Klimatutmaningar, stöd och råd

Ja, varför jag egentligen i trådstarten efterfrågade just någonting annat än tyckande av individer. Tyvärr funkar det ju lite så, att alla tycker olika och det som är rätt för en är fel för en annan. Ska man då rätta sig efter allas åsikter så blir det just såhär.. att man upplever hopplöshet.

Jag har någonstans landat i att jag inte kan bära klimatkrisen på mina axlar, och jag kan inte lyssna på varje individ. Däremot ska jag sätta upp mål för mig själv utifrån vad som vetenskapligt är nödvändigt och gör skillnad, och sedan vara nöjd med dessa mål och att jag aktivt anstränger mig för ett hållbart leverne och mindre klimatpåverkan. Jag anstränger mig dessutom för massa andra saker såsom inkludering och nedmontering av skadliga normer, jag skänker pengar till fem olika organisationer som jag anser gör gott och volontärarbetar lite till och från. Utöver detta tänker jag leva mitt liv den korta stund jag har här på jorden. Åsikter på det tas emot och läggs i runda arkivet.

Alla har som sagt olika förutsättningar och då får man jobba utefter det. En person ska inte behöva göra allt men alla kan alltid göra något. Även det lilla borde göra skillnad. Sopsortera är en sådandär basal grej som alla förhoppningsvis gör. Samma sak med att spara på el och välja vart elen kommer ifrån. Köp begagnat och återanvänd det som går att återanvända. Gamla möbler går att renovera och kläder går att lappa ihop. Samla ihop alla ärenden till samma dag så att man kan minska på resorna etc. Det var inte min mening att pajja din tråd med tyckanden.
 
En väldigt enkel sak som alla vi som läser den här tråden kan göra för klimatet är att sluta streama på Internet, och då framför allt rörliga bilder.

Lockdownen världen över i våras stoppade massvis med transporter världen över, men allt filmstreamande av tvångslediga människor åt i princip upp all den co2-vinst transportminskningen skapade.
Hur fungerar det där?

Jag har ju också hört att böcker (som jag gillar..) kanske rent av kan vara bättre för miljön än boktjänster på nätet. Men de verkar inte riktigt vara överens om kriterierna där.

Är det alltså elen som servrarna drar?
 
Alla har som sagt olika förutsättningar och då får man jobba utefter det. En person ska inte behöva göra allt men alla kan alltid göra något. Även det lilla borde göra skillnad. Sopsortera är en sådandär basal grej som alla förhoppningsvis gör. Samma sak med att spara på el och välja vart elen kommer ifrån. Köp begagnat och återanvänd det som går att återanvända. Gamla möbler går att renovera och kläder går att lappa ihop. Samla ihop alla ärenden till samma dag så att man kan minska på resorna etc. Det var inte min mening att pajja din tråd med tyckanden.

Du har inte alls pajat den, jag tror överlag att det är mycket svårt att diskutera en sånhär utmaning utan att det blir inspel kring vad som egentligen är klimatsmart och inte, vem som har vilka förutsättningar osv. Tror vi alla har bidragit med tyckande i olika grad.
 
Hur fungerar det där?

Jag har ju också hört att böcker (som jag gillar..) kanske rent av kan vara bättre för miljön än boktjänster på nätet. Men de verkar inte riktigt vara överens om kriterierna där.

Är det alltså elen som servrarna drar?
Japp, servrar drar enorma mängder el. Enorma. Men, jag har svårt att se att de är mer miljövidriga än det gamla systemet med VHS och DVD som skulle packeteras, skickas ut, köpas eller hyras ut av människor som tog bilen till videobutiken, för att sedan slängas utan återvinning efteråt. Och särskilt för oss som inte längre har TV, heller, utan kollar på datorn.

Sen betyder inte det att vi inte ska göra något åt att servrar drar så mycket el. Klart att det behövs framsteg där också. Men det blir lite skevt att endast kolla på elförbrukning.

Angående böcker så finns det ju ett visst mått av kollagring i pappret, men jag tror inte det gör upp för CO2n som släpps ut vid skogsbruk, tillverkning, och transport. Tyvärr.
 
Jag är ambivalent inställd till vindkraft. Ännu mer ambivalent, snudd på negativ, till vattenkraft.

I min mening har det blivit för stort fokus på teknologiska lösningar. Det behövs lite av varje för att ersätta kolkraft och olja, men samtidigt måste vi minska vår konsumtion av energi. Just nu pågår i Sverige en tredje våg av elektrifiering på grund av att vi använder mer el än någonsin innan, och varken el eller elnät räcker till. Hur går det ihop med att stoppa klimatkrisen? (Svar: Det gör det inte.)
Det känns ju helt vansinnigt ibland alla småsaker som är eldrivna. Som lysande skyltar på postfack osv (vissa av dem är säkert nödvändiga av någon orsak, men alla?)

För att inte tala om allting vi lyser upp. Våra elsnåla lampor tar tydligen lika mycket energi som våra tidigare glödlampor bara för att vi sätter dem överallt. (men ger ju sämre inomhusljus för att rita eller hantverka)

Insekter dör när de fladdrar runt blå ljus som lyser hela nätterna. Fladdermöss dör i upplysta kyrkor på landsbygden och i stan. Byggarbetsplatser kan ha strålkastare som är så starka att det lyser som på dagen, dygnet runt. Om man så gärna vill lysa upp en kyrka eller en byggarbetsplats kan man ju släcka lampan klockan 23/när folk går hem, om inte annat.

Men det skulle ju vara tips :) så mitt tips är att om man känner någon eller har någon, kyrka, idrottsanläggning, byggarbetsplats som lyser som på dagen nätterna igenom så kan man ju i alla fall fundera på om det verkligen är värt ett antal utdöda fladdermöss och insekter och ett flertal vindkraftsverk.
 
Japp, servrar drar enorma mängder el. Enorma. Men, jag har svårt att se att de är mer miljövidriga än det gamla systemet med VHS och DVD som skulle packeteras, skickas ut, köpas eller hyras ut av människor som tog bilen till videobutiken, för att sedan slängas utan återvinning efteråt. Och särskilt för oss som inte längre har TV, heller, utan kollar på datorn.

Sen betyder inte det att vi inte ska göra något åt att servrar drar så mycket el. Klart att det behövs framsteg där också. Men det blir lite skevt att endast kolla på elförbrukning.

Angående böcker så finns det ju ett visst mått av kollagring i pappret, men jag tror inte det gör upp för CO2n som släpps ut vid skogsbruk, tillverkning, och transport. Tyvärr.
Det är kanske mer slentriantittande nu? Och slentrianlyssnande?

Att man tittar och lyssnar vad man än gör annars.

Om man hade ett antal DVD hemma kanske man tittade på samma DVD många gånger. Liksom en bok tex som man köpte och lånade och läste om osv.

Att det är mer konsumtion av mängder, precis som när det gäller kläder?

Annars förstår jag inte riktigt det hela. En bok borde ta lika mycket plats på servern oavsett hur många som tar del av den? Eller går det ut energi när den används? Tar det el varje gång jag byter sida på internet, eller är energin konstant i linan. Inser att jag har helt noll koll pinsamt nog.
 
Men det skulle ju vara tips :) så mitt tips är att om man känner någon eller har någon, kyrka, ...
Förr när man sparade på ljuset var strålkastare mot en kyrkofasad något häftigt och exklusivt men nu när precis allt är belyst är det tvärtom, kulturbyggnader som står mörka upplevs som spännande och man riktigt känner historiens vingslag :)
 
Förr när man sparade på ljuset var strålkastare mot en kyrkofasad något häftigt och exklusivt men nu när precis allt är belyst är det tvärtom, kulturbyggnader som står mörka upplevs som spännande och man riktigt känner historiens vingslag :)
Precis, man kan ju till och med ha ett litet gult ljus vid kyrkoporten, riktat nedåt. Lockar inte insekter lika mycket, vackrare, och fladdermössen kan ta sig ut på de tre andra fasaderna.

Nu var det en bild på en av våra finaste kyrkor i stan, som skulle vara en finbild, på Facebook idag. Den ser ju identisk ut med byggarbetsplatsen man kör förbi på väg hem (som som sagt lyser dygnet runt). Isblå hockeystrålkastare, rakt upp mot himlen.

(Jag måste erkänna att jag inte har ringt och gnällt, det är ju ändå vinter och djuren sover rimligen. Men ändå, energin?)

Samma med gatlyktor, de var gula tidigare, nu är hälften gula och börjar bytas ut mot isblå, som jag har för mig är extra dåliga för insekter.

Vår stad har sedan något år tillbaka skärm vid infarten, längs en mörk motorväg, utan gatlyktor, som har en reklamrunda som plötsligt exploderar i kaskadisblått med kommunens logga i vitt på, och sedan snurrar i någon enstaka annan bild. (tidigare en vacker liten skylt "välkommen hit, välkommen hem och en blekt lysande boll)

Energin, insekterna, Mina Ögon! när jag kör :arghh: ser ju inte ett jota om den plötsligt exploderat upp i isblått. Vidare, ska jag köra i 110 och läsa reklamen? eller hur menar de?

Nåja kontentan är ju att jag håller med om att det är slaskigt och slafsigt användande av energi och ljus till nästan precis vad som helst.
 
Senast ändrad:
Hur fungerar det där?

Jag har ju också hört att böcker (som jag gillar..) kanske rent av kan vara bättre för miljön än boktjänster på nätet. Men de verkar inte riktigt vara överens om kriterierna där.

Är det alltså elen som servrarna drar?
Internets infrastruktur, där servrarna ingår - ja.

Böcker som redan finns är alltid bättre än sånt som drar ström.
 
Japp, servrar drar enorma mängder el. Enorma. Men, jag har svårt att se att de är mer miljövidriga än det gamla systemet med VHS och DVD som skulle packeteras, skickas ut, köpas eller hyras ut av människor som tog bilen till videobutiken, för att sedan slängas utan återvinning efteråt. Och särskilt för oss som inte längre har TV, heller, utan kollar på datorn.
Alltså - frågan är väl mer "hur ska jag (och alla andra) göra mitt (vårt) beteende mer hållbart?
I det här fallet: låt bli att titta på film.
 
Det är kanske mer slentriantittande nu? Och slentrianlyssnande?

Att man tittar och lyssnar vad man än gör annars.

Om man hade ett antal DVD hemma kanske man tittade på samma DVD många gånger. Liksom en bok tex som man köpte och lånade och läste om osv.

Att det är mer konsumtion av mängder, precis som när det gäller kläder?

Annars förstår jag inte riktigt det hela. En bok borde ta lika mycket plats på servern oavsett hur många som tar del av den? Eller går det ut energi när den används? Tar det el varje gång jag byter sida på internet, eller är energin konstant i linan. Inser att jag har helt noll koll pinsamt nog.
Ja, el dras varje gång du laddar en ny sida. Precis som att din egen dator/telefon/platta drar mer el när den processar mer data så drar även servrar mer el när de processar mer data. Lagringen, själva utrymmet, drar ingen eller väldigt lite el, jämfört med användandet av minnet och serverkapaciteten.
Alltså - frågan är väl mer "hur ska jag (och alla andra) göra mitt (vårt) beteende mer hållbart?
I det här fallet: låt bli att titta på film.
Ja, jag är helt med på det. Bara nyanserar det lite. Det blir ju inte så mycket bättre heller om en person som t.ex. redan har en läsplatta beställer hem kilovis med nyproducerade tryckta böcker i något missriktat försök att vara miljövänlig, eller om en idog serietittare beställer hem DVDer av alla serier som finns på Netflix. Men, mindre konsumtion, både digital och fysisk, är bra, såklart :)
 
Internets infrastruktur, där servrarna ingår - ja.

Böcker som redan finns är alltid bättre än sånt som drar ström.
Jo såklart, biblioteket eller min bokhylla :) men jag köper ju även mycket böcker som transporterats från England och USA. Frågan är hur bra det är jämförelsevis. (nu tycker jag ju om böcker så jag lär fortsätta, frågan är hur mycket dåligt samvete man ska ha jämfört med läsplatta)
 
Jo såklart, biblioteket eller min bokhylla :) men jag köper ju även mycket böcker som transporterats från England och USA. Frågan är hur bra det är jämförelsevis. (nu tycker jag ju om böcker så jag lär fortsätta, frågan är hur mycket dåligt samvete man ska ha jämfört med läsplatta)
Rock and a hard place. En läsplatta kan vid tillverkning ge upphov till ca 1200 kg avfall, plus el och ny platta inom några år. Köp begagnade böcker om du kan så kan du nog komma undan utan någon särskilt klimatångest för just det.
 
Samtidigt som det är sjukt irriterande är det iofs kanske också lugnande att veta att de 10% rikaste (eller vilken siffra det nu var) använder oerhörda mängder av Sveriges koldioxidutsläpp. Det betyder att det finns en del lågt hängande frukt. Men man blir också väldigt ledsen. (kan det inte ge stipendier, bygga tegelhus eller sitta på pengarna som Smaug istället?)
Kanske, men den är inte så lättplockad ändå för dessa 10% är de som har mest inflytande över politiken.
 
Kanske, men den är inte så lättplockad ändå för dessa 10% är de som har mest inflytande över politiken.
Jag tänkte att man kunde försöka tilltala deras eventuellt existerande samvete som mål 1. Och shame som mål 2. Om man skäms varje gång grannen eller vännerna vet att man åkt sin tredje resa till långbortistan så kanske man åker bara två gånger.
 
Japp, servrar drar enorma mängder el. Enorma. Men, jag har svårt att se att de är mer miljövidriga än det gamla systemet med VHS och DVD som skulle packeteras, skickas ut, köpas eller hyras ut av människor som tog bilen till videobutiken, för att sedan slängas utan återvinning efteråt. Och särskilt för oss som inte längre har TV, heller, utan kollar på datorn.

Sen betyder inte det att vi inte ska göra något åt att servrar drar så mycket el. Klart att det behövs framsteg där också. Men det blir lite skevt att endast kolla på elförbrukning.

Angående böcker så finns det ju ett visst mått av kollagring i pappret, men jag tror inte det gör upp för CO2n som släpps ut vid skogsbruk, tillverkning, och transport. Tyvärr.
Spinner vidare, finns en rapport om hur miljövänliga olika IT-företag är. Bland annat så är det stor skillnad på hur stor andel grön el som företagen använder. Vissa förbrukar mer kolkraft än andra..
Ska se om jag kommer ihåg länken..
 
Jag tänkte att man kunde försöka tilltala deras eventuellt existerande samvete som mål 1. Och shame som mål 2. Om man skäms varje gång grannen eller vännerna vet att man åkt sin tredje resa till långbortistan så kanske man åker bara två gånger.
Deras grannar och vänner tillhör nog samma krets så jag tror den vägen är stängd :(
 
Jag ser det absolut som både mitt och makthavarnas problem, helt klart. Men sedan är jag också så självisk att jag tänker inte sätta mig själv i konkurs för att göra miljöåtgärder som är för dyra för mig. Dvs jag gör det jag har råd med. Delvis bekvämlighet, ja, men jag tänker som sagt inte skämmas för min själviskhet där. Jag är beredd att ändra mitt liv till en viss gräns men det finns en gräns.

Sedan ser jag ofta ett stort hyckleri hos både politiker (främst "miljömärkta" sådana då) och miljöaktivister. De vill inskränka och protestera mot min bransch... samtidigt som de åtnjuter fördelarna från den. Där och då slutar jag lyssna och ha respekt (jag försökte hålla någon sorts high road tidigare men efter att aktivistaktivitet kommit lite för nära mig personligen har jag ruttnat ur totalt och har noll tolerans).

Slå inte på mig om du nyttjar det jag i förlängningen producerar (bildligt talat då och inte riktat direkt till dig).
Jag tycker inte det ena behöver utesluta det andra alls där, faktiskt. Förutsatt att vi pratar kritik mot branschen och inte faktiskt våld, såklart.

Det går ju knappt att leva (nåja, delta normalt i samhället) utan diverse teknik, men man kan fortsätta problematisera, se över återvinning och återanvändning och var aktivitet äger rum någonstans.
(Nu vet jag inte exakt vilket ämne du jobbar med, om det är specifikt).
 
Ang makthavare: jag tycker ofta debatten hamnar i att låta som att politiken ska lösa allt, och att slutsatsen blir att det egna ansvaret blir minimalt (syftar inte på tråden nu).
Politik är viktig, absolut. Men politiken är inte något fristående oberoende av våra val, röst, värdering och opinion.
 

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 031
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 906
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp