Klimatutmaningar, stöd och råd

Voeux

Trådstartare
Jag vill vara en god medborgare. För att undvika att sprida Covid 19 går jag in på Folkhälsomyndighetens hemsida och läser vad jag (inte) ska göra. För att inte syssla med saker som är olagligt så finns det en lag att följa osv. Men för att vara en god klimatmedborgare känner jag att jag saknar stöd. Jag vet vad som gör mer klimatavtryck än annat, såklart, och att undvika detta bidrar till bättre klimat. Men så säger jag att jag vill flyga mer sällan och äta mer vegetariskt. Jag kan tänka mig att dra ner 90% på både kött och flyg, men har precis varit i diskussion med en som menar att vi måste sluta flyga helt och att flyga mycket sällan inte är bra nog. En del menar att det redan är för sent och jordens undergång kommer hur som helst. En del menar att stadsbor genom sitt leverne gör större klimatavtryck och andra att villa och bil gör störst klimatavtryck. Jag blir osäker på vilka matvaror som fraktats hur långt. Vi ska äta vegetariskt men ändå lokalproducerat osv.

Jag upplever att ingen uppoffring är bra nog, klimatet gör mig enbart ängslig och ledsen och sannolikt kommer jag inte kunna göra rätt val ändå i slutändan. Det är ingen konstruktiv väg framåt enligt mig. Vi står inför oerhört stora utmaningar och jag vill vara konstruktiv, jag vill ta vissa beslut för mig själv, hålla mig till dem och sedan vara trygg och nöjd i min insats. Jag vill jobba på successiv beteendeförändring i hela samhället, normförskjutning, nya vanor. Inte att jag ska sitta på min kammare och ha ångest livet ut.

Så, finns det stöd att få gällande detta som inte är diverse folk på forum och sociala medier som tycker? Finns det några vetenskapligt grundade riktlinjer för oss i västvärlden? (Fattar att detta är en politisk fråga, men tänker främst på de som ser klimathotet som ett reellt hot). Domedagsprofeter undanbedes i denna tråd, jag tror förändring kommer genom att man har en tro på någonting, och då krävs hopp.
 
Åh jag känner också så. Så himla pendlande känslor. Hopp och förtvivlan. Beslutsamhet och en känsla av att det inte spelar någon roll.

Samma här, och just nu är jag inne i en fas där jag bara känner mig som en blöt fläck över detta. Känner att jag måste hitta vägar som är ”bra nog” för mig och känna mig lugn i det. Klimatet kommer inte räddas av att jag offrar allt och sitter inne på mitt rum resten av livet. Tänk om alla kunde äta hälften så mycket kött, flyga hälften så mycket, ta bilen hälften så ofta och placera sina pengar i gröna fonder. Vad långt vi skulle komma på vägen.

Vill nog sätta upp ramar och riktlinjer för mig själv. Vore kul!
 
Jag vill vara en god medborgare. För att undvika att sprida Covid 19 går jag in på Folkhälsomyndighetens hemsida och läser vad jag (inte) ska göra. För att inte syssla med saker som är olagligt så finns det en lag att följa osv. Men för att vara en god klimatmedborgare känner jag att jag saknar stöd. Jag vet vad som gör mer klimatavtryck än annat, såklart, och att undvika detta bidrar till bättre klimat. Men så säger jag att jag vill flyga mer sällan och äta mer vegetariskt. Jag kan tänka mig att dra ner 90% på både kött och flyg, men har precis varit i diskussion med en som menar att vi måste sluta flyga helt och att flyga mycket sällan inte är bra nog. En del menar att det redan är för sent och jordens undergång kommer hur som helst. En del menar att stadsbor genom sitt leverne gör större klimatavtryck och andra att villa och bil gör störst klimatavtryck. Jag blir osäker på vilka matvaror som fraktats hur långt. Vi ska äta vegetariskt men ändå lokalproducerat osv.

Jag upplever att ingen uppoffring är bra nog, klimatet gör mig enbart ängslig och ledsen och sannolikt kommer jag inte kunna göra rätt val ändå i slutändan. Det är ingen konstruktiv väg framåt enligt mig. Vi står inför oerhört stora utmaningar och jag vill vara konstruktiv, jag vill ta vissa beslut för mig själv, hålla mig till dem och sedan vara trygg och nöjd i min insats. Jag vill jobba på successiv beteendeförändring i hela samhället, normförskjutning, nya vanor. Inte att jag ska sitta på min kammare och ha ångest livet ut.

Så, finns det stöd att få gällande detta som inte är diverse folk på forum och sociala medier som tycker? Finns det några vetenskapligt grundade riktlinjer för oss i västvärlden? (Fattar att detta är en politisk fråga, men tänker främst på de som ser klimathotet som ett reellt hot). Domedagsprofeter undanbedes i denna tråd, jag tror förändring kommer genom att man har en tro på någonting, och då krävs hopp.

Jag tycker inte man ska ha dåligt klimatsamvete. Bättre att man gör så gott man kan ("good enough") eftersom man som individ trots allt har svårt att göra en avgörande insats (global skala förutsätter globala åtgärder). Sedan tycker jag många åtgärder/politik görs bara för symbolvärdet, inte för att de verkligen gör skillnad (debaclet med plastkassarna tex).

Som geolog vet jag att planeten dels inte är körd som sådan och dels har en fantastisk förmåga att läka. Om sedan Homo sapiens lyckas hålla sig kvar är en annan femma... :D För mig är det rätt tröstande, det ska mycket till innan planeten exploderar liksom. Plus att det är faktiskt sant att "Life will find a way".

Edit: Sedan tycker jag vi ska bygga ut kärnkraften om vi ska ha alla dessa elbilar... :angel: :D
 
Jag håller med. Man ska göra så gott man kan och vara nöjd med det. Jag tror att vår upplevelse med pandemin har medfört att vi mer ser möjligheterna att minska vårt resande, även om det inte märks så där rakt av. Och kan vi det så blir det väl jättebra. Vi ser det som vår rättighet att "unna oss" vår utlandsresa med flyg eller den importerade oxfilén eftersom det är det som anses vara vår belöning efter en tuff arbetsvecka eller vad det nu kan vara. om vi skulle se andra saker som våra belöningar kanske det skulle se annorlunda ut även klimatmässigt.
 
Jag själv tröstar mig med att jag gör så gott jag kan.

Jag är noga med den mat jag köper. Slutat äta avocado t.ex eftersom det kräver ohemula mängder vatten och odlas på platser jag inte vill handla från. Jag köper inte frukt och grönt som fraktats över halva jorden. Jag äter lokalproducerat kött.
Köper inte "prylar" och nöjesshoppar inte.

Mitt i detta blir jag lite frustrerad över den info och de argument vi översköljs av.
Gjorde ett test på en vederhäftig sida. där fick jag en massa minus för att jag bor i ett eget hus och för att jag har en dieselbil. Mitt timmerhus har stått här sedan 1882 - vilket i mina ögon borde vara klimatsmart - att nyttja det som redan finns. Min bil används bara när den behövs och inga alternativ finns.

Inte heller blir jag så peppad av alla uppmaningar till att bli vegan eller vegetarian. Hur ska vi kunna odla grönt i vårt land utan att ha djur som gödslar och dom gör mat av foder som inte vi kan äta och på mark som inte kan användas till odling av grönsaker? Hur ska vi bevara den biologiska mångfald som betesmarkerna utgör utan betesdjur?

Min enkla lösning för mig själv är kritiskt tänkande i mitt liv och mina handlingar.
 
Jag själv tröstar mig med att jag gör så gott jag kan.

Jag är noga med den mat jag köper. Slutat äta avocado t.ex eftersom det kräver ohemula mängder vatten och odlas på platser jag inte vill handla från. Jag köper inte frukt och grönt som fraktats över halva jorden. Jag äter lokalproducerat kött.
Köper inte "prylar" och nöjesshoppar inte.

Mitt i detta blir jag lite frustrerad över den info och de argument vi översköljs av.
Gjorde ett test på en vederhäftig sida. där fick jag en massa minus för att jag bor i ett eget hus och för att jag har en dieselbil. Mitt timmerhus har stått här sedan 1882 - vilket i mina ögon borde vara klimatsmart - att nyttja det som redan finns. Min bil används bara när den behövs och inga alternativ finns.

Inte heller blir jag så peppad av alla uppmaningar till att bli vegan eller vegetarian. Hur ska vi kunna odla grönt i vårt land utan att ha djur som gödslar och dom gör mat av foder som inte vi kan äta och på mark som inte kan användas till odling av grönsaker? Hur ska vi bevara den biologiska mångfald som betesmarkerna utgör utan betesdjur?

Min enkla lösning för mig själv är kritiskt tänkande i mitt liv och mina handlingar.

Jag tror att många sådana där tester bygger på att man bor urbant... vilket känns jättemärkligt. Det går ju att göra många miljövänliga val när man bor på landet i eget hus som helt enkelt inte går om man bor i en lägenhet i en stad. Dvs att det går att vara miljövänlig i båda scenariona men på olika sätt.
 
Det absolut viktigaste en kan göra är att sätta press på makthavarna. Demonstrera, rösta på partier som vill ta till snabba och stora åtgärder. Flytta din pension och dina försäkringar så att pengar inte går till miljöfarliga projekt.

Som individ är regel nr 1 att konsumera mindre. Särskilt elektronik, textil, och plast. Den absolut största klimatpåverkan vi i västvärlden har är alla saker vi köper, som tillverkas med kolkraft, olja, och andra miljövidriga metoder utomlands.
 
Det är alltid svårt att göra helt rätt till 100 %. Jag tror inte man ska pressa sig så heller. Det man kan göra ska man göra och förstå att det räcker. Varje val man gör är viktigt, om än det handlar om ett val om sin tandborste. Samtidigt kan man inte vända ut och in på sig själv helt och hållet, bara göra sitt bäste helt enkelt.

Vad vi däremot skulle behöva är fler som försöker göra något i alla fall, inte fler som försöker vända ut och in på sig för att få allt rätt och mår dåligt på köpet, utan jag tror man vinner mer om vi får fler som gör mer saker.
 
Den enda möjligheten till en förändring är genom politiska beslut, det är marknadskrafterna som avgör hur vi konsumerar på samhällsnivå och så länge det finns ekonomisk vinst att förstöra miljön kommer det att ske. Så att försöka påverka politiken är det som måste till men jag är inte längre optimist för att det skall lyckas.
 
Bra om frågorna lyfts mer. Nu är så mycket fokus på pandemin och innan dess på invandring och integration att det största hotet alltid hamnar lite i skymundan och ingen vill/kan riktigt ta tag i problemen i den utsträckningen som behövs.
Det är först och främst mycket upp till makthavarna i respektive länder som kan göra verklig skillnad och större företag.
Det man kan göra är att försöka påverka beslut och sprida kunskap. Hålla sig à jour med rådande situation och vetenskapliga uppdateringar.
 
Ett tillägg till mitt tidigare inlägg:

Alla de pengar jag sparar in på minskad konsumtion går till en omställning till klimatsmart ekonomi. Dels till att köpa miljövänlig mat som är dyrare, dels till lobbygrupper, dels till välgörenhet som Naturarvet, liknande organisationer utomlands, till forskning för CO2-lagring, till att jag personligen bevarar den skogsmark jag äger. Jag upplever att mitt mående och liv har blivit fantastiskt mycket bättre de senaste åren sen jag började med detta. Jag har klimatsorg, och klimatilska, men inte klimatångest. Miljöförstöringen ligger inte längre på mitt samvete, och jag kan säga att jag står på rätt sida om historien. Mitt liv är rikt och fullt - men lite annorlunda från medelsvenssons. Jag rekommenderar det!
 
Jag försöker dra mitt strå till stacken. Själv vill jag ha en levande landsbygd och att människor som jobbar med jordbruk ska kunna leva av det. Jag köper därför närodlat, lokalt producerat kött.

Flyga kommer jag inte att göra förrän jag bli m e m tvingad. Senaste semestern (första på 14 år) kuskade vi runt i Europa. I elbil. Gick jättebra, och var dessutom drivmedelsmässigt gratis. Tumme upp. Det går alltså att genomföra.

Kör så många mil som möjligt med elbilarna, laddar så gott som 100 % hemma där det är enbart grön el i laddaren.

Försöker göra så bra val jag kan i matbutiken, väldigt lite som är producerat långt bort går ner i korgen. Alltid mjölk och kaffe från KRAV. Gör mitt bästa för att dra ner på plast, vilket faktiskt är otroligt svårt. Försöker verkligen återvinna så mycket som möjligt genom sortering.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Jag gör det jag kan med det jag har.
 
Det absolut viktigaste en kan göra är att sätta press på makthavarna. Demonstrera, rösta på partier som vill ta till snabba och stora åtgärder. Flytta din pension och dina försäkringar så att pengar inte går till miljöfarliga projekt.

Som individ är regel nr 1 att konsumera mindre. Särskilt elektronik, textil, och plast. Den absolut största klimatpåverkan vi i västvärlden har är alla saker vi köper, som tillverkas med kolkraft, olja, och andra miljövidriga metoder utomlands.
Se till att inte glömma att demonstrera om vad som händer i asien och afrika då.
 
Jag själv tröstar mig med att jag gör så gott jag kan.

Jag är noga med den mat jag köper. Slutat äta avocado t.ex eftersom det kräver ohemula mängder vatten och odlas på platser jag inte vill handla från. Jag köper inte frukt och grönt som fraktats över halva jorden. Jag äter lokalproducerat kött.
Köper inte "prylar" och nöjesshoppar inte.

Mitt i detta blir jag lite frustrerad över den info och de argument vi översköljs av.
Gjorde ett test på en vederhäftig sida. där fick jag en massa minus för att jag bor i ett eget hus och för att jag har en dieselbil. Mitt timmerhus har stått här sedan 1882 - vilket i mina ögon borde vara klimatsmart - att nyttja det som redan finns. Min bil används bara när den behövs och inga alternativ finns.

Inte heller blir jag så peppad av alla uppmaningar till att bli vegan eller vegetarian. Hur ska vi kunna odla grönt i vårt land utan att ha djur som gödslar och dom gör mat av foder som inte vi kan äta och på mark som inte kan användas till odling av grönsaker? Hur ska vi bevara den biologiska mångfald som betesmarkerna utgör utan betesdjur?

Min enkla lösning för mig själv är kritiskt tänkande i mitt liv och mina handlingar.

Jag fick tvärtom, bra resultat på boende, resor (trots att jag flyger ibland) och mat men parametern på konsumtion drog iväg. Nu utgick de dock från senaste året och jag svarade ärligt, och eftersom vi skaffat nytt boende har det blivit nyköp av möbler mm. som kanske inte ingår i ett vanligt år. Men kläder, hudkrämer mm. tyckte de jag konsumerade för mycket av.
 
Jag vill vara en god medborgare. För att undvika att sprida Covid 19 går jag in på Folkhälsomyndighetens hemsida och läser vad jag (inte) ska göra. För att inte syssla med saker som är olagligt så finns det en lag att följa osv. Men för att vara en god klimatmedborgare känner jag att jag saknar stöd. Jag vet vad som gör mer klimatavtryck än annat, såklart, och att undvika detta bidrar till bättre klimat. Men så säger jag att jag vill flyga mer sällan och äta mer vegetariskt. Jag kan tänka mig att dra ner 90% på både kött och flyg, men har precis varit i diskussion med en som menar att vi måste sluta flyga helt och att flyga mycket sällan inte är bra nog. En del menar att det redan är för sent och jordens undergång kommer hur som helst. En del menar att stadsbor genom sitt leverne gör större klimatavtryck och andra att villa och bil gör störst klimatavtryck. Jag blir osäker på vilka matvaror som fraktats hur långt. Vi ska äta vegetariskt men ändå lokalproducerat osv.

Jag upplever att ingen uppoffring är bra nog, klimatet gör mig enbart ängslig och ledsen och sannolikt kommer jag inte kunna göra rätt val ändå i slutändan. Det är ingen konstruktiv väg framåt enligt mig. Vi står inför oerhört stora utmaningar och jag vill vara konstruktiv, jag vill ta vissa beslut för mig själv, hålla mig till dem och sedan vara trygg och nöjd i min insats. Jag vill jobba på successiv beteendeförändring i hela samhället, normförskjutning, nya vanor. Inte att jag ska sitta på min kammare och ha ångest livet ut.

Så, finns det stöd att få gällande detta som inte är diverse folk på forum och sociala medier som tycker? Finns det några vetenskapligt grundade riktlinjer för oss i västvärlden? (Fattar att detta är en politisk fråga, men tänker främst på de som ser klimathotet som ett reellt hot). Domedagsprofeter undanbedes i denna tråd, jag tror förändring kommer genom att man har en tro på någonting, och då krävs hopp.
Kolla wwfs matguider (nu senast vegoguiden) för info om bra och dålig mat. Generellt är transporten en rätt liten del av klimat- och miljöpåverkan när det gäller livsmedel.

Hinner inte mer nu, återkommer! Ang resande så är ju all minskning (särskilt flyg och bil) såklart positivt. Men att nå 1.5-2 graders mål kräver en rätt stor ändring i hur vi lever, tyvärr.
 
Se till att inte glömma att demonstrera om vad som händer i asien och afrika då.

Eller så kan du göra det eftersom @Nahar redan tar ett stort klimatansvar och du redan verkar insatt och engagerad i frågan? Det är väl rimligare att vi delar på bördan av att skapa en hållbar framtid än att individer som försöker göra någonting bra får på sig ”Aha, du gör nåt bra men vad dåligt av dig att du inte gör det här också då” av personer som ofta inte gör något alls själva.
 
Tillägg: när det kommer till köttvalet är det främst för djurhållningen, jag vill veta att djuren har haft det bra innan de hamnar på min tallrik. Därför har jag både dragit ner konsumtionen och handlar på gårdsbutik jag finner trovärdig.
 
Jag själv tröstar mig med att jag gör så gott jag kan.

Jag är noga med den mat jag köper. Slutat äta avocado t.ex eftersom det kräver ohemula mängder vatten och odlas på platser jag inte vill handla från. Jag köper inte frukt och grönt som fraktats över halva jorden. Jag äter lokalproducerat kött.
Köper inte "prylar" och nöjesshoppar inte.

Mitt i detta blir jag lite frustrerad över den info och de argument vi översköljs av.
Gjorde ett test på en vederhäftig sida. där fick jag en massa minus för att jag bor i ett eget hus och för att jag har en dieselbil. Mitt timmerhus har stått här sedan 1882 - vilket i mina ögon borde vara klimatsmart - att nyttja det som redan finns. Min bil används bara när den behövs och inga alternativ finns.

Inte heller blir jag så peppad av alla uppmaningar till att bli vegan eller vegetarian. Hur ska vi kunna odla grönt i vårt land utan att ha djur som gödslar och dom gör mat av foder som inte vi kan äta och på mark som inte kan användas till odling av grönsaker? Hur ska vi bevara den biologiska mångfald som betesmarkerna utgör utan betesdjur?

Min enkla lösning för mig själv är kritiskt tänkande i mitt liv och mina handlingar.
Man kan minska köttkonsumtionen ganska rejält utan att minska de positiva bitarna. Ska vi föda upp djur på gräs krävs en konsumtionsminskning.

(Generellt/på samhällsnivå då, vet inte hur du äter).
 

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 955
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
21 630
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp