Klimatångest

grodan21

Trådstartare
Vi matas varje dag med att vi måste minska våra utsläpp av växthusgaser, vilket gör att jag mår dåligt över min livsstil. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det, räknade ut på en sida att mina utsläpp ligger på 5-6 gånger högre än vad jorden klarar. Där hästen är den enskilt största boven, som står för ungefär hälften av mina utsläpp. :cry: Mitt jobb går ut på att människor ska konsumera, förvisso inte slit och släng varor men ändå.

Hur hanterar ni informationen om klimatet som vi matas med hela tiden? Ibland känns det hopplöst.
 
Vi matas varje dag med att vi måste minska våra utsläpp av växthusgaser, vilket gör att jag mår dåligt över min livsstil. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det, räknade ut på en sida att mina utsläpp ligger på 5-6 gånger högre än vad jorden klarar. Där hästen är den enskilt största boven, som står för ungefär hälften av mina utsläpp. :cry: Mitt jobb går ut på att människor ska konsumera, förvisso inte slit och släng varor men ändå.

Hur hanterar ni informationen om klimatet som vi matas med hela tiden? Ibland känns det hopplöst.
Jag gör det jag kan. Tänker mig för nr jag handlar. Köper inte så mycket kläder, slänger inte mat, köper närproducerat om det finns. Släcker lampor etc etc etc.

Det jag inte kan påverka själv - tex andras klimatavtryck - fäörsöker jag låta bli att ha ångest för.

Det är lite av min livsfilosofi. Om jag oroas av nåt jag kan påverka så gör jag det. Kan jag inte påverka det så ödslar jag väldigt lite energi på det. Det är en överlevnadsstrategi.
 
Vi matas varje dag med att vi måste minska våra utsläpp av växthusgaser, vilket gör att jag mår dåligt över min livsstil. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det, räknade ut på en sida att mina utsläpp ligger på 5-6 gånger högre än vad jorden klarar. Där hästen är den enskilt största boven, som står för ungefär hälften av mina utsläpp. :cry: Mitt jobb går ut på att människor ska konsumera, förvisso inte slit och släng varor men ändå.

Hur hanterar ni informationen om klimatet som vi matas med hela tiden? Ibland känns det hopplöst.
Om nu häst och arbete är negativa aspekter i sammanhanget, så kanske du ska vända på steken och fundera på vad du gör bra i stället? Finns det saker du inte gör nu, som du skulle kunna göra för att förbättra (och nu menar jag inte sälja hästen och byta jobb)? Ingen kan vara perfekt, men vi kan alla ändra på saker som gör att det blir bättre. Så får man tänka, anser jag :up: !
 
Jaa.. de här trådarna kommer upp då och då. Jag har fått lära mig att leva med det. I början fick jag panikattacker. Nu brukar jag hålla ihop och försöker tänka till hur jag transporterar mig och konsumerar. Använder tills saker går sönder, köper beggat osv.
 
Alla de här testerna som finns i media är ganska trubbiga. De visar en sort genomsnitt

Ta en häst t.ex. Om den strös med torv, fodras med sojamjöl och importerat foder är det väldigt anorlunda än om den får närprducerat stråfoder och när producerad halm som strö. Samt om den rides i skogen eller transporteras till ridhus flera gånger i veckan.
Köper man kött från grannen eller brasilianskt feedlot-kött.

Många vardagsval påverkar rätt ordentligt.
 
Jag saknar mest av allt att det inte finns en ordentlig miljöpolitik. Istället hanterar vi miljöfrågan som om det handlade om val av individuell livsstil, inte som ett politikområde. Inte undra på att man antingen får ångest, eller utvecklar psykologiska strategier för att slippa ångest. Oron har väldigt svårt att finna en konstruktiv riktning.
 
Vi matas varje dag med att vi måste minska våra utsläpp av växthusgaser, vilket gör att jag mår dåligt över min livsstil. Jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det, räknade ut på en sida att mina utsläpp ligger på 5-6 gånger högre än vad jorden klarar. Där hästen är den enskilt största boven, som står för ungefär hälften av mina utsläpp. :cry: Mitt jobb går ut på att människor ska konsumera, förvisso inte slit och släng varor men ändå.

Hur hanterar ni informationen om klimatet som vi matas med hela tiden? Ibland känns det hopplöst.

Jag har faktiskt ingen ångest alls. Visst, jag gör det jag kan men det är inget jag kan lösa på egen hand så då tänker jag inte gå omkring och oroa mig heller.
 
Jag försöker tänka mig för i vardagen och göra bättre val, men på det stora hela så lär mina individuella val ändå inte göra ett skit, så jag har väldigt lite ångest över det. Ska klimatkrisen bromsas så behövs det att politiker och andra stora aktörer tvingar fram drastiska förändringar, inte att det ska lämpas över på oss vanliga dödliga att göra allt.
 
Jag hade velat kunna få lite mer schablon för vad min häst kostar klimatet. Pratade med en på jobbet som sa att det var egentligen främst om man transporterade den samt vad den åt som spelade roll. Jag väljer att inte få ångest över när vi åker till veterinären, tränaren eller skogen och tänker att det vägs upp lite av att jag kör elbil tankad med ren el annars.

Hästen står visserligen på torv från Småland i ligghallen med förbrukningen på två hästar är så orimligt låg (vi strör upp den under någon månad med kanske en pall o sedan håller det sig tills man tömmer den typ). Käkar skånskt hösilage. Yttepyttelite kraftfoder där något är från UK o resten svenskt.
 
I övrigt gjorde jag något test som gav mig 1.9 nånting. Man skulle vara under 1 tror jag? Men medel låg rätt mycket över mig. Jag siktar främst på att äta med vegetariskt och veganskt men äter redan ganska lite kött. Har självklart superklimatvänligt elavtal (om man får lov att räkna vindkraft dit). Jobbar med något som hjälper till att rädda liv och mitt jobb har också bra elavtal (produktionsanläggning som kräver en hel del energi) och värme/vatten faktiskt vilket känns bra.

Känner faktiskt ingen ångest men fokuserar ständigt på vad jag kan bidra med för att förbättra o påverka andra lite lätt så att de inte blir negativt.
 
I övrigt gjorde jag något test som gav mig 1.9 nånting. Man skulle vara under 1 tror jag? Men medel låg rätt mycket över mig. Jag siktar främst på att äta med vegetariskt och veganskt men äter redan ganska lite kött. Har självklart superklimatvänligt elavtal (om man får lov att räkna vindkraft dit). Jobbar med något som hjälper till att rädda liv och mitt jobb har också bra elavtal (produktionsanläggning som kräver en hel del energi) och värme/vatten faktiskt vilket känns bra.

Känner faktiskt ingen ångest men fokuserar ständigt på vad jag kan bidra med för att förbättra o påverka andra lite lätt så att de inte blir negativt.
Det testet jag gjorde fick du uträkningen i ton koldioxid och då skulle det ligga på under 2 ton per år.
 
Jag hade velat kunna få lite mer schablon för vad min häst kostar klimatet. Pratade med en på jobbet som sa att det var egentligen främst om man transporterade den samt vad den åt som spelade roll. Jag väljer att inte få ångest över när vi åker till veterinären, tränaren eller skogen och tänker att det vägs upp lite av att jag kör elbil tankad med ren el annars.

Hästen står visserligen på torv från Småland i ligghallen med förbrukningen på två hästar är så orimligt låg (vi strör upp den under någon månad med kanske en pall o sedan håller det sig tills man tömmer den typ). Käkar skånskt hösilage. Yttepyttelite kraftfoder där något är från UK o resten svenskt.
Min är när producerat och står på spån, väljer svenskt kraftfoder med potatisprotein istället för soja. Har turen att ha ridhus vid stallet så behöver inte transportera hästen till ridhus.
 
Den här tråden får mig att bli nyfiken på vad resultatet skulle bli för mig om jag gör ett sådant test mest för skojs skull å se vart jag hamnar. Inte för att resultatet i sig kommer påverka mig negativt, gör redan idag det jag själv kan för att dra mitt strå till stacken. I övrigt bryr jag mig inte så mycket, svårt att påverka hur andra gör.

Här börjar de även gå över till sopsortering, det torde bli bättre för miljön i det långa loppet också, blir alla mer eller mindre tvungna att göra lite. :)
 
Den här tråden får mig att bli nyfiken på vad resultatet skulle bli för mig om jag gör ett sådant test mest för skojs skull å se vart jag hamnar. Inte för att resultatet i sig kommer påverka mig negativt, gör redan idag det jag själv kan för att dra mitt strå till stacken. I övrigt bryr jag mig inte så mycket, svårt att påverka hur andra gör.

Här börjar de även gå över till sopsortering, det torde bli bättre för miljön i det långa loppet också, blir alla mer eller mindre tvungna att göra lite. :)
Den här tråden får mig att bli nyfiken på vad resultatet skulle bli för mig om jag gör ett sådant test mest för skojs skull å se vart jag hamnar. Inte för att resultatet i sig kommer påverka mig negativt, gör redan idag det jag själv kan för att dra mitt strå till stacken. I övrigt bryr jag mig inte så mycket, svårt att påverka hur andra gör.

Här börjar de även gå över till sopsortering, det torde bli bättre för miljön i det långa loppet också, blir alla mer eller mindre tvungna att göra lite. :)
Här kan du testa
 
Mräkligt, gjorde ett test via WWF och fick ett helt annan resultat än den sidan du länkade till, trots att jag fyllt i dom likadant. 🤔

Dock lite svårt för mig att svara på frågorna så det är 100% rätt, jag vet egentligen inte hur långt jag åker med bilen, tar den mest bara till jobbet och brukar ta affärn på vägen hem, sen blir det ingen mer resa, den står på helgerna. Så svårt att uppskatta.

Blir lite fundersam på hur de där testerna är uppbyggda, känns som allt är svart och vitt och inga gråzoner. T ex det går ju att köra bil med eco-driving men det tar inte testet någon hänsyn till, som ett exempel.
 

Det har jag gjort, minns inte vad jag fick då. Tror senaste jag gjorde var i appen deedster!

Känner dock att det blir ganska snedvridet för mig just nu som separerat och flyttat till successivt större lägenhet. Från noll möbler och endast en mobil. Jag är verkligen ingen som byter ut elektronik eller möbler eller ens någonting utan köper bara det jag vill använda tills det går sönder. Men inköp kostar ju (miljön) såklart! Är superdålig på second hand med möbler o dyl men ser iaf till att det jag inte kan använda mer (till förra boendet har jag behövt köpa separata garberober, hallmöbel o bänkspis tex) går till någon annan som behöver det mera.
 
Jag har ingen ångest alls. Det kommer inte göra att klimatet blir bättre, bara att jag mår dåligt.

Jag åker kollektivt i den mån det går, cyklar korta sträckor, källsorterar, köper begsgnat när jag kan, flyger inte osv.
Så jag tänker inte ha dåligt samvete över att jag har häst och kör runt på den.
De som pipit om det är samma personer som glatt flyger på semesterresor hit och dit 😒
 
Min partner mår väldigt dåligt över miljön. Det är svårhanterat. Finns numera flera psykologer som inriktat sig på klimatångest, går kanske att söka fram ngn vettig bok?
 
Jag har ingen klimatångest för min personliga del, för mig ligger klimatfrågan på global nivå där det krävs handfast politik för att vi ska slippa börja gråta över utmärglade isbjörnar.

Något som stör mig i debatten är medelklassens koketterande med flygskam. Dvs, de ältar sin ångest över det - men flyger ändå. Ett exempel på det var författaren Agnes Lidbecks kulturartikel i DN i våras. Ingressen lyder så här:

Efter en vinter med hostande barn köper författaren Agnes Lidbeck en resa till värmen. Men under solen drabbas hon av melankoli – över allt i våra liv som måste förändras när världen behöver ställa om. Är det här hennes sista charterresa?

I en lång text ältade hon sedan sin ångest medan hon gick omkring i solen och jag blev bara irriterad. Flyg inte om du får ångest - eller flyg och stå för det. Det blir liksom inte mindre utsläpp från flyget för att du kan klä din föregivna skam i eleganta formuleringar.

(Texten kom inte fram till om hon skulle sluta flyga eller inte. Förstås.)

https://www.dn.se/kultur-noje/agnes-lidbeck-det-sista-resereportaget/ (Förmodligen låst)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 013
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 153
Senast: Urigurien
·
Äldre Nu börjar ångesten komma krypande och jag hatar att känna såhär varje år. Mina föräldrar är skilda sen ca 30 år tillbaka, de har två...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 473
Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
6 987
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp