Bukefalos 28 år!

Klimakteriet??

MiaMaria

Trådstartare
Jag har fått rejäla problem med att jag fryser och har frossa, varvat med korta stunder av svettningar (vallningar), där jag egentligen inte svettas, mer bara känner hettan. Känner jag på huden är den ibland varm och ibland bara kall och fuktig.

Jag har haft oregelbunden mens i några år, men nu ett hopp sedan i slutet av oktober. Har inte haft en så stor paus tidigare.

Hur är det för er andra som kommit i klimakteriet? Någon annan som har problem med att ni fryser hela tiden och har frossa, varvat med svettningar? Jag kan få hjärtklappning när "hettan kommer" och känner mig illamående och olustig när jag kallsvettas.

Har nyligen fått Venofer pga låga järn/blodvärden och trodde först det var en biverkning (ssk sa att det kunde vara så), men nu är det ett par veckor sedan sista dosen så jag tänker att klimakteriet ligger närmare... :arghh:

Finns någon lindring??
 
Sv: Klimakteriet??

Jag har passerat det stadiet.
När jag var 53 hade jag mens för allra sista gången, då hade den varit oregelbunden i några år och allt glesare mellan gångerna.
Några vallningar har jag aldrig haft, tack och lov. Kanske beror det på att jag alltid är i farten (motion sägs ju motverka vallningar).
Frös gjorde jag inte heller, men jag är en sån människa som aldrig fryser - senast jag hade vantar/handskar på mig var nog för 7-8 år sedan (och då rider jag ute hela året).
 
Sv: Klimakteriet??

Bara jag som är i klimakteriet här :banghead:

Nja...

Jag har sedan några veckor inga östrogenhämmare mer (det har gått fem år sedan cancern) och plötsligt får jag attacker av värme. Inte speciellt obehagligt men jag kan bli varm och kall om vartannat. Då, för fem år sedan konstaterades att jag redan var i klimakteriet. Tydligen är det rester kvar av lite vallningar, om än väldigt milt.
 
Sv: Klimakteriet??

Jag är också aktiv och rör mig mycket även om det ibland inte funkar som jag vill med just träning, då jag har eds. Kanske är det mer träning då som lindrar. Men såklart är det olika hur man drabbas... :crazy:
 
Sv: Klimakteriet??

Ja, varm och kall blir jag ju också, men jag känner mig nästan sjuk, som feber fast jag inte har nån. Det kom så plötsligt också... Av nån anledning trodde jag nog inte jag skulle drabbas så hårt :wtf:
 
Sv: Klimakteriet??

Jag har haft klimakteriebesvär i snart 8 år och känner igen det du beskriver. En del blir mest varma, men några får som du beskriver både frossa och värmevallningar. "Termostatet" kommer i olag och det spelar inte så stor roll hur den objektiva temperaturen är. Jag kan gå omkring och frysa även om det är ca 22 grader inomhus för att nästa sekund få en värmevallning. Vallningen kan dessutom innebära hjärtklappning och allmänt dåligt mående.

När mina besvär var som allra värst åt jag Östrogen (1 1/2 år). Då försvann alla besvär, men de kom tillbaka när jag slutade, dock en aning mildare. Det går i perioder. Jag har prövat ändrad kost, olika naturläkemedel, var med i ett forskningsprojekt kring avslappning, men inget har riktigt hjälpt. Träning är nog bra, men det verkar som om en del av oss helt enkelt blir mer drabbade. Jag har pratat med många kvinnor i åldern 52-65 och de flesta får mer eller mindre problem. Nuförtiden pratar vi öppet om detta och det känns skönt.

Jag har hört att det kan finnas nya alternativa mediciner, men vet inte så mycket om dem och om de hjälper. Det är viktigt att ha en bra gynekolog de här åren för att få stöd. Det händer mycket i kroppen och man kan också råka ut för urinvägsinfektioner mm om östrogennivån sjunker för mycket. Tyvärr ser inte alltid husläkaren det sambandet vilket innebär onödigt lidande.

Jag tycker att det skulle behövas mer stöd och rådgivning under denna period i livet för oss som behöver. När mensen håller på att avta kan man också få störtblödningar och kan behöva behandling med gulkroppshormon (Progesteron).

Jag trodde inte heller jag skulle drabbas på detta sätt. Numera har jag ändå accepterat det och tänker inte så mycket på det.
 
Sv: Klimakteriet??

Tack för ditt svar!

Låter som om du har/hade samma typ av problem som jag. Känns skönt att höra, även om jag inte önskar någon annan det :wtf: idag har jag haft en bra dag, knappt fryst alls och inte så många vallningar heller. Mår bättre över lag, bara hoppas att det håller sig så ett par dagar iallafall.

Jag ska definitivt försöka hitta en bra gynekolog, har inte varit hos någon på åratal, men känns som om jag behöver en nu.
 
Sv: Klimakteriet??

Bara jag som är i klimakteriet här :banghead:

Nej, jag får väl också räkna mig till tantgänget. Känner inte igen dina symptom själv men tycker det låter det Ia skriver låter logiskt. En fråga som det vore kul att få svar på från er som kommit längre på resan är, när kommer vallningarna? Efter sista mensen har varit eller? Jag har fortfarande mens då och då men det är klart på väg att ta slut, hoppas varje gång ska vara den sista.
 
Sv: Klimakteriet??

Tack! :)

Min fråga handlar om min mens. Jag har PCOS och enligt gyn förklarar det alla mina symptom (vikt, hår, hormoner osv) och det har jag accepterat och har inte oroat mig över att mensen var en vecka sen. Inte heller att jag haft ont av typ mensvärk i en vecka innan jag fick den, för båda sakerna anses bero på det. Men blodet är rosaaktigt och DET kan man väl inte skylla PCOS för i alla fall??? Det har ALDRIG inträffat förr och jag vet ju att det är mens för det är samma mängd som vanligt och det är ju mensvärk, visserligen mer ont än vanligt och värktabletterna hjälper inte lika bra som de brukar göra, men någon flytning är det inte. Humöret är mer irriterat än vanligt vid mens, jag behärskar mig för att inte "hugga" mot folk, men det förvånar mig hur irriterad jag känner mig.

Nu vet jag inte om den kommer vara lika länge som vanligt eftersom jag fick den i går/i dag. Och det är förresten också lite konstigt, den kom inte plötsligt som den brukar göra.

Ni som nått klimakteriet, hur var er mens innan den slutade komma? Jag har inte haft rosa blod förut så jag är minst sagt förvånad. Någon som har haft och kan berätta?
 
Sv: Klimakteriet??

Såvitt jag kunnat läsa mig till kommer vallningarna oftast efter att mensen upphört.

Jag har väldigt lätta vallningar i perioder, svettas inte, bara en ny sorts värmekänsla. Dessutom tror jag att min kroppstemperatur höjts generellt. Mensen har dock inte helt upphört, den hickar till lite yrvaket typ var fjärde månad.
 
Sv: Klimakteriet??

Det låter väl bara som om blödningen är lite tunnare än vanligt? I klimakteriet brukar motsatsen vara vanligare - när mensrubbningarna börjar är det med kraftigare blödningar och kortare perioder mellan, mensen skenar lite grand.
 
Sv: Klimakteriet??

Tunnare? Jag ser ju att jag blöder exakt lika mycket som jag brukar göra. Exakt och exakt, jag har inte mätt upp det ju, men du fattar :p Efter 22 år med mens har jag ett hum om hur mycket jag blöder och där verkar det inte vara olikt vad den brukar vara. Men blodet är mycket ljusare än vanligt :meh:
 
Sv: Klimakteriet??

Om det är ljust brukar det vara tunt, om det är mörkt, då är det tjockare = har koagulerat mer.
 
Sv: Klimakteriet??

Det är tjockt som det brukar vara, enda skillnaden är färgen ;) Det är ju därför jag reagerar på det, för att det är så mycket ljusare, för det brukar vara mörkare. Det är nästan jag hoppas det blir som vanligt i natt :o
 
Sv: Klimakteriet??

En fråga som det vore kul att få svar på från er som kommit längre på resan är, när kommer vallningarna? Efter sista mensen har varit eller? Jag har fortfarande mens då och då men det är klart på väg att ta slut, hoppas varje gång ska vara den sista.

Mina vallningar kom ca ett år efter att mensen slutat. Men då hade den varit mycket oregelbunden några år. En annan jag känner fick vallningar direkt efter att mensen upphörde.
 
Sv: Klimakteriet??

vill hojta om att man kan få sådär av andra anledningar:

stress
för mycket värk i kroppen som gör att kroppen inte kan hantera eländet
livmodertapps infektion

jag hade ena gången livmodertapps infektion
sedan hade jag så mcket värk i kroppen att kroppen kunde inte hantera det hela ..vilket ledde till stress...

och jag va 29 år när detta hände...

min husläkare trodde oxå att jag hade brist på kärleks liv oxå :P hahaha
 
Sv: Klimakteriet??

Jag vet inte om jag haft min sista mens, men har iallafall inte haft mens sedan i oktober, och det är ett långt hopp när det gäller mig. Mina vallningar började för lite drygt en månad sen. Igår och idag har jag knappt känt något dock, skumt det här... Är det så att vallningarna kommer och går? Värre vissa dagar/perioder?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det något namn på att bli passiv/paralyserad av stressutlöst ångest? Jag har väldigt svårt att förklara varför jag får sådan...
Svar
11
· Visningar
1 875
Kropp & Själ Alltså jag är 42 år, har haft jättelite mens - så jag klarar mig med trosskydd i alla fall i 8 år nu. De senaste åren har jag inte haft...
Svar
11
· Visningar
1 705
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp