Klimatet runt blandrasprat på Buke.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eller också trodde hon att hon plötsligt fått massor med gensvar och så visar det sig att det bara är ännu en tråd som spårat ur, så hen gav upp? Oavsett är det tjatigt när många trådar plötsligt börjar avhandla precis samma ämne gång på gång.
Är ju det alla forum består av :)

Det är samma ämnen som avhandlas gång på gång så mycket nytt finns det inte det går runt:)
 
@Lillo Det är lite det här jag menar också, när en tråd totalt spårar ur från ett ämne tilll ett annat under trådens gång kommer ingen i efterhand att hitta andrahandsdiskussionen. Någon som är intresserad av att diskutera blandrasklimatet till exempel.
[/QUOTE]


Så det är MITT fel att du startar en ny tråd?!
Nej jag har ingen lust att diskutera här i din tråd sluta tagga mig och flytta mina inlägg till en tråd jag själv inte valt att vara aktiv i.
 
@Lillo Det är lite det här jag menar också, när en tråd totalt spårar ur från ett ämne tilll ett annat under trådens gång kommer ingen i efterhand att hitta andrahandsdiskussionen. Någon som är intresserad av att diskutera blandrasklimatet till exempel.
Så det är MITT fel att du startar en ny tråd?!
Nej jag har ingen lust att diskutera här i din tråd sluta tagga mig och flytta mina inlägg till en tråd jag själv inte valt att vara aktiv i.



Det har jag inte skrivit. Jag har inte flyttat något inlägg heller, det kan jag inte göra. Bara citerat och taggat.
Det kändes rätt dubbelmoraliskt av mig att först säga att jag tycker ämnet bör avslutas i den första tråden och sedan fortsätta diskutera där själv helt enkelt.
 
Jag reagerar mer på snacket att man är okej med blandraser som individer - inte blandrasavel. Lite motsägelsefullt då det krävs blandrasavel för att få en blandrashund. Som att man ser allt som olyckor.

Att förtydliga att man är okej med individer är som att säga "Jag mobbar inte dig eller din hund även om det är en blandras." precis som om det vore något att stoltsera med. Som när en man säger "Jag är snäll, jag slår inte kvinnor" . Sälv tar jag sånt för givet, behöver man förtydliga det blir jag istället misstänksam.

Självfallet ska alla hundar vara välkomna oavsett ursprung men nog allt känns det lustigt när detta ska förtydligas samtidigt som man kläcker ur sig att allt annat än renrasavel (typ) är oseriös avel.
 
@Lillo
Är det något negativt?
Är dom svåra menar du?
Den vanliga hundägaren tänker jag går promenader, cyklar, går kurser utan att ha tävlingsambitioner.

Tycker inte det är det minsta fel men håller inte med om att dom är lagom och nöjer sig med promenader och någon kurs. Behöver inte tävla för att ha en arbetande hund men den behöver arbeta.
 
@Hund
Man tror också fel om man tror att en sällskapshund inte behöver en viss typ av mentalitet då det lär vara fler intryck och störningar att leva som sällskapshund i stan än ett stillsamt liv på landet även om det vallas t.ex. får.

Förklara för mig hur jag ska börja för att hitta en valp från mentalt bra linjer om jag inte kan gotta mig ner i bph tester. Lita på en säljare?
2 renrasiga föräldrar kan ge den möjligheten men sedan?
 
@Lillo
Är det något negativt?
Är dom svåra menar du?
Den vanliga hundägaren tänker jag går promenader, cyklar, går kurser utan att ha tävlingsambitioner.

Tycker inte det är det minsta fel men håller inte med om att dom är lagom och nöjer sig med promenader och någon kurs. Behöver inte tävla för att ha en arbetande hund men den behöver arbeta.
Hur många av landets golden retrivers får arbeta?
Hur många uppfödare av golden retriver säljer valpar med krav att den ska få arbeta?
Försvinnande få.
 
Det har jag inte skrivit. Jag har inte flyttat något inlägg heller, det kan jag inte göra. Bara citerat och taggat.
Det kändes rätt dubbelmoraliskt av mig att först säga att jag tycker ämnet bör avslutas i den första tråden och sedan fortsätta diskutera där själv helt enkelt.
Okej då missförstod jag ,förlåt.
 
Det enkla svaret från mig är att jag generellt sett inte bryr mig.

Gäller både blandraser och oreggat renras (som då hamnar inom blandraskategorin lite per default).

Anledning till att jag generellt sett inte bryr mig? Den typen av avel och hundar har helt enkelt noll och ingen relevans för mitt hundliv. På samma vis som andra renrasers olika linjekombinationer är totalt ointressanta.

Min grundinställning är att -vad än jag själv anser om den tanken- de flesta folk nånstans har en tanke med sin avel.
Så resonerar jag även inom mina egna raser när folk gör en kombo som jag tycker är gåvolös på ett eller annat vis.

De har sina mål och parar naturligtvis för att uppnå det och ibland är de målen eoner från vad jag personligen tycker gynnar rasen, men jag lägger mig aldrig i eller ifrågasätter varför folk har de mål som de har.
Det jag gör är att helt bortse från de linjerna, så de påverkar aldrig min avel, mina mål.

Sen att jag kan engagera mig i rena sakfel, hittepå angående hälsa/mentalitet och rena katastrofkombinationer är faktiskt en helt annan sak, även om vissa har svårt att skilja frågorna åt.

Klankar aldrig ner på blandrasägare/deras hundar.
Nekar dem aldrig hjälp, råd, tips och pepp om de vänder sig hit för råd, stöd och hjälp.
 
Jag reagerar mer på snacket att man är okej med blandraser som individer - inte blandrasavel. Lite motsägelsefullt då det krävs blandrasavel för att få en blandrashund. Som att man ser allt som olyckor.

Att förtydliga att man är okej med individer är som att säga "Jag mobbar inte dig eller din hund även om det är en blandras." precis som om det vore något att stoltsera med. Som när en man säger "Jag är snäll, jag slår inte kvinnor" . Sälv tar jag sånt för givet, behöver man förtydliga det blir jag istället misstänksam.

Självfallet ska alla hundar vara välkomna oavsett ursprung men nog allt känns det lustigt när detta ska förtydligas samtidigt som man kläcker ur sig att allt annat än renrasavel (typ) är oseriös avel.
Det är exakt det här jag menar, nämner någon att den är intresserad av en blandras då kommer genast argumenten om hur oseriös den aveln är.
Jag tycker faktiskt inte avel av "vanliga" hundar är mer seriös bara för det är skk.

Som tidigare nämnt bara titta på alla golden retrivers som spenderar livet på soffan och på söndagspromenader.
 
Beror väl på om dom kommer från arbetande linjer eller inte. Så jo dom flesta golden jag har träffat har fått arbeta.
Exakt, för du antagligen rör dig inom dom kretsarna.
Återigen det är det här jag försöker få fram.

Tusentals golden retrivers är helt arbetslösa och lever helt innehållslösa liv även om deras uppfödare är skk registrerad.
 
Jag reagerar mer på snacket att man är okej med blandraser som individer - inte blandrasavel. Lite motsägelsefullt då det krävs blandrasavel för att få en blandrashund. Som att man ser allt som olyckor.

Att förtydliga att man är okej med individer är som att säga "Jag mobbar inte dig eller din hund även om det är en blandras." precis som om det vore något att stoltsera med. Som när en man säger "Jag är snäll, jag slår inte kvinnor" . Sälv tar jag sånt för givet, behöver man förtydliga det blir jag istället misstänksam.

Självfallet ska alla hundar vara välkomna oavsett ursprung men nog allt känns det lustigt när detta ska förtydligas samtidigt som man kläcker ur sig att allt annat än renrasavel (typ) är oseriös avel.
Jag tycker liknelserna haltar rejält.
Man måste kunna diskutera ett fenomen.

Inom renrasaveln så finns det rejäla brister men tycker (att här) att det lyfts fram utan att de flesta känner sig personligt attackerade.
Jag tycker även i "rasvalstrådar" att man är snabb med att poängtera brister hos hundraser som inte stämmer överens med vad de söker.
Gör man detsamma inom blandrasaveln så anses det att man är emot blandraser.
 
Jag tycker liknelserna haltar rejält.
Man måste kunna diskutera ett fenomen.

Inom renrasaveln så finns det rejäla brister men tycker (att här) att det lyfts fram utan att de flesta känner sig personligt attackerade.
Jag tycker även i "rasvalstrådar" att man är snabb med att poängtera brister hos hundraser som inte stämmer överens med vad de söker.
Gör man detsamma inom blandrasaveln så anses det att man är emot blandraser.
Det är ju sällan någon nämner vad som brister hos den aktuella blandningen, det är ju mer köp inte blandras blandrasuppfödare är oseriösa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
1 354
Senast: Ajda
·
Hemmet Hur får man rent en glaskeramikhäll ordentligt? Jag försökte med ättika och bikarbonat men fick inte bort särskilt mycket. Likadant med...
Svar
10
· Visningar
482
Senast: hastflicka
·
Tjatter En personlig tränare här där jag bor har ett utegym där hon kör gruppträning ute året runt. Hur klär man sig för att träna utomhus mitt...
Svar
11
· Visningar
615
Senast: Saigon
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
955
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dammigt
  • Tjockistråden 3
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp