Klinikchefen om hästsmittan: Läget exceptionellt

Beskedet att Universitetsdjursjukhuset inte kan ta emot fler svårt sjuka hästar som behöver intensivvård i isoleringsbox är ett dråpslag för hästnäringen.
– Vårt ansvar är att vårda alla hästar vi kan. Men vi kan ju inte göra något när det är fullt på isoleringen, säger klinikchef Karin Holm-Forsström.
 
Det är ingen som klagar utan konstaterar bara fakta.
Fast det är inte fakta det är att skälla då man har facit. Om man använder hängmatta 2 gr/år i vanliga fall (jag har ingen aning om frekvensen) så är inte 8 hängmattor prioriterat när man bygger nytt. Det är inte ens något man tänker på man planerar en hängmatta för det är vad som behövs.
Med ditt resonemang hade man byggt dubbelspårig järnväg överallt då man byggde järnvägarna eftersom det är vad som behövs idag. Det är även det fakta.
Med ditt resonemang hade man inte baserat samhället på bilen eftersom det ställer till med för mycket miljöproblem. Det är även det fakta.
Du kräver att människor ska vara synska. Nu är antalet synska människor försvinnande lågt vilket ställer till ett problem när man ska göra den här typen av förutsägelser.
 
Jag vet faktiskt inte vad du far efter. Klinikchefen har från början i media och det har även på UDS facebook sagts att mattor hade inte hjälpt de hästar som dött. Nu säger klinikchefen i media att det hade kunnat göra skillnad. Hon har även sagt detta till de som pratat med henne. Vad mer vill du höra menar du?

Du skrev:
”i just det här aktuella fallet hade antagligen tre av hästarna överlevt om de hade haft hängmatta att tillgå. Det har faktiskt t o m klinikchefen erkänt.”

Jag frågade på källa på det eftersom det inte stämde med det klinikchef sagt i media. Dvs jag undrade om du hört klinikchef säga det. Som källa hänvisade du till media. Där klinikchef sagt att någon av hästarna kunde klarat sig. Vilket för mig är något helt annat än att klinikchef erkänt att tre av Skånstas hästar skulle överlevt om de hade matta.

Tydligare än så kan jag inte förklara. Och jag förstår att det du avsåg inte var det som skrevs, utan att du avsåg att även klinikchef har erkänt att någon mer häst skulle kunnat klara sig om det funnits fler mattor.

Det är ungefär samma sak med byggnationen osv.
 
Så att vid nybyggnation förbereda med en extra stark balk i ett par boxar på en veterinärklinik är exakt samma sak som att bygga dubbelspårig järnväg i hela Sverige eller att bilen är en klimatbov? Nej men då vet jag. :up:

Du kanske ska lugna dig några decibel och hålla dig till fakta själv. Att skälla som en bandhund på mig och komma med jättemärkliga slutsatser om synskhet och annat som du gör är faktiskt inte ens värt att bemöta.

Bygget av UDS blev dyrt nog. Att lägga pengar på något som knappt gick att tänka sig skulle hända hade nog inte varit så ”bara” tyvärr. Ens om nån tänkt tanken.
 
Du skrev:
”i just det här aktuella fallet hade antagligen tre av hästarna överlevt om de hade haft hängmatta att tillgå. Det har faktiskt t o m klinikchefen erkänt.”

Jag frågade på källa på det eftersom det inte stämde med det klinikchef sagt i media. Dvs jag undrade om du hört klinikchef säga det. Som källa hänvisade du till media. Där klinikchef sagt att någon av hästarna kunde klarat sig. Vilket för mig är något helt annat än att klinikchef erkänt att tre av Skånstas hästar skulle överlevt om de hade matta.

Tydligare än så kan jag inte förklara. Och jag förstår att det du avsåg inte var det som skrevs, utan att du avsåg att även klinikchef har erkänt att någon mer häst skulle kunnat klara sig om det funnits fler mattor.

Det är ungefär samma sak med byggnationen osv.

Fast nu ordmärker du och det börjar gå rundgång i det här. Min egen reflektion av att ha sett dessa hästar på nära håll är att tre av dem hade varit kandidater för matta och hade ev. kunnat räddas. Märk väl ordet eventuellt. Ingen kan ju idag veta hur det hade kunnat blivit. Vilket jag också skrev flera gånger. Någon av dem hade ju kunnat dö ändå, trots matta. Det har jag också skrivit. Ändå fortsätter du ordmärka istälet för att läsa vad jag faktiskt skriver.
UDS har först (i media) sagt att matta hade inte gjort någon skillnad alls för någon av dessa hästar men har i efterhand sagt att fler hästar hade kanske kunnat räddas - om det sedan var en, två, tre eller fyra är väl ganska irrelevant egentligen. men är du så pass intresserad så ring gärna klinikchefen och fråga vad hon menar med ordet någon.
 
Bygget av UDS blev dyrt nog. Att lägga pengar på något som knappt gick att tänka sig skulle hända hade nog inte varit så ”bara” tyvärr. Ens om nån tänkt tanken.

Jo, det hade det. Sen att ingen tänkte på eller kalkylerade att det med största sannolikhet aldrig någonsin skulle behövas - det är ju en helt annan sak.
 
Jo, det hade det. Sen att ingen tänkte på eller kalkylerade att det med största sannolikhet aldrig någonsin skulle behövas - det är ju en helt annan sak.

Du menar det hade varit ”bara” att finansiera åtgärder som endast skulle krävas i exceptionella situationer? Eller missförstod jag dig?
 
Du menar det hade varit ”bara” att finansiera åtgärder som endast skulle krävas i exceptionella situationer? Eller missförstod jag dig?

Du missförstår. Att bygga boxarna med förstärkta balkar hade ju varit "bara" för det är liksom ingen större extrakostnad när det görs från början. Men antingen så tänkte man inte på det hela eller så valde man att bar agöra det i en box för att man kalkylerade att det aldrig skulle behövas fler än så.
 
Du missförstår. Att bygga boxarna med förstärkta balkar hade ju varit "bara" för det är liksom ingen större extrakostnad när det görs från början. Men antingen så tänkte man inte på det hela eller så valde man att bar agöra det i en box för att man kalkylerade att det aldrig skulle behövas fler än så.

Nja jag tror vi missförstår varandra. Att ha byggt - och därmed ökat kostnaden - för något som endast krävs i extremt exceptionella lägen - menar jag inte hade varit så lätt. Ens om någon fört fram att ”i ett extremfall kan flera hängmattor krävas på isoleringen”.
 
Ingen annan klinik i området har mer än en matta på isoleringen heller. Det visar väl på att ingen bedömt det skulle behövas mer än en. Förrän nu. Men det var extremt svårt att förutse dagens situation, annars hade det funnits fler.

I framtiden kommet det kanske resoneras annorlunda vid en nybyggnation eller ombyggnation. Just på grund av nuläget och lärdomen av det.
 
Håller med (och lider med! :heart) @Zoya, och det helvetet de har i hennes stall.
Tycker faktiskt också att det är konstigt att UDS av alla, som trots allt är UniveristetsDjurSjukhuset, inte har större beredskap. Som sagt, hade balkar byggts in från början kan det knappast ha kostat mer än några 10-tusen extra, om ens det. Även om vi aldrig haft ett såhär jävligt utbrott av EHV-1 tidigare, tycker jag faktiskt att UDS, om några, faktiskt skulle ha beredskap för det. Absolut att "liten byklinik på glesbygden" inte alls har de resurserna, eller ens de lite halvstora privata klinikerna runt om städerna, men UDS borde faktiskt ha beredskap för detta. Vilket i min mening är balkar över alla boxar (även isoleringen!) samt typ 10 hängmattor. I rent beredskapssyfte om inte annat.
 
Håller med (och lider med! :heart) @Zoya, och det helvetet de har i hennes stall.
Tycker faktiskt också att det är konstigt att UDS av alla, som trots allt är UniveristetsDjurSjukhuset, inte har större beredskap. Som sagt, hade balkar byggts in från början kan det knappast ha kostat mer än några 10-tusen extra, om ens det. Även om vi aldrig haft ett såhär jävligt utbrott av EHV-1 tidigare, tycker jag faktiskt att UDS, om några, faktiskt skulle ha beredskap för det. Absolut att "liten byklinik på glesbygden" inte alls har de resurserna, eller ens de lite halvstora privata klinikerna runt om städerna, men UDS borde faktiskt ha beredskap för detta. Vilket i min mening är balkar över alla boxar (även isoleringen!) samt typ 10 hängmattor. I rent beredskapssyfte om inte annat.
Några 10 tusen extra? En H-balk i storleken 200×200 mm kostar över 3000 kr metern och klenare variant på 140×140 lite under 2000 kr metern, hur många meter till varje box har jag ingen aning om men det är inte bara balken i taket utan det som håller upp balken och fastsätningen i golvet måste oxå hålla.
 
Håller med (och lider med! :heart) @Zoya, och det helvetet de har i hennes stall.
Tycker faktiskt också att det är konstigt att UDS av alla, som trots allt är UniveristetsDjurSjukhuset, inte har större beredskap. Som sagt, hade balkar byggts in från början kan det knappast ha kostat mer än några 10-tusen extra, om ens det. Även om vi aldrig haft ett såhär jävligt utbrott av EHV-1 tidigare, tycker jag faktiskt att UDS, om några, faktiskt skulle ha beredskap för det. Absolut att "liten byklinik på glesbygden" inte alls har de resurserna, eller ens de lite halvstora privata klinikerna runt om städerna, men UDS borde faktiskt ha beredskap för detta. Vilket i min mening är balkar över alla boxar (även isoleringen!) samt typ 10 hängmattor. I rent beredskapssyfte om inte annat.

Men då är ju frågan hur stor beredskap som är rimlig och vem ska avgöra det? Ska man bygga ett oändligt antal isoleringsboxar med hängmattor för att vara beredd? Nästa epidemi kanske kräver en helt annan slags vård, kan du vara så vänlig och meddela UDS vad de ska förbereda, du verkar ju tycka att du vet bättre?

UDS är ingen magisk problemlösare, de måste utgå från vad som är rimligt och vilken budget de har. Såvitt jag vet är de finansierade av sina kunder i och med att de tar emot patienter, samt av allmänna medel för att de utbildar och forskar. Patienter betalar redan mer än på många mindre kliniker, och får då tillgång till en del vård som inte finns överallt. Hur mycket mer tycker du patientavgifterna ska ligga på? Hur mycket mer av allmänna medel (skattepengar, dvs du behöver inte ens ha ett djur för att vara med och betala) ska UDS ha för något som egentligen inte hör till utbildningssyftet? Även utbildningen gör redan att patienterna kan få tillgång till viss vård som annars inte skulle vara rimlig att tillhandahålla, men där måste man ju se till vad som ger utbildningen kvalitet, inte hur ett katastrofläge ska lösas.
 
Håller med (och lider med! :heart) @Zoya, och det helvetet de har i hennes stall.
Tycker faktiskt också att det är konstigt att UDS av alla, som trots allt är UniveristetsDjurSjukhuset, inte har större beredskap. Som sagt, hade balkar byggts in från början kan det knappast ha kostat mer än några 10-tusen extra, om ens det. Även om vi aldrig haft ett såhär jävligt utbrott av EHV-1 tidigare, tycker jag faktiskt att UDS, om några, faktiskt skulle ha beredskap för det. Absolut att "liten byklinik på glesbygden" inte alls har de resurserna, eller ens de lite halvstora privata klinikerna runt om städerna, men UDS borde faktiskt ha beredskap för detta. Vilket i min mening är balkar över alla boxar (även isoleringen!) samt typ 10 hängmattor. I rent beredskapssyfte om inte annat.
Vem tycker du ska betala, och vem skulle förutsett det och sett till att det blivit byggt?

Folk klagar som det är över dyra räkningar, de blir inte lägre av att man ska ha beredskap för allt, även det osannolika. Det finns säkert fler osannolika scenarios som kräver extrautrustning som du om det osannolika händer i efterhand anser att det skulle funnits, som man inte ens tänkt på. Det kan bli väldigt dyrt.
 
Du missförstår. Att bygga boxarna med förstärkta balkar hade ju varit "bara" för det är liksom ingen större extrakostnad när det görs från början. Men antingen så tänkte man inte på det hela eller så valde man att bar agöra det i en box för att man kalkylerade att det aldrig skulle behövas fler än så.
Det är mycket som inte är någon större extrakostnad (men förmodligen är den betydande -hållfasthet är dyrt), när man bygger exempelvis ett djursjukhus så har man en vision och en budget. Det gäller att jämka med visionen så att den ryms i budgeten. Det är möjligt att det inte var någon större extrakostnad, men vad skulle man strukit ur budgeten? Ett par färre boxar i isoleringen. Mindre utrustning, sämre isolering? Sämre öppettider? En veterinärstjänst mindre?

Och så har vi detaljen att ingen föreställt sig att behovet skulle uppstå.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 388
Senast: astronaut
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 889
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 670
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 456
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp