Finns många miljöproblem i världen. Alla bidrag till miljöarbetet är bra bidrag.

Jag tycker att det är viktigt att hålla isär vad som är viktigt för vad, med vetenskaplig stringens.

Så att man inte tror att städning av tomten på minsta sätt har med den aktuella debatten att göra.

Jag tycker att det är ett stort problem att politiker, företag och andra, av okunskap eller för att de har agendor blandar ihop begreppen till ett sammelsurium av ibland direkt motverkande insatser i ett sammelsurium av begrepp som miljö, klimat, rena städer mfl
 
Jag tycker att det är viktigt att hålla isär vad som är viktigt för vad, med vetenskaplig stringens.

Så att man inte tror att städning av tomten på minsta sätt har med den aktuella debatten att göra.

Jag tycker att det är ett stort problem att politiker, företag och andra, av okunskap eller för att de har agendor blandar ihop begreppen till ett sammelsurium av ibland direkt motverkande insatser i ett sammelsurium av begrepp som miljö, klimat, rena städer mfl

Fast att plastpanta och att sopsortera är även ett bidrag för klimatet då det minskar energiåtgången.
 
Var drar du gränsen?

Klimatet handlar om utsläpp av växthusgaser. Då är tygpåsar ett skit man måste använda 150-20000+ gånger för att komma ned i samma utsläpp som en plastpåse av återvunnet material. Eller städning av tomten som snarare ökar klimatutsläppen om minsta lilla ej endast handdrivet verktyg används.
 
Senast ändrad:
Fast att plastpanta och att sopsortera är även ett bidrag för klimatet då det minskar energiåtgången.

Nej, inte nödvändigtvis och det är inte heller de främsta syftena med de insatserna. Jag argumenterar inte för att undvika andra åtgärder i andra syften, jag argumenterar mot att blanda ihop korten.
 
Klimatet handlar om utsläpp av växthusgaser. Då är tygpåsar ett skit man måste använda 150-20000+ gånger för att komma ned i samma utsläpp som en plastpåse av återvunnet material. Eller städning av tomten som snarare ökar klimatutsläppen om minsta lilla ej endast handdrivet verktyg används.

På vilket sätt bidrar man inte till klimatet om man sopsorterar och återvinner?
Förlåt, men jag förstår faktiskt inte var du (eller @Petruska) drar gränsen. Jag är givetvis medveten om att klimatet handlar om utsläpp av växthusgaser. Att då undvika nyproducerat och istället återvinna är väl i så fall en klimatinsats? Eller hur reducerar du det till "endast" en miljöinsats?
 
Jag drar ingen gräns. Men när det gäller klimatet brukar man ju främst tala om växthusgaser.

Sopsortering och sånt, är snarare miljöåtgärder (riktade mot andra miljömål än just klimatmålen).

Men sopsortering leder till återvinning vilket leder till minskad nyproduktion och mindre utsläpp. Eller?

Nu har jag googlat miljöinsats vs klimatåtgärd för att finna någon form av definition på begreppen som skiljer de åt, men hittills utan framgång.
 
Jag drar ingen gräns. Men när det gäller klimatet brukar man ju främst tala om växthusgaser.

Sopsortering och sånt, är snarare miljöåtgärder (riktade mot andra miljömål än just klimatmålen).

Det släpps ut stora mängder växthusgaser i samband med produktion. Däremot räknas den oftast inte in i Sveriges utsläpp eftersom det mesta produceras utomlands, varför det ofta glöms bort. Att människor börjar återvinna mer är en oerhört viktig faktor för att komma till rätta med miljön och klimatet.
 

Liknande trådar

Hur är klimatet hos er på eran ridklubb/i eran förening? Säger alla hej till alla? Hjälper man varandra? Har ni stallvärdar och/eller...
Svar
4
· Visningar
1 489
Senast: Ajda
·
Dressyr Fast jag har svårt att tro att man inte kan få tillräckligt flashiga rörelser för att behålla intresset och samtidigt träna och rida...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 025
Senast: Jeps
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 649
Senast: Ramona
·
Fritid Nu när våren är på väg kan vi väl dela med oss om vi haft någon trevlig naturupplevelse. Stort som smått. I fredags såg jag fyra rådjur...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
3 139

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp