickerträningskurs,operant betingningskurs,i vår för en kvinna som heter Ellen Ofstad..jag kan varmt rekommender ahenne för henen otrpoligt lättfattliga och pedagogiska sättatt lär aut..
Och jagär ändå erfaren hundtränare/tävlare/hästtränare men tycker attt det här md operant conditioning ger mig ytterligare möjligheter att hitta rätt snabbt

Thina
www.alsterfeldt.nu
 
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

T.Alsterfeldt skrev:
Klickern används...för att bli en bättre lärare för våra djur (barn,partner,tja name it och det har förmodligen provats,så länge det är frågan om högre intelligens)
*hehe* :devil: Får väl börja klickerträna sambon då också! :idea:
*tackar för tipset!* :bow:
/JES
men hmmm.. högre intelligens... eeeh... nåja... :D :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

hmm... förstår vad du menar cillamuffins, men det gjorde inte hunden... han ville inte alls nosa på pinnen... försökte att putta på en låda/burk istället och det gick bättre, men den där "aha nåt bra ger klick = godis" kom nog aldrig. att bara klicka och sen ge godis för att han ska förstå att klick är bra funkade (han började vänta på godisen), men han försökte mer ta "genvägen" att slicka på godishanden, vilket inte gav honom någon godis, men det var ju inte så det skulle vara... Har du några bra förslag?

tack på förhand
 
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

klicka in igen, och stoppa in godis i munne på honom + kllick. sedan får du vänta ut honom. börja med något lätt och öka sedan kraven.
 
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

Du måste inte just ha en pinne. Du kan tex bara ta ett vanligt lite större plastlock (eller ta vad du hittar, nja, inget som han vill ta i munnen och springa iväg med). När du slänger ner den på marken så kommer hunden reagera och kika på den, då klickar du och ger godis. Sen väntar du ut hunden tills den tittar på locket igen, och klickar när den tittar och direkt ger godis. När hunden fattat vad det handlar om kommer den kika på locket för den vet att det var det den skulle göra, och du klickar och ger godis.
Sen kan du gå vidare. Att tex bestämma att nu ska han trampa på locket. Då kommer han testa och kika som han fick beröm för förut, men då nonchalerar du det, och hunden kommer tillslut testa något annat. Och har du bestämt dig för att hunden ska trampa på locket så klickar du och ger godis för minsta tecken på det. tex att han lyfter på tassen. Hunden kommer snart förknippa det med beröm och kommer kanske krafsa på locket, då klickar du och ger godis. Sen är det bara att gå vidare...
Men gå inte för fort fram. Hunden måste veta vad den gör innan du går vidare..
 
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

Jag har försökt mig på något liknande som du beskriver med att titta på locket - krafsa på det.
Det är bara det att min hund försöker inte sig på att göra något annat om jag väntar ut honom, utan då sätter han igång att skälla, gnälla och krafsa efter godishanden..
Går jag för fort fram då?
 
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

kan du ite be någon hjälpa dig att leda hundens uppmärksamhet mot locket? annars, om du har ett jättetålamod, sätt dig på en stol och ignorera honom. tillåt inte skällande eller krafs. så fort han så mycket som sneglar åt locket så klickar du, men säger bara lugnt braaa.
 
Sv: Klicker/clicker --- informera mig

Nu gav cilla ett bra svar att be om hjälp. För blir han helt okoncentrerad så kan du ta upp locket. Första gången jag testade så hade jag en liknande skokartong, den var ju intressant att titta i :-)
Be någon ta upp den saken du har och kasta den på marken. Då kan du bara koncentrera dig på hunden. För just detta när den precis hamnar på marken brukar ju hunden reagera på. Och du kan snabbt vara där med beröm. Ni kan ju göra så några ggr, och att belöningen kommer i lådan. Alltså klicka och kasta belöningen sen i lådan (när hunden kikat på den alltså).
Jag tror mer på att kasta belöningen bredvid saken/på/i än att alltid ge ur handen. För då söker sig hunden mer till lådan än att kika på din hand efter godis.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp