Bukefalos 28 år!

Klimakterie

abc

Trådstartare
Ofta börjar ju klimakteriet med tätare menstruationer.
Under hur lång tid hade ni det innan den började glesa ut?

Har någon testat Laboquick klimakterietest?
 
Sv: Klimakterie

Mina glesade bara ut och försvann.
Mycket behändigt.
Och oerhört bekvämt efteråt.

Ingen mera mens - hurra för det.
 
Sv: Klimakterie

Jag tror att jag har testat det. Jag behövde veta om jag var i klimakteriet för jag tänkte be att få pröva östrogen mot min migrän, och jag skulle inte kunna få det om jag ännu inte var där.

Jag blev dock besviken på det. Det visade negativt men i den förklarande instruktionen har jag för mig att det stod att jag isåfall kunde testa en annan dag och få ett annat resultat. Det lät ju inte tillförlitligt alls. Det kanske är så att det bara visar positivt när hormonhalten är verkligt låg - men då lär man ju redan ha fattat att man är där.
 
Sv: Klimakterie

Gud så skönt. Längtar. Jobbigt att inte veta hur länge man kommer gå så här.
 
Sv: Klimakterie

Ok kanske inte någon ide att köpa det.
Det är nog ändå så att det börjat.
 
Sv: Klimakterie

Om du inte har någon direkt anledning att veta så spelar det väl egentligen ingen roll.

Jag minns att det började med att mensen skenade för mig, jag hade ungefär var tredje vecka. Vet dock inte hur länge det pågick. Blödningarna blev rikligare. Sedan började mensen glesas ut i stället. Nu tror jag att den är helt borta.
 
Sv: Klimakterie

Nej finns ingen anledning egentligen.
Har börjat få var 3 dje vecka nu ett tag istället för var 4 de.
Och ingen hejd på hur mycket.
Känns hopplöst att ha det så, kanske i flera år.
Det är väl bara att gilla läget.
 
Sv: Klimakterie

I flera år hade jag det inte. Snarare kanske ett år. Sedan började den hoppa, ibland med två månader emellan, ibland kanske fyra, ibland kunde den komma 3-4 månader i rad.
 
Sv: Klimakterie

Åh då får jag hoppas att det inte blir så långvarigt.
Men det är säkert jobbigt när det börjar glesa ut också,
känns ju som man alltid måste gå och vara beredd på det då.
 
Sv: Klimakterie

Ja, man får ju bära med sig tamponger ... Men jag kände oftast i brösten när mensen var på gång, precis som innan, så helt överraskande kom den inte. Men det där är ju väldigt olika för olika personer.
 
Sv: Klimakterie

Ja man kanske får behålla den svullna/spända känslan man har nu innan.
Känns trist bara om man skulle vilja boka en solresa och resa bort en vecka och det roliga plötsligt dyker upp. Nä får nog se det positiva att det säkert är borta om några år. Härligt. Kommer inte sakna det.
 
Sv: Klimakterie

Min kom faktiskt ofta vid den tidpunkt i månaden då den brukade komma, oavsett om det gått en eller flera månader emellan.

Solresor har jag faktiskt alltid klarat även när jag haft mens, jag har vägrat att låta mens hindra mig. Har man rikliga blödningar finns det ju receptfria medel som minskar blödningen lite.
 
Sv: Klimakterie

Här har det krånglat de senaste 6-7 åren :( rena syndafloden, för att nu äntligen börjat tunna ut...men nästan lika regelbundet...jag är 53...

Jag har vid resor senaste åren tagit Primolut Nor, som skjuter på mensen. Kanske hör det till saken att jag är steriliserad och inte använt preventivmedel på över 15 år.
 
Senast ändrad:
Sv: Klimakterie

Har man menskopp så är badsemester inget problem.

Jag fyller en sån på 15 minuter när det är som värst. Och när det är som värst kan det vara värst i en vecka. Om jag hade råd med badsemester skulle jag definitivt ringa gyn och be att få tabletter som garanterat förhindrar blödning.

Jag är 46 och har senaste året haft oregelbundna menstruationer. Oftast med två månaders mellanrum. Och blödningarna är VÄLDIGT rikliga. Det var ingen bra kombo att ha det i samband med att man äter blodförtunnande medicin fick jag dessutom erfara innan jul. Jag höll på att förblöda och kröp in på akuten med blodvärde på som lägst 60, och det innebar blodtransfusioner. Nu äter jag provera gulkroppshormon som ska hålla ordning på blödningarna och helst hålla dem borta, tyvärr funkar det sisådär. Jag får definitivt inte äta östrogen så...tja.
Jag har inga vallningar, däremot så vaknar jag ofta genomsvettig.
 
Sv: Klimakterie

Japp, det vanliga är att det börjar så, även om det inte är lika för alla.

Känner mig lite oupplyst här. Förutom de praktiska aspekterna, BÖR eller BEHÖVER man ha koll på sins cykler och huruvida man är i klimakteriet eller inte? Jag har nog tänkt mig att det där sköter sig självt?

Funderar dock på om man verkligen behöver skydda sig mot graviditet i min ålder?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 493
Senast: Linn-Nora
·
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
961
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Jag är på en efterlängtad solresa med goda vänner. Är i (för)klimakteriet och har normalt lite opålitliga och rikliga blödningar. Min...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 499
Senast: Kivina
·
Juridik & Ekonomi Hej, hur lång tid måste jag vänta innan jag kan ta med mig det gamla modemet till återvinningen som gamla ägaren lämnade kvar?
Svar
18
· Visningar
857
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp