Klimatsmart semester. Hur stor belastning på miljön kommer er semester att göra

Jag tänker mig att min semester ska vara regenerativ för naturen och ge mer balans genom att förbereda min trädgård för friskare mikroliv, maximera vattenflödenas användning och öka kolinlagringen i jorden.

Förstår inte tanken att vara mindre dålig för klimatet, när vi har potential att vara bra för det.
 
Hur räknar du här?
Lite backward engineering på de där 302kg/huvud ger följande:

1) 302kg x 4 pers = total på 1208kg
2) länken du gav arbetar med 307g/km för en dieseldriven husbil.
3) om allt annat är noll, ger det en resa på totalt 1208kg / 0.307kg/km = 3935 km
4) på en total av 3935 km kommer ni (nästan) sträckan Lille (Norra Frankrike) - Malaga tur och retur. Om ni åker den absolut snabbaste vägen, och gör noll detours.

Så mitt tyckande om svenska nummerskyltar kanske är null and void - var startar ni ifrån?
Ska ni bilar runt Spanien (typ 3700 km)?

Jag anar nog istället en begynnande lösning på hela klimatkrisen här. Bostäder och boende är en signifikant andel av vår belastning på klimatet, på olika sätt, och här ligger en smått genialisk ide om att producera hus-"bilar" till hela världens befolkningar (fast utan drivlina och hjul såklart så att man inte frestas för mycket) med noll klimatutsläpp bara och väntar på sitt genomförande.
 
På fredag ska vi hämta vår nya husbil😊. Vi har redan planerat att köra ner till Malaga för en semester på 60 dagar. Vi kommer att vara 4 pers i husbilen. Resa med flyg för 4 pers plus 60 hotellnätter skulle belasta miljön med 2 681kg koldioxid per person (flyg 881kg koldioxid+hotellboende 1 800kg koldioxid). Husbilen skulle endast belasta miljön med 302kg koldioxid per person. Då räknar man att boendet i husbilen är noll.
Hur mycket kommer er semester att belasta miljön?

https://klimatsmartsemester.se
Uhm vi trodde att man inte ens fick åka till Gotland eller Skåne så vi odlar vår trädgård och hoppar studsmatta och avbokar biljetter.

Koldioxidutsläpp minskande jämfört med att åka kollektivt till jobbet.
 
Uhm vi trodde att man inte ens fick åka till Gotland eller Skåne så vi odlar vår trädgård och hoppar studsmatta och avbokar biljetter.

Koldioxidutsläpp minskande jämfört med att åka kollektivt till jobbet.

Fast skillnaden är att till Malmö KAN du åka, medan dansk polis hindrar dig fysiskt att komma över dit. Så om man glad i hågen snart ger sig av, från svensk adress, mot Malaga i sin nya koldioxiduppsugande husbil kan nog Ribersborg och Möllevången bli resultatet.
 
Uhm vi trodde att man inte ens fick åka till Gotland eller Skåne så vi odlar vår trädgård och hoppar studsmatta och avbokar biljetter.

Koldioxidutsläpp minskande jämfört med att åka kollektivt till jobbet.
Fast vi kanske åker ändå så då blir det Gotlandsfärja och Skåne

Skåne blir 107 kg *2 resor = 214 kg på fyra personer.

Ah, per person, ok. 8,8 kg för en Gotlandsresa och 53,5 kg för en Skåneresa. Vi hinner nog bara en av varje om allt släpper ändå.
 
Fast skillnaden är att till Malmö KAN du åka, medan dansk polis hindrar dig fysiskt att komma över dit. Så om man glad i hågen snart ger sig av, från svensk adress, mot Malaga i sin nya koldioxiduppsugande husbil kan nog Ribersborg och Möllevången bli resultatet.
Eller Helsingborg o Kullen då i det här fallet om man vill vara exakt :D

(Alltså om de skulle meddela om ett par veckor att det är fritt fram och snälla åk till Gotland så att det inte går i konkurs.)
 
Vi hade planerat för en vecka med husvagn på västkusten med Liseberg etc men som nu inte blir av och vi blir hemma istället.
Troligen kommer vi köpa någon lite roligare aktivitetsutomhusgrej istället, så helt klimatsmart blir det inte.
 
Blir nog mest hemma. Om Finland öppnar gränsen kanske det blir en tur till släkten där, annars kanske jag sträcker mig till en tur upp till Tornedalen på svenska sidan och släkten där.
 
Jag tänker mig att min semester ska vara regenerativ för naturen och ge mer balans genom att förbereda min trädgård för friskare mikroliv, maximera vattenflödenas användning och öka kolinlagringen i jorden.

Förstår inte tanken att vara mindre dålig för klimatet, när vi har potential att vara bra för det.
Det gör jag varje dag, förstår inte tanken med att det skulle vara semesteraktivitet.
 
Det gör jag varje dag, förstår inte tanken med att det skulle vara semesteraktivitet.

Förstår inte varför en skulle sluta med det då på semestern. ;)

Självklart förespråkar jag inte 365 dagars arbetsår (trots att jag vet att många har det), men det finns en sån uppsjö av aktiviteter som är bra inte bara för mig utan för hela det ekosystem jag lever i, så varför skulle jag välja aktiviteter alls, som är dåliga för det, just den tiden när jag har maximal valfrihet. Det är såklart inte bara en fråga till dig, men jag önskar att vi alla tänkte mer i de banorna.
 
Förstår inte varför en skulle sluta med det då på semestern. ;)

Självklart förespråkar jag inte 365 dagars arbetsår (trots att jag vet att många har det), men det finns en sån uppsjö av aktiviteter som är bra inte bara för mig utan för hela det ekosystem jag lever i, så varför skulle jag välja aktiviteter alls, som är dåliga för det, just den tiden när jag har maximal valfrihet. Det är såklart inte bara en fråga till dig, men jag önskar att vi alla tänkte mer i de banorna.
Jag reser för att min partner bor på en annan kontinent, och inte har möjlighet att flytta hit än på flera månader.
 
Kul, var ska ni åka?

Ovisst om det blir någon "fullskalig" hojsemester här i år, ens inrikes, men jag ruvar litet grann på en smålandssväng ett par-tre dagar på pendlarscootern. :)

Vi har skissat om rutten några gånger. Vi har försökt få till ca 4 tim dagligen på småvägar plus lunchstopp på nått najs ställe och övernattning på ort med lite utbud. I nuläget ser det ut som Karlstad/Askersund/Jönköping blir våra övernattningar. Där har vi bokat. Sen blir det en hel del fikastopp och några lunchstopp som sagt. Lite öppet ännu om det blir ännu en övernattning.

Blir det skitväder så åker vi ändå men tar bilen.

Tanken var Österlen först men boendepriserna fick oss att tänka om.
 
Vi har skissat om rutten några gånger. Vi har försökt få till ca 4 tim dagligen på småvägar plus lunchstopp på nått najs ställe och övernattning på ort med lite utbud. I nuläget ser det ut som Karlstad/Askersund/Jönköping blir våra övernattningar. Där har vi bokat. Sen blir det en hel del fikastopp och några lunchstopp som sagt. Lite öppet ännu om det blir ännu en övernattning.

Blir det skitväder så åker vi ändå men tar bilen.

Tanken var Österlen först men boendepriserna fick oss att tänka om.
Har ni kollat airbnb? Jag hittade bra boenden till rimliga priser där förra året, då bokade vi ändå väldigt sent (typ några få veckor innan ankomst). Dock beror det väl vad man jämför med men en hotellövernattning var i alla fall betydligt dyrare.
Vi hittade ett väldigt fint boende på en hästgård där våra hundar var välkomna och det var en perfekt plats att utgå ifrån om man ville göra dagsturer på Österlen :)
 
Har ni kollat airbnb? Jag hittade bra boenden till rimliga priser där förra året, då bokade vi ändå väldigt sent (typ några få veckor innan ankomst). Dock beror det väl vad man jämför med men en hotellövernattning var i alla fall betydligt dyrare.
Vi hittade ett väldigt fint boende på en hästgård där våra hundar var välkomna och det var en perfekt plats att utgå ifrån om man ville göra dagsturer på Österlen :)

Vi kikade lite på airbnb men tyvärr låg det mesta lite för off. Vi vill gärna lulla runt i nått fint samhälle på kvällen när hojen är parkerad och njuta av lite mat, dryck och sevärdigheter. Sen har vi begränsat med packningsutrymme på hojen så ALLT behöver ingå.
Särbon har rätt schyssta hotellrabatter så det blev inte så farligt på hotell de nätter som nu blev :)
 
Vi blir hemma, förutom vanliga turer till sommarstället ett par mil bort.
Ev en lång tur upp till norrare delar av Sverige i sommar, om dom släpper på restriktionerna. I så fall blir det med bil, dvs en del utsläpp.
Alternativet är tåg, men med en tvååring som vill springa runt känns det inte lämpligt i nuläget. Bättre i så fall kunna stanna och springa av sig utan massa folk omkring.
 
Vi jobbar hemma hela sommaren som vanligt med ganska fullbokat, med någon enstaka kort utflykt till hotell i andra närliggande städer.

Kryssningen till Gotland och Klaipeda blev inställd (i maj).
Konsertresan till Tallinn nästa vecka blev inställd. (konserten uppskjuten till 2021)

Förutom dessa två blir det ungefär som vanligt.
Däremot hoppas vi att situationen rätat upp sig när den riktiga semesterperioden för oss kommer, vilket är sen höst (oktober - då älgjakten startar och vi startar den inversa älgjaktsledigheten).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp