Klinikchefen om det kritiska läget: ”Stanna hemma”

Det är ju inte bara det här utan att Karlskoga varit nerstängt pga kvarka i flera månader (varför finns inte det med på kvarkakartan?), nu blev det misstänkt fall av kvarka i Kil och Storfors. Vet inte resultatet i Kil men i Storfors var det något annat. Det senare ovanpå det här otäcka utbrottet av den neurologiska varianten av EHV. Klart folk blir rädda och tänker sig för om det är hysteri att köra better safe than sorry nu när så många otäcka sjukdomar rör sig i landet och vissa i närområdet så ska jag erkänna att jag är hysterisk.
Fast varför hysteri? det går inte mer kvarka än andra år, eller är det så att fler är inne nu och kollar smittinfo än annars och då inte har något att jämföra med för det har varit betydligt mer kvarka i landet utan att denna oro har funnits.

Landar det tillslut i att folk tempar sina hästar innan träning/ tävling borta OCH stannar hemma om hästen ligger över det normala så har det blivit en mening med all hysteri.
 
Men frågan är ju om det är dessa människor som går ut i pressen eller om en reporter ser ett delat inlägg på fb och ser en potentiell artikel. Det kan ju lika gärna vara reportern som ringer upp och ställer några frågor och så hamnar det i lokalpressen.
Precis! Jag tror knappast att det är stallägarna själva som ringer till tidningen om det.
 
Brukar vanliga dagspressen skriva om hästinfluensa och virus eller är det bara nu? Har aldrig tänkt på det förut direkt,om inte så är det väl klart att det känns som om det förekommer överallt även om det inte är mer än vanligt.
 
Brukar vanliga dagspressen skriva om hästinfluensa och virus eller är det bara nu? Har aldrig tänkt på det förut direkt,om inte så är det väl klart att det känns som om det förekommer överallt även om det inte är mer än vanligt.
Har läst en notis när det drabbade lokala ridskolan och då i den lokala tidningen.
 
Brukar vanliga dagspressen skriva om hästinfluensa och virus eller är det bara nu? Har aldrig tänkt på det förut direkt,om inte så är det väl klart att det känns som om det förekommer överallt även om det inte är mer än vanligt.

Nej det brukar de inte men det är ju som med allt annat nu med sociala media att även tidningarna hakar på .
 
De fick svar i dag på eftermiddagen på proven från fölen. De är abortvirus som orsakat kastningen av fostren. De ända som är väl lite positivt i allt elände är att de haft stängt sedan en tid tillbaka.
 
Mig veterligt tar det ett tag innan det kan konstateras, krävs ju prov från fölen. Men det är alltså bekräftat?

Hittar inte heller något på smittinfo
Inte alltid de kommer ut på en gång! Elin Jansson själv har gått ut och informerat om sina fölston. Så under morgon dagen kommer de garanterat ligga uppe på smittinfo.
 
bara att konstatera att någon har rapporterat fel till smittinfo då närmaste som stämmer in är i Sala.

Har hört flera som hört från någon som hört från någon som berättar att den hörde från grannens farfar som känner någons barnbarn som har en i samma klass som känner en vars föräldrar hästen en häst som kastat.
Tyvärr funkar hysteri så.
 
bara att konstatera att någon har rapporterat fel till smittinfo då närmaste som stämmer in är i Sala.

Har hört flera som hört från någon som hört från någon som berättar att den hörde från grannens farfar som känner någons barnbarn som har en i samma klass som känner en vars föräldrar hästen en häst som kastat.
Tyvärr funkar hysteri så.
Ja, fast jag fungerar inte så. Och jag är inte hysterisk.
 
Att prover är tagna ska ha kommit ut, att det är konstaterat har kanse inte hunnit ut än.
I för som provsvaren kom en fredag eftermiddag är de inte säkert att de sitter någon som uppdaterar. De tog prov igår fick svar sent eftermiddag idag! De är väldigt ledsamt att de förlorat två fölungar trots att de gjort allt för att förhindra att få viruset in på gården.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
6 152
Senast: canine
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 595
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag brukar veta vad jag vill och har rent av rätt bestämda åsikter på många områden. Men när det kommer till större beslut är det...
Svar
0
· Visningar
581
Senast: Magiana
·
Katthälsa Hej! Jag har ett bekymmer jag försökt få bukt med länge men har inte hittat nån bra lösning än, och det är dålig lukt av kattlådorna...
Svar
7
· Visningar
2 114
Senast: Holly92
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp