Klimatsmart mat - inspirationstråd

DarkInNight

Trådstartare
Har vi haft någon sån tråd? :)

Idag veckohandlade jag på min lilla lokala Ica Supermarket. De överraskade mig genom att ha samlat ihop frukt och grönt som sjunger på sista versen och lagt dem i lådor som de tog 40 kr för. Självklart köpte jag hem en låda - billigt frukt och grönt är ju jättekul, och det var ett bra klimatsmart initiativ från butiken tycker jag!

Lådan måste ha vägt 10-15 kg något, missade att väga.
Det var två stora klasar eko.bananer, en duger någon dag till och den andra som var brunare skivade jag ner och frös in -perfekt till smoothies.
Några äpplen som började bli lite mjuka i skalet - fick hästarna.
10 mjuka men fräscha apelsiner.
2 pkt eko.körsbärstomater, såg inget fel alls på dem!
Tre gurkor, två av dem får jag skära bort några cm ifrån men annars tiptop.
Två jättesöta jutevävspåsar med clementiner, två mjuka clementiner men annars fina.
15 enstaka clementiner.
En hel hög med kiwis.
1 kg eko. delikatesspotatis. Slängde två resten fina.
Jag fick jättemycket roligt för ynka 40 kr.

Nu kokas potatisen inför middagen och sen ska jag ta resten och göra en paj med blåmögelosten från Hansjö :love: som jag köpte för 15 kr i helgen pga kort datum.

Men vad kan man göra för något med kiwis, apelsiner och mandariner? De måste användas rätt snart :)

Fram för fler klimatsmarta mat-ämnen, jag kan omöjligt vara ensam om att tycka sånt här är kul och intressant? kanske fyndat något gott med kort datum istället för att butiken ska kasta? Sett någon butik som gjort något riktigt smart för att ta reda på svinn istället för att slänga?
 
Har sett recept på kiwiglass som ska vara god och nyttig! Annars fruktsallad, jag har precis gjort en stor skål fruktsallad med kiwi äpple päron apelsin och annanas :) har sockerfri (tillsatt socker) månad så tänkte att det är perfekt med lite fruktsallad i kylen när man blir sugen :)
 
Köper nästan bara halva-priset-kött, eko och/eller närproducerat. De flesta butiker häromkring rear ut färskvarorna när datum etc närmar sig slutet. Så även stora ICA i storstan som ofta har snorbilligt frukt och grönt på tidiga morgnar. Typ 2kg tomater för 10kr och dylikt.
 
Har vi haft någon sån tråd? :)

Idag veckohandlade jag på min lilla lokala Ica Supermarket. De överraskade mig genom att ha samlat ihop frukt och grönt som sjunger på sista versen och lagt dem i lådor som de tog 40 kr för. Självklart köpte jag hem en låda - billigt frukt och grönt är ju jättekul, och det var ett bra klimatsmart initiativ från butiken tycker jag!

Lådan måste ha vägt 10-15 kg något, missade att väga.
Det var två stora klasar eko.bananer, en duger någon dag till och den andra som var brunare skivade jag ner och frös in -perfekt till smoothies.
Några äpplen som började bli lite mjuka i skalet - fick hästarna.
10 mjuka men fräscha apelsiner.
2 pkt eko.körsbärstomater, såg inget fel alls på dem!
Tre gurkor, två av dem får jag skära bort några cm ifrån men annars tiptop.
Två jättesöta jutevävspåsar med clementiner, två mjuka clementiner men annars fina.
15 enstaka clementiner.
En hel hög med kiwis.
1 kg eko. delikatesspotatis. Slängde två resten fina.
Jag fick jättemycket roligt för ynka 40 kr.

Nu kokas potatisen inför middagen och sen ska jag ta resten och göra en paj med blåmögelosten från Hansjö :love: som jag köpte för 15 kr i helgen pga kort datum.

Men vad kan man göra för något med kiwis, apelsiner och mandariner? De måste användas rätt snart :)

Fram för fler klimatsmarta mat-ämnen, jag kan omöjligt vara ensam om att tycka sånt här är kul och intressant? kanske fyndat något gott med kort datum istället för att butiken ska kasta? Sett någon butik som gjort något riktigt smart för att ta reda på svinn istället för att slänga?
Vad är det som är klimatsmart med att köpa varor som sjunger på sista versen. Det vore bättre att butiken inte köpte in mer än nödvändigt. DET är klimatsmart. Men å andra sidan är det mer klimatsmart att slänga varorna i biogasfabriken än att sälja varorna billigare
 
Köper nästan bara halva-priset-kött, eko och/eller närproducerat. De flesta butiker häromkring rear ut färskvarorna när datum etc närmar sig slutet. Så även stora ICA i storstan som ofta har snorbilligt frukt och grönt på tidiga morgnar. Typ 2kg tomater för 10kr och dylikt.
Brukar finnas ohyra i dessa varor :D
 
Vad är det som är klimatsmart med att köpa varor som sjunger på sista versen. Det vore bättre att butiken inte köpte in mer än nödvändigt. DET är klimatsmart. Men å andra sidan är det mer klimatsmart att slänga varorna i biogasfabriken än att sälja varorna billigare
Inspirationstråd, inte tvärtom. Kan du klara det?
 
Har vi haft någon sån tråd? :)

Idag veckohandlade jag på min lilla lokala Ica Supermarket. De överraskade mig genom att ha samlat ihop frukt och grönt som sjunger på sista versen och lagt dem i lådor som de tog 40 kr för. Självklart köpte jag hem en låda - billigt frukt och grönt är ju jättekul, och det var ett bra klimatsmart initiativ från butiken tycker jag!

Lådan måste ha vägt 10-15 kg något, missade att väga.
Det var två stora klasar eko.bananer, en duger någon dag till och den andra som var brunare skivade jag ner och frös in -perfekt till smoothies.
Några äpplen som började bli lite mjuka i skalet - fick hästarna.
10 mjuka men fräscha apelsiner.
2 pkt eko.körsbärstomater, såg inget fel alls på dem!
Tre gurkor, två av dem får jag skära bort några cm ifrån men annars tiptop.
Två jättesöta jutevävspåsar med clementiner, två mjuka clementiner men annars fina.
15 enstaka clementiner.
En hel hög med kiwis.
1 kg eko. delikatesspotatis. Slängde två resten fina.
Jag fick jättemycket roligt för ynka 40 kr.

Nu kokas potatisen inför middagen och sen ska jag ta resten och göra en paj med blåmögelosten från Hansjö :love: som jag köpte för 15 kr i helgen pga kort datum.

Men vad kan man göra för något med kiwis, apelsiner och mandariner? De måste användas rätt snart :)

Fram för fler klimatsmarta mat-ämnen, jag kan omöjligt vara ensam om att tycka sånt här är kul och intressant? kanske fyndat något gott med kort datum istället för att butiken ska kasta? Sett någon butik som gjort något riktigt smart för att ta reda på svinn istället för att slänga?

Jag använder kiwi i smootie eller lägger ovanpå yoghurten
 
Vill bara tipsa om en app som heter Karma! Går ut på att caféer och restauranger säljer mat som blivit över under dagen.

Stockholm har massor av restauranger och caféer som är anslutna och varje eftermiddag lägger många ut bröd, bakverk, sallader och hela måltider för halva priset. Man köper de sedan i appen och svänger förbi och hämtar innan butiken/restaurangen stänger för dagen.

Annars är mitt bästa tips att laga säsongsbetonat och köpa lokalproducerat så långt det går.
 
Jag önskar min mataffär gjorde så, fattig som jag är skulle tjäna mycket på det.

När jag har råd eller om det skiljer lite mellan vanlig och eko kör jag alltid på eko men ibland har jag bara inte råd:(
Kött köper jag inte alls om jag inte kan köpa fött och slaktat i sverige, väldigt noga med att de inte ska åka långt och plågas. Äter dock sällan kött öht.

Ts du kan inte göra någon cheeskake eller annan dessert och lägga skalade mandrarin klyftor på. Eller en kiwi sylt? Eller en gelé med frukt i? Eller bara riktigt lyxig yoghurt:p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar 4st
  • Guldfasanerna
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp