pollex

Trådstartare
Vad är du beredd att offra/avstå från för att avvärja klimathotet?

Och på samma sätt, vad är du inte beredd att offra/avstå från?

Stort som smått!
 
Jag jobbar på att minimera bilåkning och flygresor. Det sista är svårast, medan jag numera är bilfri.
 
Är inte beredd att avstå från hästar.

Men gladeligen bil, flyg och kött. Har inte körkort, hatar att resa och inte ätit kött på 20 år.

Men ponnys måste jag få ha! :love:
 
Djuren blir tungt att göra sig av med, tror inte jag skulle klara att leva ett djurlöst liv. Sluta surfa är ett alternativ eller att iaf dra ner på det kraftigt då alla serverhallar drar kopiösa mängder med energi. :cautious:
 
Med tanke på hur viktiga djuren är för ekosystemet så ser jag det inte som en lösning att sluta äta kött. Det är en annan sak att minska köttätandet och givetvis ska djuren hållas på ett för miljön bra sätt (bete inte feedlots)
Jag skulle vilja göra mer för klimatet än jag gör men tyvärr måste jag pendla och kör 13 mil/dag. Kollektivtrafiken är inte ett alternativ då restiden mer än fördubblas då och tidtabellerna inte passar ihop med mina tider. Hoppas på att kunna byta jobb inom något år till ett jobb på orten.
Enligt mig finns det bara ett långsiktigt sätt att rädda klimatet och den planet vi känner idag och det är att minska den mänskliga populationen drastiskt. De som idag har en lägre standard än vi har kämpar för att ta sig upp till vår standard och då kvittar det om vi slutar köra bil helt och hållet eftersom våra liv gör alldeles för stora avtryck på miljön. Ingen ska få mig att tro att vi kan få folk att gå med på att gå ner i standard så mycket som krävs för att rädda klimatet. Den stora mänskliga populationen är även ett hot mot miljön och den genetiska mångfalden på ett antal andra sätt än just genom sin klimatpåverkan.
 
Med tanke på hur viktiga djuren är för ekosystemet så ser jag det inte som en lösning att sluta äta kött. Det är en annan sak att minska köttätandet och givetvis ska djuren hållas på ett för miljön bra sätt (bete inte feedlots)
Jag skulle vilja göra mer för klimatet än jag gör men tyvärr måste jag pendla och kör 13 mil/dag. Kollektivtrafiken är inte ett alternativ då restiden mer än fördubblas då och tidtabellerna inte passar ihop med mina tider. Hoppas på att kunna byta jobb inom något år till ett jobb på orten.
Enligt mig finns det bara ett långsiktigt sätt att rädda klimatet och den planet vi känner idag och det är att minska den mänskliga populationen drastiskt. De som idag har en lägre standard än vi har kämpar för att ta sig upp till vår standard och då kvittar det om vi slutar köra bil helt och hållet eftersom våra liv gör alldeles för stora avtryck på miljön. Ingen ska få mig att tro att vi kan få folk att gå med på att gå ner i standard så mycket som krävs för att rädda klimatet. Den stora mänskliga populationen är även ett hot mot miljön och den genetiska mångfalden på ett antal andra sätt än just genom sin klimatpåverkan.
Jo, men populationen går inte att minska. Enbarns-restriktioner verkar folk inte gilla.
Och att människor i mindre bemedlade länder ska få höja sin standard till vår är fullt rimligt och svårt att stoppa.
Vi i västvärlden behöver en bättre klimatpolitik och vi behöver satsa på bättre tekniska lösningar.
 
Jag kan inte tänka mig att leva utan hundar och leva ett aktivt liv med dem även om det innebär lite ökad konsumtion av prylar, lite fler resor troligen med bil m.m. Försöker dock (och lyckas rätt bra!) med att inte göra massor av "onödiga" saker med dem, typ köpa saker i onödan eller resa på miljödåliga sätt med dem.

Jag vet inte vad jag kan göra för att bli mer miljövänlig. Möjligen att det skulle fungera att köpa större förpackningar mat till mig själv för att sedan göra matlådor som går att frysa in, för att på så sätt minska något på förpackningar som används... Men när jag läser om "det här kan du göra" så rabblas det mest upp saker jag redan gör. Mycket är för att det helt enkelt är min livsstil, jag ser det inte som att jag "offrar" något (äter vegetariskt, reser med cykel eller kollektivtrafik, shoppar sällan och aldrig ogenomtänkt...).
 
Jag och min familj kan inte offra bilarna. Går inga bussar från vår lilla ort. Skulle det finnas passande jobb närmare hade jag gärna bytt för jag gillar inte pendlingen på 45km/väg. Hade gärna cyklat till jobbet!

Kött har jag också svårt att avstå ifrån. Minska ja,men sluta helt. Nej. Resa gör vi typ vart 5e år pga vi aldrig har råd så den resan unnar jag mig.

Sluta slösurfa på mobilen måste jag sluta med. Onödigt att slösa tid på men är beroende! Har mobilen med mig överallt...:crazy:
 
Kan inte offra bilen (pga värdelös kollektivtrafik) och är inte beredd att flytta till ett mindre boende (bor på min drömgård). Och jag tror att det kommer bli svårt att sluta flyga också, min "ursäkt" är att jag mår ganska dåligt av de långa, kalla och mörka vintrarna i norr. En solsemester är som en högdos av antidepressiva. Dålig ursäkt, det är jag medveten om.

Jag är beredd på att kraftigt minska min konsumtion. Köpa mer begagnat. Köpa mer närproducerat kött och mat. Högre andel ekologiskt. Jag tror att vi behöver djur för att hålla våra landskap öppna, så jag kommer inte sluta äta kött, dock försöka öka andelen BRA kött.
 
Min sista flygtur gjorde jag 2004 (om man bortser från en tur med segelflygplan ca år 2007) så flygresor kors och tvärs är inget jag offrar. Skulle behöva bli bättre på att äta vegetarisk/vegansk kost regelbundet men med tanke på min usla organiseringsförmåga vad gäller mat så är jag glad om jag får i mig vettig mat överhuvudtaget.

Med det sagt. Vad vi gör som enskilda personer är bara en piss i Mississippi. Inte ens det. Vad som behövs är en systemförändring. Vi kan inte låta staten investera i fossil infrastruktur, bygga ut flygplatser och motorvägar samtidigt som en plastpåse kostar några kronor mer. Snacka om att sila mygg och svälja elefanter! Därför funderar jag på att låta mig gripas av polis i samband med en fredlig civil olydnadsaktion i Extinction Rebellions (förkortas XR) regi. Fredlig civil olydnad är det som historiskt sett har haft störst och snabbast effekt på systemfel.
 
Jag gav upp kott, och lever i storstad - sa bara kollektivtrafik for mig.
Daremot ar flyget svart att sluta med, aven fast jag gjorde min forsta europasemester med tag forra aret. Tycker daremot att alla flygsubventioner ska illa vack och flyget ska fa bara sina egna kostnader.

Jo, men populationen går inte att minska. Enbarns-restriktioner verkar folk inte gilla.
Och att människor i mindre bemedlade länder ska få höja sin standard till vår är fullt rimligt och svårt att stoppa.
Vi i västvärlden behöver en bättre klimatpolitik och vi behöver satsa på bättre tekniska lösningar.

Gallande befolkningsmangd - nar en viss levnadsniva uppnatts sa minskar befolkningsokningen.
I europa halls befolkningsmangden enbart uppe pa grund av invandring. Detta ses i data over hela varlden - ju hogre levnadsniva det finns i landet, desto farre barn har familjer.
Enligt Hans Rosling ar varlden numera i "peak child" - befolkningsokningen numera drivs inte langre av fodslar, utan av det faktum att folk lever langre (pa den nivan att farre barn i Afrika dor innan 5 och hinner bli bade 60 ovh 70, inte att Europeer blir 110), och salange manniskor inte blir ododliga sa pekar nuvarande utveckling pa att befolkningsmangden kommer att minska, langsiktigt (men troligen inte snabbt nog for klimatet).
 
Skulle inte offra att flytta närmare stan och hästens.

Skulle kunna offra katt och hund även om det skulle ta emot. Skulle utan problem kunna gå ner i tid på jobbet, om nu jobbet skulle börja tillåta att inte bara jobba 100% = minde resande.
 
Jo, men populationen går inte att minska. Enbarns-restriktioner verkar folk inte gilla.
Och att människor i mindre bemedlade länder ska få höja sin standard till vår är fullt rimligt och svårt att stoppa.
Vi i västvärlden behöver en bättre klimatpolitik och vi behöver satsa på bättre tekniska lösningar.
Ja om det inte går att minska befolkningen så är det kört. Vi kan ALDRIG lösa problemet genom tekniska lösningar det kan endast bli en hjälp på vägen. Om vi ska ha kvar vår levnadsstandard eller tom sänka den till säg 40-talets nivå så hjälper inte det om ett antal miljarder ska klättra till den standarden.
Jag menar alltså inte att de som ligger efter ska hindras från att klättra utan att vi måste börja tala om befolkningens storlek som ett problem och sluta med det gamla tramset om att ekonomin kräver att befolkningen växer. Ekonomin måste helt enkelt byggas om. Befolkningsökning som ekonomisk lösning funkade i flera tusen år men nu är gränsen överskriden. Tyvärr vill inte politikerna, religionerna osv osv ens ta i problemet. Gå ut i världen och föröken eder sa enligt bibeln en oerhört oansvarig gud (en av orsakerna till att jag inte tror på någon av de Abrahamitiska religionerna)
 
Jag håller med om att det ekonomiska systemet är helt åt fanders. Att rejält minska befolkningsökningen tror jag dock inte är lösningen. Kvinnor i den industriella delen av världen föder långt färre barn än kvinnor i fattigare länder. Och ändå är det vi i globala norr som har det största CO2-avtrycket per capita jämfört med utvecklingsländerna.
 
Senast ändrad:
Jag offrar nog inget för mitt eget välbefinnande. Vill jag köra bil så gör jag det, vill jag flyga så gör jag det osv...

Däremot så försöker jag sortera sopor, återvinna, panta burkar (allt detta är såå mycket enklare i Sverige dock), inte köpa mer mat än vad jag kan äta upp, köpa så lokalproducerat det bara går, köpa begagnat, inte skräpa ner i naturen, plockar upp skräp efter andra i naturen, köra eco driving osv...

Ovan nämnda kallar jag för folkvett snarare än att jag "offrat" något.

Jag gillar vegetarisk mat men jag gillar kötträtter mer, så det är väl nåt jag inte kan offra heller, så som bil och flyg
 
Jag skulle kunna säga att jag avstår barn men det har absolut noll och inget med klimatet att göra. Sen flyger jag också väldigt sällan men det har inte heller något med klimatet att göra utan med att jag inte är speciellt förtjust i att flyga. Mitt lantliga boende eller djuren kommer jag aldrig ge upp. Det enda jag egentligen medvetet avstår från direkt relatierat till klimatförändringar är att bosätta mig någonstans eller köpa en fastighet där höjning av havsnivå eller förändrat klimat kommer påverka mitt boende.

Jag är övertygad om att inget man som privatperson kan göra i dagsläget kommer hindra en sådan utveckling eftersom en minskning av konsumtionshetsen utan undandtag leder till lågkonjunktur och ekonomisk kris för alldels för många människor och all typ av befolkningskontroll på annan nivå än preventivmedel ses för inhuman. Det är helt enkelt lättare att acceptera att folk dör om dom blir för många och förstör miljön än att folk inte ska få skaffa så många barn som dom vill. Sen försöker jag själv dra ner på min konsumtion och resursutnyttjande samt odla en del egna grönsaker med egenproducerad gödsel och insamlat regnvatten och på så sätt sparar rätt många bilturer till affären men det har mer med att göra att jag tycker det är kul och mår bra av. Sopsorterar gör jag iof men det vet jag inte hur stor nytta det egentligen gör då det i sin tur ibland kräver omvägar eller extra bilturer till återvinningen.
 

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
1 395
Senast: Ajda
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
45
· Visningar
1 987
Senast: Jeps
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 604
Senast: Ramona
·
Fritid Nu när våren är på väg kan vi väl dela med oss om vi haft någon trevlig naturupplevelse. Stort som smått. I fredags såg jag fyra rådjur...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
3 021

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp