Klimatsmart semester. Hur stor belastning på miljön kommer er semester att göra

Folri

Trådstartare
På fredag ska vi hämta vår nya husbil😊. Vi har redan planerat att köra ner till Malaga för en semester på 60 dagar. Vi kommer att vara 4 pers i husbilen. Resa med flyg för 4 pers plus 60 hotellnätter skulle belasta miljön med 2 681kg koldioxid per person (flyg 881kg koldioxid+hotellboende 1 800kg koldioxid). Husbilen skulle endast belasta miljön med 302kg koldioxid per person. Då räknar man att boendet i husbilen är noll.
Hur mycket kommer er semester att belasta miljön?

https://klimatsmartsemester.se
 
Vi tänkte ta tåget till Stockholm och bo på hotell 1 natt, 13 kg per person 😁
Resten av tiden stannar vi hemma 😍
 
Min semester komm inte belasta miljön mer än vanligt, dvs ska bara va hemma.
Eller tja, den lär ju belasta mindre än normalt då lastbilen kommer stå parkerad i 4v om det blir som tänkt. 🙄
 
På fredag ska vi hämta vår nya husbil😊. Vi har redan planerat att köra ner till Malaga för en semester på 60 dagar. Vi kommer att vara 4 pers i husbilen. Resa med flyg för 4 pers plus 60 hotellnätter skulle belasta miljön med 2 681kg koldioxid per person (flyg 881kg koldioxid+hotellboende 1 800kg koldioxid). Husbilen skulle endast belasta miljön med 302kg koldioxid per person. Då räknar man att boendet i husbilen är noll.
Hur mycket kommer er semester att belasta miljön?

https://klimatsmartsemester.se
Mer klimatsmart vore att hyra husbil än att köpa en. Om ni inte köpte en begagnad då.
 
Jag ska ingenstans, så det blir samma klimatutsläpp som min vanliga vardag. Där jag brukar få goda siffror på en klimatberäkning, har ingen bil, äter inte kött, bor litet.

Skulle på vandring i annat land - inställd. Samt på långritt i annat land - inställd. Så nu håller jag tummarna på en yogakurs vid kusten, två timmar bort med kommunal buss.

Vad man än säger om corona så har det minskat utsläppen temporärt i alla fall.
 
Jag ska åka tåg inom Sverige och göra några dagsutflykter med bil. Så hyffsat klimatvänligt. Planen från början (ie innan corona) var tre veckor i Kanada så jämfört med det så är det betydligt snålare.
 
Jag kommer hänga på stranden där jag bor, slipper pendla till och från jobbet sparar miljön på det viset.
 
På fredag ska vi hämta vår nya husbil😊. Vi har redan planerat att köra ner till Malaga för en semester på 60 dagar. Vi kommer att vara 4 pers i husbilen. Resa med flyg för 4 pers plus 60 hotellnätter skulle belasta miljön med 2 681kg koldioxid per person (flyg 881kg koldioxid+hotellboende 1 800kg koldioxid). Husbilen skulle endast belasta miljön med 302kg koldioxid per person. Då räknar man att boendet i husbilen är noll.
Hur mycket kommer er semester att belasta miljön?

https://klimatsmartsemester.se

På vilket sätt räknar man om hotellboende ger utsläpp och husbilsboende inte gör det? Jag tänker att man "bor" på liknande sätt på båda ställen.

Sedan hade det varit bättre med att hyra husbilen off season, och bege sig kortare resa, om klimatet vore högst prioriterat.
 
Jag funderar på att åka hem till familjen i sommar, åtta timmar med tåg. Långritten som var planerad blir inte av.
Mamma frågade mig om jag ville åka på spa med henne, så det är något jag funderar på.
 
Vi kör så kallad ”hemester” inom regionen.
Vi har vår husvagn säsongsuppställd 45min hemifrån och nu är vi där ungefär varannan helg men när det blir varmare kommer vi tillbringa mesta delen av sommaren/semestern där.
Kommer troligtvis även pendla till och från jobb därifrån några ggr har bara 1,5mil extra resväg till jobbet från campingen.
Vi har inga planer på längre resor än dit i sommar.
 
I bästa fall blir det Öland 2 nätter 2 personer. Oklart boende men tält/bnb kanske. Kör min elbil och valde att den gick på nordisk el eftersom vi ju kommer ladda i Sverige 😅 6 kg tur o retur (drygt 60 mil). Boende tillkommer alltså.
 
Eftersom jag kommer vara hemma som vanligt säger mätaren 0. Det stämmer ju såklart inte men jag brukar hamna på väldigt låga siffror även vid vanliga hemmamätningar med.
 
Kommer åka några 30-milsresor troligen. Annars blir det nog totalt mindre utsläpp pga inga resor till jobb eller skola (inte så mkt skola nu heller...).
 
Vi har valp i sommar, så vi kommer hålla oss hemmavid.
Hade en träningsresa med hunden inbokad till UK som av naturliga skäl är inställd, så även om vi tar någon tur i bygden med bil och taktält blir årets klimatpåverkan betydligt mindre än pre-Corona.
 
I sommar stannar vi hemma med enstaka dagsutflykter till trevliga platser i naturen. Finns massor att utforska hemmavid. Så vad klimatpåverkan blir beror på vilka utflykter vi gör. Och det är inte bestämt än.
 
Jag flyger till Menifee så fort flygen går, sen ska vi bila till Sacramento och vidare upp till giant redwoods.

En jävla massa utsläpp, men det blir sista flygresan dit på länge så det är som det är. Jag ligger många gånger under snittet på alla andra områden, så tänker inte ha ett dugg dåligt samvete för tre flygresor på 35 år 😁
 
På fredag ska vi hämta vår nya husbil😊. Vi har redan planerat att köra ner till Malaga för en semester på 60 dagar. Vi kommer att vara 4 pers i husbilen. Resa med flyg för 4 pers plus 60 hotellnätter skulle belasta miljön med 2 681kg koldioxid per person (flyg 881kg koldioxid+hotellboende 1 800kg koldioxid). Husbilen skulle endast belasta miljön med 302kg koldioxid per person. Då räknar man att boendet i husbilen är noll.
Hur mycket kommer er semester att belasta miljön?
Bortsett från koldioxidmatematiken, hur kommer det gå att husbila ut i Europa under pågående pandemi denna sommar - och dessutom med svenska nummerskyltar?
 
Har bara 2 v semester pga Corona. Det blir en 4 dagar lång MC-semester i Sverige med övernattningar på B&B. Hojen är ny, drar lite och vi är två på den så ur klimatsmatsynpunkt blir det mindre utsläpp än när vi pendlar till jobben.
I övrigt blir jag hemma.
 
Husbilen skulle endast belasta miljön med 302kg koldioxid per person. Då räknar man att boendet i husbilen är noll.

Hur räknar du här?
Lite backward engineering på de där 302kg/huvud ger följande:

1) 302kg x 4 pers = total på 1208kg
2) länken du gav arbetar med 307g/km för en dieseldriven husbil.
3) om allt annat är noll, ger det en resa på totalt 1208kg / 0.307kg/km = 3935 km
4) på en total av 3935 km kommer ni (nästan) sträckan Lille (Norra Frankrike) - Malaga tur och retur. Om ni åker den absolut snabbaste vägen, och gör noll detours.

Så mitt tyckande om svenska nummerskyltar kanske är null and void - var startar ni ifrån?
Ska ni bilar runt Spanien (typ 3700 km)?
 
Senast ändrad:
Bortsett från koldioxidmatematiken, hur kommer det gå att husbila ut i Europa under pågående pandemi denna sommar - och dessutom med svenska nummerskyltar?

Just nu fungerar det väldigt dåligt, och det lär nog gälla i juni också. Men Malmö är fint också.

Men om "sommar" skjuts till slutet augusti/september, finns det säkert chanser för att det är lättare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp