Klimathotet

Gammeln

Trådstartare
När ni bokar en sol o bad resa som ska gå utomlands tex till Thailand, Florida, Kanarieöarna, Grekland, Turkiet mfl inte bryr ni er väl om klimathotet då? Ni vill ju bara iväg liksom. Ni tycker det är kul att komma iväg, skönt med lite sol o värme än det gråtrista regniga Sverige.
 
Precis så är det! Ändå har jag inte dåligt samvete. Att resa är viktigt för mig. Däremot sålde jag min bil för några år sedan, och jag har köpt andelar i ett vindkraftverk.

Jag skulle tro att min negativa klimatpåverkan är under genomsnittet, men jag lägger "min kvot" på resor.
 
När ni bokar en sol o bad resa som ska gå utomlands tex till Thailand, Florida, Kanarieöarna, Grekland, Turkiet mfl inte bryr ni er väl om klimathotet då? Ni vill ju bara iväg liksom. Ni tycker det är kul att komma iväg, skönt med lite sol o värme än det gråtrista regniga Sverige.
smartphone, då?
enligt min arbetsgivare motsvarar elförbrukningen för en genomsnittlig smartphone förbrukningen för en kombinerad kyl/frys varje år.
 
smartphone, då?
enligt min arbetsgivare motsvarar elförbrukningen för en genomsnittlig smartphone förbrukningen för en kombinerad kyl/frys varje år.
och nej, jag reser inte utomlands. Sist jag var iväg var 2007. Fast då var jag i och för sig till Kina.
Och min hobby är oerhört miljöbelastande när man tänker på foderproduktion och så vidare, och jag pendlar numera 3½mil enkel väg till jobbet i stället för att ha 3½ km enkel väg.
 
smartphone, då?
enligt min arbetsgivare motsvarar elförbrukningen för en genomsnittlig smartphone förbrukningen för en kombinerad kyl/frys varje år.

Det har jag väldigt, väldigt svårt att tro på. Lite överslagsräkning ger att om energiförbrukningen är i närheten, så skulle jag behöva ladda min mobiltelefon ungefär två gånger i timmen.

Till beräkningen räknade jag på att ett kylskåp drar ungefär 200 kWh per år, och sedan räknade jag på att min mobil har ett batteri på ungefär 12 Wh.
 
Det har jag väldigt, väldigt svårt att tro på. Lite överslagsräkning ger att om energiförbrukningen är i närheten, så skulle jag behöva ladda min mobiltelefon ungefär två gånger i timmen.

Till beräkningen räknade jag på att ett kylskåp drar ungefär 200 kWh per år, och sedan räknade jag på att min mobil har ett batteri på ungefär 12 Wh.
Du får nog räkna med produktionen också.
 
När ni bokar en sol o bad resa som ska gå utomlands tex till Thailand, Florida, Kanarieöarna, Grekland, Turkiet mfl inte bryr ni er väl om klimathotet då? Ni vill ju bara iväg liksom. Ni tycker det är kul att komma iväg, skönt med lite sol o värme än det gråtrista regniga Sverige.
Nej då är det andra värderingar som att inte åka till länder som har inte har demokrati.
Nu åker vi oftast för att hälsa på familjen (bröllop, begravningar, sjukdom, jubilanter) som är spridd över halva klotet.
Som ung och dum var man ju ute och reste så fort man fick ihop pengar, utan att tänka på något annat än att man själv och polarna skulle ha jättekul och se världen. Man spontanreste med bilen till Stockholm, Malmö, Köpenhamn eller Göteborg bara för att kolla på en konsert.
Då pratade man ju inte heller om miljö på samma sätt man gör nu. Soptipp fanns men inte källsortering (allt i samma, matavfall, glas, metall), blyfri bensin fanns inte, KRAV och EKO fanns inte osv.
Roligt hade vi, men vi var ju ytterst hotfulla mot klimatet.
Vi har skärpt oss en smula nu.
 
När ni bokar en sol o bad resa som ska gå utomlands tex till Thailand, Florida, Kanarieöarna, Grekland, Turkiet mfl inte bryr ni er väl om klimathotet då? Ni vill ju bara iväg liksom. Ni tycker det är kul att komma iväg, skönt med lite sol o värme än det gråtrista regniga Sverige.
Precis!!!!
 
Enkelt. Jag reser inte utomlands, framförallt vägrar jag att flyga. Jag gillar inte gråtrist snöblaskväder, men det mesta blir uthärdligt med rätt kläder och arbetstider som gör det möjligt att vara utomhus under dagens ljusa timmar.
 
När ni bokar en sol o bad resa som ska gå utomlands tex till Thailand, Florida, Kanarieöarna, Grekland, Turkiet mfl inte bryr ni er väl om klimathotet då? Ni vill ju bara iväg liksom. Ni tycker det är kul att komma iväg, skönt med lite sol o värme än det gråtrista regniga Sverige.
:D Nästan lite "popcorn varning" på denna tråd. Det är 2015 att tänka miljösmart, klimatsmart och ge en slant här och där för att känna att man gör något för miljön....i alla fall. Då har man ju i alla fall gjort lite rätt för sig och slipper det där dåliga samvete på planet ner till värmen. Du försätter människor i försvarsställning med en sån här tråd. Och nu innan jul och allt.....
gulan
 
När ni bokar en sol o bad resa som ska gå utomlands tex till Thailand, Florida, Kanarieöarna, Grekland, Turkiet mfl inte bryr ni er väl om klimathotet då? Ni vill ju bara iväg liksom. Ni tycker det är kul att komma iväg, skönt med lite sol o värme än det gråtrista regniga Sverige.
Jag drar mig faktiskt för att resa, och framförallt att resa långt, just på grund av klimatpåverkan. Jag måste ha bil för att pendla till jobbet, och tycker att jag kan avstå från långa flygresor varje år. Däremot åker jag ändå ibland, men jag undviker det mycket på grund av miljön.
 
Något som är jäkligt konstigt är skatten på flygbränsle. Flyg är det absolut skitigaste färdmedlet, ändå ligger skatten på flygbränsle på 0%! Jämför det med bensin/diesel där skatten är runt 90%.
 
Något som är jäkligt konstigt är skatten på flygbränsle. Flyg är det absolut skitigaste färdmedlet, ändå ligger skatten på flygbränsle på 0%! Jämför det med bensin/diesel där skatten är runt 90%.
Ja, något konstigt är det.....hmmm...kan det ha något med att turismen är så ofantligt lönsam och säg den stat som vill avstå de där köttbenen för att det skitar ner miljön.....
gulan
 
Ni vill ju bara iväg liksom. Ni tycker det är kul att komma iväg, skönt med lite sol o värme än det gråtrista regniga Sverige.

Ni?
Ska inte du till Las Palmas eller är du redan där o skriver därifrån?;)
Var det inte önskemål om barnfritt o nära stranden?:laugh:

Jag skulle inte åka utomlands om jag så fick det gratis. Trivs bäst hemma .
 
Jag gjorde min förmodligen sista nöjesresa med flyg förra året. Det var inte alls så bra som jag önskade och jag känner bara att nää, så häftigt är det inte att det är värt en massa onödiga utsläpp. Jag har dock en fundering på att kanske ta cykeln om jag ska lite längre någon gång. Är sugen på Italien, det ska tydligen vara görbart på en bra cykel så om suget blir stort nog skulle det vara roligt. Vi får se.
 
När ni bokar en sol o bad resa som ska gå utomlands tex till Thailand, Florida, Kanarieöarna, Grekland, Turkiet mfl inte bryr ni er väl om klimathotet då? Ni vill ju bara iväg liksom. Ni tycker det är kul att komma iväg, skönt med lite sol o värme än det gråtrista regniga Sverige.
Hur tänker du själv?
Du ska väl resa snart?
 
:D Nästan lite "popcorn varning" på denna tråd. Det är 2015 att tänka miljösmart, klimatsmart och ge en slant här och där för att känna att man gör något för miljön....i alla fall. Då har man ju i alla fall gjort lite rätt för sig och slipper det där dåliga samvete på planet ner till värmen. Du försätter människor i försvarsställning med en sån här tråd. Och nu innan jul och allt.....
gulan
Hehe :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok tog på både "blåsan", psyket och kroppen.... Men nu är både telefon och dator inkopplat på wifi.... sovit gott i natt. Arlanda hade...
Svar
1
· Visningar
630
Senast: IngelaH
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 885
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 522
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp