Klimatutmaningar, stöd och råd

Är detta verkligen ett svar på det jag skriver? Jag svarade på @Nahar som skrev att man bör ut och demonstrera. Jag tycker "sure, gör det" men ifrågasätter varför de som tänker så aldrig vill demonstrera mot dem som orsakar överlägset mest skador på miljön.

Och det enda du tar ut av det hela är "men gör det själv då?" ? Du såg antagligen att jag inte var den som förespråkade att agera på detta vis?

Om det bara handlade om att vara närmast sig själv så skulle inte Greta prata för FN, och ingen av oss skulle bry sig om Trump vs Biden eller folkmordet i Jemen. Okej om du vill tänka så, men pratar vi global uppvärmning så är det inte ett avgränsat lokalt problem som bryr sig om nationers gränser.

Vet du, jag orkar inte med dig. Jag startade en tråd för att jag är hemskt uppgiven och ledsen idag, och frågade efter KONKRETA vägar framåt som individ. Tjafs om vem som gör vad och vad som är rätt och fel kan lämna den här tråden. Jag har absolut noll energi för tjafs just ju. Du kan starta en egen tråd om varför de som gör något bra gör fel, tack.
 
Fast det var ju fortfarande inget svar på min fråga. Du säger att den klimatrörelse du befinner dig inom kritiserar Kina. Jag frågar efter exempel på sådana demonstrationer eller direkt kritik mot Xi Jinping. Du nämner Greta. Hon har flitigt kritiserat världsledare, ofta direkt med namn. Men aldrig Kina eller Xi Jinping direkt. Eller har jag missat det, har du exempel på det?

Jag svarar gärna på frågor när du visat att du är villig att försöka svara på mina, annars verkar det som du bara vill ställa motfrågor utan att bidra med något själv?

Angående det sista. Om en nästan kan tro det, så misstolkar en ganska aktivt och medvetet. Det är ganska tvärtom, extremvänstern har inte visat lösningar på något alls numera, men vara högljudda och gå statens och korrupta storföretags ärenden, det är de ganska hjälpsamma med.

Du måste förresten inte börja med detta om att "trösta" hit eller dit, varför inte föra en trevligare ton än det? Men jag blir faktiskt nyfiken ändå. Vilka organisationer pratar du om och vilken grad av högerpolitik är med i dem?
Ps, jag vill inte ta upp vilka organisationer jag är aktiv i för att jag vill behålla min anonymitet på forumet.
 
Håller helt med. Det känns hemskt uppgivet att skippa mitt drömresemål när jag har en vän som flyger 10 ggr per år i sitt jobb. För att inte tala om alla som flyger inrikesflyg i Sverige för att det tar 2 h i stället för 5 h. Men jag som privatperson ska inte få se världen och andra kulturer för att säljar-Mats måste ha internationella möten varje månad. Suck..
Ja precis så. Vi måste sätta större press på våra företag! Både där vi är som anställda men även de vi samarbetar med eller är kunder hos.
 
Ja precis så. Vi måste sätta större press på våra företag! Både där vi är som anställda men även de vi samarbetar med eller är kunder hos.

Håller helt med. Jag har mycket att se över i just min konsumtion känner jag. Av flera skäl faktiskt och inte enbart miljö, men jag är dålig på att göra riktigt genomtänkta köp vilket gör att jag tycker mina kläder inte har helt bra passform och håller dessutom inte så bra som jag vill. Skulle vilja köpa kläder som håller länge, sitter bra och dessutom av bra och etiska företag. Så det ska jag nog grotta ner mig lite i framöver. Spontanköp måste absolut upphöra.
 
Jag svarade med att i mina ögon är konsumtionskritik också kritik mot till exempel Kina. Så tänker jag, och tycker inte att det behövs att nämna specifika ledare vid namn när det är systemförändringar som måste till. Jag är inte ute efter att försvara Greta eller någon annan, utan tog hennes citat med min tolkning som exempel på mina egna tankegångar. Som sagt, bara för att du inte får exakt det svar du vill ha betyder inte det att jag inte svarat.

Jag uppskattar om du kan avhålla dig från att kritisera min ton eller ordval. Det är inte ett generöst sätt att förhålla sig till diskussionen, och det tar bort ifrån kärnfrågorna. Om du står i valet mellan att tolka min ton som negativ eller positiv kan du med all sannolikhet tolka den positivt: Jag är inte ute efter att öva retorik, utan jag är ute efter att förstå.

Du ville inte diskutera politik, utan miljö. Ändå svarar du inte på min fråga om hur du anser att vi bör lösa klimat- och miljökrisen, utan du drar in politik istället. Varför säga en sak och göra en annan? Tråden handlar om vad en kan göra för klimatkrisen och miljön. Vilka är dina tips?

Aha, så indirekt tänker du. Fine. Men det är extremt tamt. Särskilt eftersom ingen bojkottar kinesiska produkter direkt inom dessa rörelser eller direkt utpekar att de är ett stort problem. Väldigt tamt liksom, om ens alls.

Jag tänkte inte prata om Greta, men det var du som nämnde henne. Ofta blir såna här samtal nån slags diskussion om en 17?-åring, jag bryr mig verkligen inte om en enstaka person på det sättet.

Du svarade liksom inte på min fråga hur du än vill säga att du gjorde det. Min fråga var specifikt om du har exempel på direkta demonstrationer mot Kinas miljöförstörelse. Eller att de pekas ut som detta. Jag får tolka det du skriver som att du inte har det då.

Om du för en dålig ton mot mig så har jag all rätt att peka ut det. Det som tar bort från kärnfrågan är att du börjar med "om det tröstar dig" och sånt strunt. Håll dig till ämnet och håll dig seriös så har jag inget att peka ut.

Har jag sagt att jag absolut inte vill diskutera politik? Nä. Det jag sa var att stora delar av dagens miljörörelse väldigt ofta blandar in sin extremvänsterideologi så det blir båda, eller inget. Vilket är väldigt destruktivt för själva miljön.

Jag kan börja svara på dina frågor och vi kan prata om strategier kring "miljökrisen" (otroligt vagt definierat), men jag skulle uppskatta om du hade svarat på mina frågor istället för att använda motfrågor direkt. Varför ska jag försöka bidra med substans i ett samtal med nån som aldrig vill göra det själv? Blir lite trött på sånt, helt enkelt.

Men jag kan väl göra det då. Kan du definiera lite närmre kanske? "Lös miljökrisen" är inte nått någon kan ge "tips" om i några få korta meningar, det vore mycket oseriöst av mig att låtsas som att det är det.

Om vi pratar om konsumtion så ser jag problem med vår kultur där alla vant sig vid att kunna få vad som helst, alltid, och det måste vara "billigt". Jag är helt och hållet för att propagera för att äta och köpa varor efter säsong, värdera saker som djurhållning, hållbart jordbruk, mm. Äta viltkött i den mån det går och är hållbart. Äta mindre skit i allmänhet (godis, chips, sockerslask), vilket till stor del kommer av uppfostran och sättet vi beter oss med våra barn.

Skapa förutsättningar för utveckling av nya teknologier, dvs se till att det inte finns onödiga hinder för detta. Inte föra symbolpolitik där man investerar i saker som ser bra ut, men inte är särskilt gångbara. Inte lägga ner relativt säkra och pålitliga energikällor (kärnkraft) när man inte har bättre alternativ. P

På kommunala nivåer kan man tillåta mer experimentering med infrastrukturslösningar. Det är ofta väldigt låst och reglerat, och med tanke på hur mycket våran stat slösar på annan skit, så vore detta inte ett större problem att riska nån merkostnad ibland inom. Privatisering inom denna sfär vore också nått väldigt bra.

Detta är några exempel på högre/mer övergripande nivåer. Om vi pratar om dig eller mig som enstaka privatpersoner i nån stad i sverige? Jobba för miljön i närheten av oss, inte bara online-slacktivism om "klimaaaatettt!!!" med obligatoriska facebookprofilbilder som visar att vi "minsann bryr oss". En av de största slagen mot miljörörelsen i allmänhet är att den har styrts till att enbart handla om global warming, medan den egentligen är så mycket mer. Det finns mycket man kan göra. Jag värderar en person som går ut i skogsbacken och plockar upp plastskräp EXTREMT mycket högre än en som postar på twitter om "klimatet". Eller bara lobba för att lokala styren i norrland inte ska vika sig och låta kanadensiska gruvföretag kringå lagar, regler och allt sunt förnuft i världen för att på ett smutsigt vis sno resurser från vår natur och förstöra vår natur och rennäring. Det var bara några till exempel.

Det finns så mycket man kan säga att jag inte riktigt kan bara föra en monolog om allt. Kanske kan du specificera lite nån viss del av detta du vill höra mer om hur jag tycker?
 
Ps, jag vill inte ta upp vilka organisationer jag är aktiv i för att jag vill behålla min anonymitet på forumet.
Det är okej såklart att vilja vara anonym. Men kan du ta nått exempel på en organisation du inte är aktiv i, som fyller det du sa (opolitisk, högerpolitik såsom vänsterpolitik tillsammans med enbart fokus på förbättring av miljön) ?
 
Vet du, jag orkar inte med dig. Jag startade en tråd för att jag är hemskt uppgiven och ledsen idag, och frågade efter KONKRETA vägar framåt som individ. Tjafs om vem som gör vad och vad som är rätt och fel kan lämna den här tråden. Jag har absolut noll energi för tjafs just ju. Du kan starta en egen tråd om varför de som gör något bra gör fel, tack.

Men alltså, om du inte orkar med mig så svara inte med kritik mot mina inlägg? Det som hände nu var att du började tjafsa mot mig, och när jag ställer motfrågor så "orkar du inte med det". Det är fine och du gör som du vill, men det är även ganska jäkla fult beteende. Dessutom säger du att jag ska ha påstått att "de som gör något bra gör fel".

Vet du, jag orkar nog aldrig med nån som beter sig som du gör. Ignore är en bra funktion trots allt.
 
Aha, så indirekt tänker du. Fine. Men det är extremt tamt. Särskilt eftersom ingen bojkottar kinesiska produkter direkt inom dessa rörelser eller direkt utpekar att de är ett stort problem. Väldigt tamt liksom, om ens alls.

Jag tänkte inte prata om Greta, men det var du som nämnde henne. Ofta blir såna här samtal nån slags diskussion om en 17?-åring, jag bryr mig verkligen inte om en enstaka person på det sättet.

Du svarade liksom inte på min fråga hur du än vill säga att du gjorde det. Min fråga var specifikt om du har exempel på direkta demonstrationer mot Kinas miljöförstörelse. Eller att de pekas ut som detta. Jag får tolka det du skriver som att du inte har det då.

Om du för en dålig ton mot mig så har jag all rätt att peka ut det. Det som tar bort från kärnfrågan är att du börjar med "om det tröstar dig" och sånt strunt. Håll dig till ämnet och håll dig seriös så har jag inget att peka ut.

Har jag sagt att jag absolut inte vill diskutera politik? Nä. Det jag sa var att stora delar av dagens miljörörelse väldigt ofta blandar in sin extremvänsterideologi så det blir båda, eller inget. Vilket är väldigt destruktivt för själva miljön.

Jag kan börja svara på dina frågor och vi kan prata om strategier kring "miljökrisen" (otroligt vagt definierat), men jag skulle uppskatta om du hade svarat på mina frågor istället för att använda motfrågor direkt. Varför ska jag försöka bidra med substans i ett samtal med nån som aldrig vill göra det själv? Blir lite trött på sånt, helt enkelt.

Men jag kan väl göra det då. Kan du definiera lite närmre kanske? "Lös miljökrisen" är inte nått någon kan ge "tips" om i några få korta meningar, det vore mycket oseriöst av mig att låtsas som att det är det.

Om vi pratar om konsumtion så ser jag problem med vår kultur där alla vant sig vid att kunna få vad som helst, alltid, och det måste vara "billigt". Jag är helt och hållet för att propagera för att äta och köpa varor efter säsong, värdera saker som djurhållning, hållbart jordbruk, mm. Äta viltkött i den mån det går och är hållbart. Äta mindre skit i allmänhet (godis, chips, sockerslask), vilket till stor del kommer av uppfostran och sättet vi beter oss med våra barn.

Skapa förutsättningar för utveckling av nya teknologier, dvs se till att det inte finns onödiga hinder för detta. Inte föra symbolpolitik där man investerar i saker som ser bra ut, men inte är särskilt gångbara. Inte lägga ner relativt säkra och pålitliga energikällor (kärnkraft) när man inte har bättre alternativ. P

På kommunala nivåer kan man tillåta mer experimentering med infrastrukturslösningar. Det är ofta väldigt låst och reglerat, och med tanke på hur mycket våran stat slösar på annan skit, så vore detta inte ett större problem att riska nån merkostnad ibland inom. Privatisering inom denna sfär vore också nått väldigt bra.

Detta är några exempel på högre/mer övergripande nivåer. Om vi pratar om dig eller mig som enstaka privatpersoner i nån stad i sverige? Jobba för miljön i närheten av oss, inte bara online-slacktivism om "klimaaaatettt!!!" med obligatoriska facebookprofilbilder som visar att vi "minsann bryr oss". En av de största slagen mot miljörörelsen i allmänhet är att den har styrts till att enbart handla om global warming, medan den egentligen är så mycket mer. Det finns mycket man kan göra. Jag värderar en person som går ut i skogsbacken och plockar upp plastskräp EXTREMT mycket högre än en som postar på twitter om "klimatet". Eller bara lobba för att lokala styren i norrland inte ska vika sig och låta kanadensiska gruvföretag kringå lagar, regler och allt sunt förnuft i världen för att på ett smutsigt vis sno resurser från vår natur och förstöra vår natur och rennäring. Det var bara några till exempel.

Det finns så mycket man kan säga att jag inte riktigt kan bara föra en monolog om allt. Kanske kan du specificera lite nån viss del av detta du vill höra mer om hur jag tycker?
Men se där, vi håller med varandra om allt utom vilken roll privatiseringar skall spela. Så då känner jag att vi inte behöver ta över en tipstråd med en mer eller mindre politisk diskussion :)
 
Men alltså, om du inte orkar med mig så svara inte med kritik mot mina inlägg? Det som hände nu var att du började tjafsa mot mig, och när jag ställer motfrågor så "orkar du inte med det". Det är fine och du gör som du vill, men det är även ganska jäkla fult beteende. Dessutom säger du att jag ska ha påstått att "de som gör något bra gör fel".

Vet du, jag orkar nog aldrig med nån som beter sig som du gör. Ignore är en bra funktion trots allt.

Varsågod.

Tillbaks till trådens ämne då. Någon som har fler konkreta råd på förhållningssätt eller listor liknande den jag postade i början av tråden? Mat och resor känner jag att jag har rätt bra koll på, fonder och annan konsumtion är nog det jag ska kika på härnäst.
 
Det är okej såklart att vilja vara anonym. Men kan du ta nått exempel på en organisation du inte är aktiv i, som fyller det du sa (opolitisk, högerpolitik såsom vänsterpolitik tillsammans med enbart fokus på förbättring av miljön) ?
https://naturarvet.se/

https://en.wikipedia.org/wiki/Intergovernmental_Panel_on_Climate_Change?wprov=sfti1

https://en.wikipedia.org/wiki/Arab_Forum_for_Environment_and_Development?wprov=sfti1

https://en.wikipedia.org/wiki/American_Forests?wprov=sfti1

mfl
 
Varsågod.

Tillbaks till trådens ämne då. Någon som har fler konkreta råd på förhållningssätt eller listor liknande den jag postade i början av tråden? Mat och resor känner jag att jag har rätt bra koll på, fonder och annan konsumtion är nog det jag ska kika på härnäst.
Ett konkret råd: utmana dig själv till att köpa plastfritt. Dels minskar det klimatpåverkan och dels får du ofta ett pris som mer avspeglar den sanna kostnaden (rent klimat-/miljömässigt) än för plastprodukter. Det finns många bra plastfria alternativ till det mesta, om en letar lite :)
 
Varsågod.

Tillbaks till trådens ämne då. Någon som har fler konkreta råd på förhållningssätt eller listor liknande den jag postade i början av tråden? Mat och resor känner jag att jag har rätt bra koll på, fonder och annan konsumtion är nog det jag ska kika på härnäst.
När det kommer till konsumtion av "prylar" försöker jag köpa kvalitet "jämt". Undviker lågprisbutiker. Jag försöker verkligen läsa på och köpa av bra material. Jag försöker undvika plast så långt det går till exempel.
 
Ett konkret råd: utmana dig själv till att köpa plastfritt. Dels minskar det klimatpåverkan och dels får du ofta ett pris som mer avspeglar den sanna kostnaden (rent klimat-/miljömässigt) än för plastprodukter. Det finns många bra plastfria alternativ till det mesta, om en letar lite :)

Bra tips! Jag har börjat med att skippa take-away så ofta det går. Tidigare har jag varit ganska lat och kunnat köpa take-away på vägen hem eller sprungit ut och handlat take-away och tagit hem. Det är ofta dagar som vi ändå kastar i oss maten på 10 min, så varför inte bara stanna på stället och äta då. Sjukt mycket plast när man tar med mat tyvärr..
 
Skulle vilja tipsa om en dokumentär på vetenskapens värld i SVT H2O som förutom väldigt målande beskriver just denna katastrof som ger både direkta konsekvenser men även mer långvariga och hur det inte bara drabbat oss utan många andra arter. Tre intressanta och sevärda program. Även intressant när man kommer med förslag och åtgärder som tex i Nederländerna där de vet exakt hur mycket en tomat behöver ha i vatten varken mer eller mindre. En del av detta kan man ta till sig till sin egen lilla privata odling tänker jag så får man både närproducerat och slösar inte på vatten i onödan :)
 
Bra tips! Jag har börjat med att skippa take-away så ofta det går. Tidigare har jag varit ganska lat och kunnat köpa take-away på vägen hem eller sprungit ut och handlat take-away och tagit hem. Det är ofta dagar som vi ändå kastar i oss maten på 10 min, så varför inte bara stanna på stället och äta då. Sjukt mycket plast när man tar med mat tyvärr..
Och OM en verkligen vill ha takeaway går det oftast att ha med sig egen mattermos eller så. Även om jag förstår att det kan vara svårt att spontanköpa då, men om en vill inför en myskväll eller nåt :)
 
Jag själv tröstar mig med att jag gör så gott jag kan.

Jag är noga med den mat jag köper. Slutat äta avocado t.ex eftersom det kräver ohemula mängder vatten och odlas på platser jag inte vill handla från. Jag köper inte frukt och grönt som fraktats över halva jorden. Jag äter lokalproducerat kött.
Köper inte "prylar" och nöjesshoppar inte.

Mitt i detta blir jag lite frustrerad över den info och de argument vi översköljs av.
Gjorde ett test på en vederhäftig sida. där fick jag en massa minus för att jag bor i ett eget hus och för att jag har en dieselbil. Mitt timmerhus har stått här sedan 1882 - vilket i mina ögon borde vara klimatsmart - att nyttja det som redan finns. Min bil används bara när den behövs och inga alternativ finns.

Inte heller blir jag så peppad av alla uppmaningar till att bli vegan eller vegetarian. Hur ska vi kunna odla grönt i vårt land utan att ha djur som gödslar och dom gör mat av foder som inte vi kan äta och på mark som inte kan användas till odling av grönsaker? Hur ska vi bevara den biologiska mångfald som betesmarkerna utgör utan betesdjur?

Min enkla lösning för mig själv är kritiskt tänkande i mitt liv och mina handlingar.
Mitt fetade: Nu vet jag inte riktigt vilka kalkyler sidan du använde använder, men det kan ha att göra med att de räknar med att hus/större boende drar mycket mer i uppvärmning. Som sagt, vet inte om det var det som gav resultatet i den kalkylen, men det kan vara det.
 
Undra vad jag skulle få för resultat om jag gjorde testet idag.. En del av mina vardagskläder faller praktiskt taget isär i sömmarna och de kläder som är hela är mina arbetskläder, fast det är lite hål i dem. Är man lat och hatar att shoppa så får man gå i trasiga kläder. Nu när det varit kallt har vi eldat med ved som vi huggit, kapat och fraktat hem med blod, svett, tårar och en skvätt med diesel. Alternativet är att vara utan värme inomhus och duscha i kallt källvatten. När vi fick 80 cm snö över en natt startades traktorn och sedan har den fått jobbat frekvent i ett par veckor. Vi bakar bröd själv och det kött som vi äter kommer från diverse norrländska gårdar eller direkt ifrån skogen. Jag har aldrig åkt flygplan eller varit till varmare breddgrader. Sist jag gjorde ett test så fick jag dåligt resultat på grund av glesbygdsbo som bor i gammal timmerkåk från tidigt 1900-tal och som dessutom måste köra bil till jobbet. Så de där testerna lägger jag inte så mycket värde i.
 
Undra vad jag skulle få för resultat om jag gjorde testet idag.. En del av mina vardagskläder faller praktiskt taget isär i sömmarna och de kläder som är hela är mina arbetskläder, fast det är lite hål i dem. Är man lat och hatar att shoppa så får man gå i trasiga kläder. Nu när det varit kallt har vi eldat med ved som vi huggit, kapat och fraktat hem med blod, svett, tårar och en skvätt med diesel. Alternativet är att vara utan värme inomhus och duscha i kallt källvatten. När vi fick 80 cm snö över en natt startades traktorn och sedan har den fått jobbat frekvent i ett par veckor. Vi bakar bröd själv och det kött som vi äter kommer från diverse norrländska gårdar eller direkt ifrån skogen. Jag har aldrig åkt flygplan eller varit till varmare breddgrader. Sist jag gjorde ett test så fick jag dåligt resultat på grund av glesbygdsbo som bor i gammal timmerkåk från tidigt 1900-tal och som dessutom måste köra bil till jobbet. Så de där testerna lägger jag inte så mycket värde i.
Men bara för att du tycker att du gör fantastiska uppoffringar behöver de inte vara tillräckliga. Även om du har bra källor till kött, så kanske du ur ett klimatperspektiv kan/bör minska på mängderna. Diesel är ett fossilt bränsle - och även om man behöver värme så kostar det klimat. Att elda med ved är inte automatiskt bra även om man jobbar som ett djur för att få hem den (kolet i träet frigörs, förbränningen är oftast ofullständig - det minsta som krävs är att träden återplanteras). Att köra 2 mil till jobbet per dag ger samma klimatkostnad som en Thailandsresa - så har du kanske reser motsvarande både en jul- och en sommarsemester. Det ändras inte av att det är det enda sättet att komma till jobbet.

Det som krävs är siffror på olika aktiviteter så att man kan göra medvetna val. Men då kan man inte blunda för klimatkostnader, oavsett om man anser att det man gör borde vara OK. Sedan kan man argumentera med vad som finns på plussidan i kalkylen (kanske är det mer värt att någon kommer till jobbet än att någon åker till Thailand, kanske är dieselaggregat och vedeldning de enda alternativen på vissa platser...)

Att bara tycka att man lever klimatsnålt och därför är alla andras uträkningar fel duger inte. De argument som biter handlar om att kunna presentera siffror.
 
Eller så kan du göra det eftersom @Nahar redan tar ett stort klimatansvar och du redan verkar insatt och engagerad i frågan? Det är väl rimligare att vi delar på bördan av att skapa en hållbar framtid än att individer som försöker göra någonting bra får på sig ”Aha, du gör nåt bra men vad dåligt av dig att du inte gör det här också då” av personer som ofta inte gör något alls själva.
Lite OT, men ungefär som när man berättar att man stöttar någon organisation som hjälper djur och får skit för att man hjälper djur när det finns så många människor som lider... suck. Som om det är bättre att inte göra något alls än att göra något annat än det just den personen tycker är viktigast. Gör det själv, liksom!
 

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 025
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 906
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp