Klimatutmaningar, stöd och råd

Är man nyfiken på forskning i ämnet så drivs väldigt bra forskning från Sverige på Stockholm Resilience Center: https://www.stockholmresilience.org/
Scrolla runt och läs det som intresserar dig! Kanske inte klockrena checklistor för din vardag men definitivt en bra sida för att ta del av den senaste forskningen ur ett mer holistiskt perspektiv.

Johan Rockström (forskare) som blivit forskningscentret ansikte utåt har också gett ut en kokbok i ämnet, Eat good. Den har klimatsmarta och hälsosamma recept, tips och Q&A i ämnet.

Det var mina tips för dagen.
 
Jag tror att detta är jätteviktigt. En stor del av mitt miljöarbete går ut på meditation, och inte någon slags new age-jippo utan bara att gå i skogen och andas, sitta på verandan och njuta av naturen precis utanför huset.

Många säger att vetenskap är nyckeln till att rädda världen, men jag tror inte det. Jag tror att vetenskapen är låset, men kärleken till naturen och livet är nyckeln. Med kärlek till vad som redan finns runt om oss kan vi sträva efter att bevara det, istället för att sträva efter "framsteg" oavsett kostnad.

På ett vis kan jag hålla med. Ett av framstegen med dyr kostnad är vindkraftsparkerna där det avverkas mycket skog för att i stället ersättas med en skog av vindkraftverk. Där får djurlivet stryka på foten och byar som råkar finnas i närheten riskerar att råka ut för utflyttning. Allt i klimaträddningens namn. Hur det kan vara bättre med vindsnurror än kolbindande träd vet jag inte.
 
På ett vis kan jag hålla med. Ett av framstegen med dyr kostnad är vindkraftsparkerna där det avverkas mycket skog för att i stället ersättas med en skog av vindkraftverk. Där får djurlivet stryka på foten och byar som råkar finnas i närheten riskerar att råka ut för utflyttning. Allt i klimaträddningens namn. Hur det kan vara bättre med vindsnurror än kolbindande träd vet jag inte.
Jag är ambivalent inställd till vindkraft. Ännu mer ambivalent, snudd på negativ, till vattenkraft.

I min mening har det blivit för stort fokus på teknologiska lösningar. Det behövs lite av varje för att ersätta kolkraft och olja, men samtidigt måste vi minska vår konsumtion av energi. Just nu pågår i Sverige en tredje våg av elektrifiering på grund av att vi använder mer el än någonsin innan, och varken el eller elnät räcker till. Hur går det ihop med att stoppa klimatkrisen? (Svar: Det gör det inte.)
 
Jag skrev aldrig att jag tycker att jag gör fantastiska uppoffringar. Livet blev bara som det blev med slitna kläder och gammalt hus. Det är för jobbigt att åka 5-6 mil för att köpa kläder, kökstillbehör, möbler eller åka 3 mil för att hämta ut paket. Jag är för lat. Dvs inga miljömedvetna val. Hade det funnits ett ledigt jobb inom 3 mil så hade jag gärna tagit det. Men inte på grund av klimatet utan på grund av bekvämlighet. Jag avundas de som kan ta en sovmorgon och promenera till jobbet men jag vill inte uppoffra livskvalitén på landsbygden för att kunna ha det så. Kanske ska jag bojkotta mc i sommar och cykla till jobbet? 3 mil har jag ju avverkat förut mellan byarna men det var 10 år sedan och tog 2h 45 minuter med rast. Kommer det att rädda klimatet trots alla andra som prompt ska till Thailand eller ska ut på lyxiga kryssningar? Den dagen man kan stoppa i laddaren till en elbil i ett träd i skogen kommer elbil och elskogsmaskin vara alternativ för oss.

Vad är bättre? Närproducerat eller något som fraktats runt halva jorden? Därför äter jag norrländskt kött(ännu hellre viltkött), dricker mjölk från norrländska gårdar, svenska äpplen när det går, svenska råvaror till brödet, norrländska tomater, hemmapotatis, hemgjord sylt med bär från skogen etc.

Hur stor belastning gamle Viktor och gamle Fiat skogstraktor är mot klimatet är vet jag inte då de startas ett par gånger om året och tankas lika sällan. Inte heller ser jag att två motorsågar som tas i bruk 4 dagar om året ska utgöra en klimatkatastrof på grund av utsläppen.
Jag har föreslagit jordvärme men sambon verkar inte nappa. Fortfarande inte på grund av klimatet utan på grund av bekvämlighet. Det bästa jag kan göra av situationen utan att behöva flytta är att lära mig att elda på rätt sätt i pannan. Milda dagar räcker det varannan dag. Dessutom är det en trygghet att veta att vi kommer kunna äta varm mat och slippa frysa då strömmen försvinner och det är -30 ute då vi kan använda vedspisen vid behov.

Tyvärr planterar vi inga träd i gallringen i bondskogen då det motverkar syftet med en gallring. Lövträd verkar växa upp ändå, men det ska planteras 25000 plantor på en annan plätt här framöver. Det var en skogsplätt på 3ha som började få röta och bli sjuk. Träden var över 100 år och hade avstannat i växten, dvs de band inte kol något längre i samma utsträckning som växande träd. Hade det inte varit för rötan hade det gärna fått stå kvar ett tag till. Veden vi använder nu är från döda träd som bävrarna varit så gulliga att dränka. De hade dött och de som levde var vattensjuka.

Men jag är fortfarande miljöbov och ärligt talat så bryr jag mig inte. Det räckte med att bli född för att bli ett problem. Inte så mycket att göra åt den saken mer än att ge sjutton i att skaffa barn själv och se till att inte bli lika långlivad som tidigare generationer. Dvs om man ska vara krass.

Anledningen till att jag inte tar dessa tester så seriöst är på grund av att de oftast är från väldigt urbana perspektiv och tar inte hänsyn till att livet på glesbygd kan se väldigt annorlunda ut. Enligt dessa tester är oftast bönder och de andra gröna näringarna riktiga ärkebovar. Å tvi vale de som inte bor i en liten lägenhet i stora staden. Jag vägrar att må dåligt på grund av att jag råkade födas och växa upp i glesbygd och jag vägrar må dåligt över att jag stannar kvar i glesbygd. Jag vägrar må dåligt över att jag är från en skogsbrukarfamilj och ja
Om det är en sådan uppoffring att bo på landet kan du faktiskt flytta, istället för att svepa in dig i offerkoftan. Eller har vi alla samma rättigheter - vi har fötts in i våra liv och anser oss därför kunna skita i vilka konsekvenser det får för t.ex. klimatet? Eller gäller det bara dig?

Om du inte vill svepa in dig i offerkoftan så gäller det att vara konstruktiv. Klimatet angår alla. Det man kan göra är t.ex. att hålla koll på utvecklingen av solpaneler. Att minska på visst kött och mejeriprodukter. Behöver man resa till jobbet varje dag - finns det smartare sätt att göra det på?

Sorry, men bara påstå att man är landsortsbo och därför inte behöver eller har rätt att skita i mänsklighetens största gemensamma problem räcker inte
 
Jag är ambivalent inställd till vindkraft. Ännu mer ambivalent, snudd på negativ, till vattenkraft.

I min mening har det blivit för stort fokus på teknologiska lösningar. Det behövs lite av varje för att ersätta kolkraft och olja, men samtidigt måste vi minska vår konsumtion av energi. Just nu pågår i Sverige en tredje våg av elektrifiering på grund av att vi använder mer el än någonsin innan, och varken el eller elnät räcker till. Hur går det ihop med att stoppa klimatkrisen? (Svar: Det gör det inte.)

Känner samma sak som du där. Många vill då ta fram kärnkraften som lösning men den känns för osäker också.
 
Om det är en sådan uppoffring att bo på landet kan du faktiskt flytta, istället för att svepa in dig i offerkoftan. Eller har vi alla samma rättigheter - vi har fötts in i våra liv och anser oss därför kunna skita i vilka konsekvenser det får för t.ex. klimatet? Eller gäller det bara dig?

Om du inte vill svepa in dig i offerkoftan så gäller det att vara konstruktiv. Klimatet angår alla. Det man kan göra är t.ex. att hålla koll på utvecklingen av solpaneler. Att minska på visst kött och mejeriprodukter. Behöver man resa till jobbet varje dag - finns det smartare sätt att göra det på?

Sorry, men bara påstå att man är landsortsbo och därför inte behöver eller har rätt att skita i mänsklighetens största gemensamma problem räcker inte

Jag läser ingenstans att @Lycan skiter i miljön, det är din tolkning.

Men vad ska vi som inte har råd med sådana åtgärder som tex solceller göra? Sitta och ha dåligt samvete? Jag har råd att bo där jag bor som läget är nu, en rimlig lägenhet skulle utgöra en större månadskostnad än mitt nuvarande boende. Men solceller? Inte en suck att jag har råd även om jag gärna skulle vilja ha det. Plus att solceller är verkligen inte något som saknar miljöbelastning.

Jag kan inte jobba hemifrån förutom ett visst rapportskrivande (som jag gör i hemmakontoret). Men annars måste jag åka till jobbet. Jag kan inte åka kollektivt, det finns inte kollektivtrafik till dit jag jobbar (samma för särbon).

Edit: Sedan tillkommer det för min egen del att jag skulle dö om jag bodde i stan i en lägenhet.
 
Jag läser ingenstans att @Lycan skiter i miljön, det är din tolkning.

Men vad ska vi som inte har råd med sådana åtgärder som tex solceller göra? Sitta och ha dåligt samvete? Jag har råd att bo där jag bor som läget är nu, en rimlig lägenhet skulle utgöra en större månadskostnad än mitt nuvarande boende. Men solceller? Inte en suck att jag har råd även om jag gärna skulle vilja ha det. Plus att solceller är verkligen inte något som saknar miljöbelastning.

Jag kan inte jobba hemifrån förutom ett visst rapportskrivande (som jag gör i hemmakontoret). Men annars måste jag åka till jobbet. Jag kan inte åka kollektivt, det finns inte kollektivtrafik till dit jag jobbar (samma för särbon).

Edit: Sedan tillkommer det för min egen del att jag skulle dö om jag bodde i stan i en lägenhet.
Känner samma sak som du där. Många vill då ta fram kärnkraften som lösning men den känns för osäker också.
Och här tänker jag att politiken kommer in. Det måste till stora förändringar politiskt som kan påverka våra konsumtionsmönster, elförbrukning, vem som har råd med vad, vem/vad som skall prioriteras. Det går liksom inte att bygga en massa vindkraft med ena handen och subventionera oljeindustrin med andra.

Och CO2 upptagning. En ny skogspolitik, satsningar på forskning kring kollagring. Det måste ske typ igår.
 
Och här tänker jag att politiken kommer in. Det måste till stora förändringar politiskt som kan påverka våra konsumtionsmönster, elförbrukning, vem som har råd med vad, vem/vad som skall prioriteras. Det går liksom inte att bygga en massa vindkraft med ena handen och subventionera oljeindustrin med andra.

Och CO2 upptagning. En ny skogspolitik, satsningar på forskning kring kollagring. Det måste ske typ igår.

Och just därför kommer jag inte att acceptera att bli skammad för mitt sätt att leva eller ha dåligt samvete.

Jag kommer från en fattig släkt på båda sidorna och främst bönder på den ena. Det betyder i mitt fall att jag är sparsam just för att man slösar inte med resurserna vad det än må vara. Sedan har jag sådan ekonomi att jag kan unna mig vissa saker som strikt sett inte är nödvändiga för min kroppsliga överlevnad. Men jag väljer att göra så gott jag kan så ofta jag kan, på individnivå. Sedan lägger jag till en del som inte är strikt nödvändigt för min själsliga överlevnad.

För mig är livet inte bara att överleva utan att LEVA. Där ingår litegrann att det går inte att vara perfekt jämt. Sedan kommer mänskligt liv inte inom överskådlig framtid vara ett nollsummespel (om någonsin). Det är därför jag blir så himla irriterad när en specifik åtgärd framförs som något som kommer att frälsa oss från all klimatpåverkan. Det funkar liksom inte så, det vet man om man läst det minsta om livscykelanalys. Drar man i en tåt lossnar en annan någon annanstans.
 
Så är vi där igen, oenighet. Jag har full förståelse för att vi blir oeniga gällande detta och diskussionen blir på mer detaljerad nivå. Men min poäng med tråden är att det kan skapa mer ångest gällande den här frågan, och mindre handlingskraft. Därav efterfrågan på tydliga check-listor och tips från trovärdiga aktörer i frågan. Sen om individer följer dem fullt ut eller inte, vad som eventuellt är bättre än vad kan man diskutera i oändlighet. Om jag äter veganskt men flyger, någon annan äter kött men äger ingen bil, en tredje köper sjukt mycket schampo.. jag vet inte. Det var inte trådens syfte i alla fall.
Jag förstår helt efterfrågan på tydliga checklistor! Och jobbar till viss del med det.

Dock är det lite knepigt. Det finns lite olika forskning (kring detaljer- inte klimatfrågan i stort) och det finns en del lobby som skriker högt åt olika håll. Dessutom är det inte enbart klimat utan flera frågor som ska vävas ihop (tex klimat och biologisk mångfald- ofta går åtgärderna åt samma håll men ibland kan det skapa intressekonflikter).

Därför är checklistor bra (man kan ju tex inte kräva en masterexamen för att handla mat!) men kan ibland vara lite otydliga.
 
Och just därför kommer jag inte att acceptera att bli skammad för mitt sätt att leva eller ha dåligt samvete.

Jag kommer från en fattig släkt på båda sidorna och främst bönder på den ena. Det betyder i mitt fall att jag är sparsam just för att man slösar inte med resurserna vad det än må vara. Sedan har jag sådan ekonomi att jag kan unna mig vissa saker som strikt sett inte är nödvändiga för min kroppsliga överlevnad. Men jag väljer att göra så gott jag kan så ofta jag kan, på individnivå. Sedan lägger jag till en del som inte är strikt nödvändigt för min själsliga överlevnad.

För mig är livet inte bara att överleva utan att LEVA. Där ingår litegrann att det går inte att vara perfekt jämt. Sedan kommer mänskligt liv inte inom överskådlig framtid vara ett nollsummespel (om någonsin). Det är därför jag blir så himla irriterad när en specifik åtgärd framförs som något som kommer att frälsa oss från all klimatpåverkan. Det funkar liksom inte så, det vet man om man läst det minsta om livscykelanalys. Drar man i en tåt lossnar en annan någon annanstans.
Ja, alltså, hela vårt samhälle är ju egentligen inte strikt nödvändigt för kroppslig överlevnad. Nu har vi byggt upp det här samhället och det är upp till oss att förändra det. En del görs med livsstilsförändringar och värderingsförändringar, men mycket kommer uppifrån. Det måste ju göra det, när människor inte har ekonomisk eller samhällelig makt att förändra sin egen livsstil på ett kick. Så har det sett ut historiskt, och så måste det se ut i framtiden, så länge vi har något samhälle att tala om.

Samtidigt; ingen är perfekt jämnt, men det betyder ju inte att strävan efter perfektion i miljöfrågan är skadlig. Förändring kan kännas jobbig men blir snabbt en del av vardagen. Inte någon personlig kritik mot just dig, men jag tror att det finns en motvilja hos många som inte blir "jag ska hålla makthavarna ansvariga" utan mer "det är inte mitt problem". Ibland blir gränsen mellan dem hårfin.
 
Ja, alltså, hela vårt samhälle är ju egentligen inte strikt nödvändigt för kroppslig överlevnad. Nu har vi byggt upp det här samhället och det är upp till oss att förändra det. En del görs med livsstilsförändringar och värderingsförändringar, men mycket kommer uppifrån. Det måste ju göra det, när människor inte har ekonomisk eller samhällelig makt att förändra sin egen livsstil på ett kick. Så har det sett ut historiskt, och så måste det se ut i framtiden, så länge vi har något samhälle att tala om.

Samtidigt; ingen är perfekt jämnt, men det betyder ju inte att strävan efter perfektion i miljöfrågan är skadlig. Förändring kan kännas jobbig men blir snabbt en del av vardagen. Inte någon personlig kritik mot just dig, men jag tror att det finns en motvilja hos många som inte blir "jag ska hålla makthavarna ansvariga" utan mer "det är inte mitt problem". Ibland blir gränsen mellan dem hårfin.

Jag ser det absolut som både mitt och makthavarnas problem, helt klart. Men sedan är jag också så självisk att jag tänker inte sätta mig själv i konkurs för att göra miljöåtgärder som är för dyra för mig. Dvs jag gör det jag har råd med. Delvis bekvämlighet, ja, men jag tänker som sagt inte skämmas för min själviskhet där. Jag är beredd att ändra mitt liv till en viss gräns men det finns en gräns.

Sedan ser jag ofta ett stort hyckleri hos både politiker (främst "miljömärkta" sådana då) och miljöaktivister. De vill inskränka och protestera mot min bransch... samtidigt som de åtnjuter fördelarna från den. Där och då slutar jag lyssna och ha respekt (jag försökte hålla någon sorts high road tidigare men efter att aktivistaktivitet kommit lite för nära mig personligen har jag ruttnat ur totalt och har noll tolerans).

Slå inte på mig om du nyttjar det jag i förlängningen producerar (bildligt talat då och inte riktat direkt till dig).
 
Jag ser det absolut som både mitt och makthavarnas problem, helt klart. Men sedan är jag också så självisk att jag tänker inte sätta mig själv i konkurs för att göra miljöåtgärder som är för dyra för mig. Dvs jag gör det jag har råd med. Delvis bekvämlighet, ja, men jag tänker som sagt inte skämmas för min själviskhet där. Jag är beredd att ändra mitt liv till en viss gräns men det finns en gräns.

Sedan ser jag ofta ett stort hyckleri hos både politiker (främst "miljömärkta" sådana då) och miljöaktivister. De vill inskränka och protestera mot min bransch... samtidigt som de åtnjuter fördelarna från den. Där och då slutar jag lyssna och ha respekt (jag försökte hålla någon sorts high road tidigare men efter att aktivistaktivitet kommit lite för nära mig personligen har jag ruttnat ur totalt och har noll tolerans).

Slå inte på mig om du nyttjar det jag i förlängningen producerar (bildligt talat då och inte riktat direkt till dig).
Absolut, jag håller med om vad du skriver. Det är något jag irriterar mig på väldigt mycket, att det verkar finnas en oerhörd vilja att hitta en 'fiende' i miljöfrågan, som om inte vi alla människor är fiender mot miljön i egenskap av vår existens i samhället idag. Först när vi erkänner att vi alla är både fiender och miljöhjältar samtidigt (nåja, alla är inte miljöhjältar, men du förstår nog var jag menar) så kan vi komma framåt ordentligt, tror jag.
 
Absolut, jag håller med om vad du skriver. Det är något jag irriterar mig på väldigt mycket, att det verkar finnas en oerhörd vilja att hitta en 'fiende' i miljöfrågan, som om inte vi alla människor är fiender mot miljön i egenskap av vår existens i samhället idag. Först när vi erkänner att vi alla är både fiender och miljöhjältar samtidigt (nåja, alla är inte miljöhjältar, men du förstår nog var jag menar) så kan vi komma framåt ordentligt, tror jag.

Att antagonisera folk oavsett vad det gäller leder sällan till någon förbättring eller att man blir lyssnad på (även om det helt klart finns folk man gärna slår med något hårt i huvudet :D).
 
Aha, så indirekt tänker du. Fine. Men det är extremt tamt. Särskilt eftersom ingen bojkottar kinesiska produkter direkt inom dessa rörelser eller direkt utpekar att de är ett stort problem. Väldigt tamt liksom, om ens alls.
Jo det gör det.

I övrigt håller jag inte med, de som demonstrerar varje fredag verkar också lägga ut artiklar på Facebook, jag förstår inte hur du menar med att de gör antingen eller. Det där du skriver om verkar miljörörelserna mycket riktigt göra.

Om du tycker det är mycket vänster så är det ju i så fall för att högern lämnat fältet fritt. Det vore ju underbart med en total miljödebatt mellan alla partier där alla vill göra det bästa för miljön och de tävlar om vem som har de bästa lösningarna.
 
Denna tråd får mig att känna stor hjälplöshet. Oavsett vad jag gör för klimatet är det inte tillräkligt/fel prioriteringar i någon annans ögon. Hur ska vi komma framåt om allt vi gör bara är fel?

Ja, varför jag egentligen i trådstarten efterfrågade just någonting annat än tyckande av individer. Tyvärr funkar det ju lite så, att alla tycker olika och det som är rätt för en är fel för en annan. Ska man då rätta sig efter allas åsikter så blir det just såhär.. att man upplever hopplöshet.

Jag har någonstans landat i att jag inte kan bära klimatkrisen på mina axlar, och jag kan inte lyssna på varje individ. Däremot ska jag sätta upp mål för mig själv utifrån vad som vetenskapligt är nödvändigt och gör skillnad, och sedan vara nöjd med dessa mål och att jag aktivt anstränger mig för ett hållbart leverne och mindre klimatpåverkan. Jag anstränger mig dessutom för massa andra saker såsom inkludering och nedmontering av skadliga normer, jag skänker pengar till fem olika organisationer som jag anser gör gott och volontärarbetar lite till och från. Utöver detta tänker jag leva mitt liv den korta stund jag har här på jorden. Åsikter på det tas emot och läggs i runda arkivet.
 
Ja, varför jag egentligen i trådstarten efterfrågade just någonting annat än tyckande av individer. Tyvärr funkar det ju lite så, att alla tycker olika och det som är rätt för en är fel för en annan. Ska man då rätta sig efter allas åsikter så blir det just såhär.. att man upplever hopplöshet.

Jag har någonstans landat i att jag inte kan bära klimatkrisen på mina axlar, och jag kan inte lyssna på varje individ. Däremot ska jag sätta upp mål för mig själv utifrån vad som vetenskapligt är nödvändigt och gör skillnad, och sedan vara nöjd med dessa mål och att jag aktivt anstränger mig för ett hållbart leverne och mindre klimatpåverkan. Jag anstränger mig dessutom för massa andra saker såsom inkludering och nedmontering av skadliga normer, jag skänker pengar till fem olika organisationer som jag anser gör gott och volontärarbetar lite till och från. Utöver detta tänker jag leva mitt liv den korta stund jag har här på jorden. Åsikter på det tas emot och läggs i runda arkivet.
En person kan inte göra allt. Man kan dock sträva efter att bli bättre. Varje ansträngning, stor eller liten är värt något. Det kan handla om att bli bättre på att sopsortera, ta cykel istället för bilen eller sluta flyga. Bara att man tänker till lite extra inför ett beslut är värt mycket. Det är där man måste börja!
 

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 961
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 638
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp