Bukefalos 28 år!

Klinikfrågor!

Skogstroll

Trådstartare
Åker till Åby kliniken imorgon med min häst pga ögoninfektion som satt sig på hornhinnan och gett skada. Nu har jag inte satt min fot på en klinik på 10 år och undrar lite hur det går till.Måste jag ha träns när jag lastar ut henne? Kan man ställa henne någonstans om man kommer tidigt tro? Någon som vet om dom söver hästen helt för att skrapa hornhinnan? Fy jag är nervös:crazy:
 
Sv: Klinikfrågor!

Inget krav på urlastning i träns eller handhavande i träns på de kliniker jag varit på. Dock aldrig varit på Åby, men på andra ATG har det inte varit något tränskrav.

Det brukar finnas gästboxar ja, och förhoppningsvis någon ledig.
 
Sv: Klinikfrågor!

Tack:) Ska man ha med hö eller kraftfoder om hon skulle råka bli kvar? Tror ju inte hon blir det,men OM,måste jag ha eget hö då eller står dom med det tro?
 
Sv: Klinikfrågor!

De står för det om de blir inlagda, helpension ;) Dock kanske de inte har det kraftfoder du ger, men har aldrig varit problem för mina (som fått byta både grovfoder och kraftfoder när de stått på klinik, seminstation eller liknande)
 
Sv: Klinikfrågor!

Jag tror hon klarar sig på vilket som,hon ska ändå inte ha så mycket,bara något blött gott att blanda buttan med.
 
Sv: Klinikfrågor!

Den ger de mest troligt i.v om hon blir inlagd, alltså byter till cronyxin eller liknande. Men är ju ändå bara 'skrammel' när de andra får då. Precis så har jag resonerat med mina, plus att OM de reagerar på ett foderbyte på klinik så är de på rätt ställe.

Mina har ju fått byta från hösilage till hö, och kraftodret från ett till annat. Aldrig varit problem *peppar peppar*
 
Sv: Klinikfrågor!

Hon går ju egentligen på bete nu och är ganska rund,så enda anledningen att hon får betfor just nu är ju buttan.Jag oroar mig lite mer för att hon fortfarande går med fjolårsungen i hagen,och fortfarande producerar en hel del mjölk (dom går i flock,hon är ej dräktig i år) Hoppas hon inte får mjölkstockning.Men jag hoppas och tror fortfarande att hon inte behöver stå kvar.Förhoppningsvis fixar dom bara ögat och låter henne vila upp sig en stund efteråt så kan jag ta med mig min prinsessa sen.Ingen som vet hur det går till om man måste skrapa hornhinnan?Och hur länge man måste vara kvar i såna fall?
 
Sv: Klinikfrågor!

Nej tyvärr, ingen aning om det, de hornhinnesår som funnits här har behandlats. Med salva typ stup i kvarten (8 ggr/dygn och annat kul), och aldrig ens talats om att skrapa. Men skulle tro de gör det på stående, sederad häst under lokalbedövning? Känns 'stort' att söva för det, men jag vet inte alls.

Googlade lite och på hund och katt iaf:

Skrapning
Den vanligaste åtgärden när hornhinnan inte vill läka och vi ser att epitelet försöker täcka skadan, är att skrapa såret. Det är en åtgärd som endast bör utföras av en veterinär med stor kunskap och erfarenhet av ögonsjukdomar. Det är viktigt att välja rätt fall som skall skrapas och det är inte alldeles tekniskt enkelt att utföra. Vad vi gör är att avlägsna epitel som sitter löst, d.v.s. inte fäster mot det underliggande lagret av hornhinnan. Dessutom förändrar vi det underliggande lagret för att skapa möjligheter för epitelet att fästa. Teorin bakom denna åtgärd är att hornhinnan inte är normal här och därför inte kan åstadkomma en normal läkningsprocess. Åtgärden att skrapa hornhinnan görs som regel polikliniskt med hunden/katten drogad och hornhinnan bedövad. En del livliga hundar eller katter måste sövas för att ligga stilla medan ingreppet utförs. Vi använder ett litet rundat kirurgiskt knivblad och själva skrapningen tar bara några minuter. Efter en skrapning fortsätter ägaren att behandla djuret med ögonsalva eller droppar och en kontroll 7-10 dagar senare brukar visa att såret har läkt. För att undvika att hunden eller katten själv bidrar till att försvåra sårläkningen genom att gno sig intensivt i ögat, får vissa ha krage på sig medan hornhinnesåret läker.
 
Sv: Klinikfrågor!

Jag har varit på Åby och de har inga tränskrav. När jag har varit där så har det alltid funnits lediga boxar. Jag har lastat ut hästen, ställt den i en box och sedan anmält mig i "luckan".

Jag vet inte om de överhuvudtaget behåller några hästar över natten där men om du ringer dem så får du säkert svar.

Lycka till!
 
Sv: Klinikfrågor!

Låt hästen stå kvar i transporten och gå in och anmäl dej först.
Det är inte alltid de vill ha in hästen i stallet av olika orsaker.
När du anmäler dej så säger de vad/hur du ska göra.
 
Sv: Klinikfrågor!

Jag vet inte om de överhuvudtaget behåller några hästar över natten där men om du ringer dem så får du säkert svar.

Lycka till!

Jo dom kan ha hästar kvar över natten på Åby :)

Låt hästen stå kvar i transporten och gå in och anmäl dej först.
Det är inte alltid de vill ha in hästen i stallet av olika orsaker.
När du anmäler dej så säger de vad/hur du ska göra.

På Åby har dom gästboxar så där går det bra att lasta ut hästen och ställa den i en ledig box.
(Men om du är ensam TS så kan det ju vara smart att kolla så det finns ngn ledig, blir lite bökigt att stå med en häst och anmäla sig i luckan, men oftast så finns det lediga boxar)

På Åby vill dom gärna att man har träns, men det är inget krav. När min häst har fått massage och kiropraktorbehandlingar där har dom velat att hon haft grimma, men vid hältutredningar och dyl har hon haft träns.
 
Sv: Klinikfrågor!

Tack för alla svar! Hon är inte så enkel min häst..pga att hon var helt ohanterad för två år sedan (hon är fem nu) och jag tog föl på henne när hon kom till mig så är hon inte helt enkel helt enkelt. Tänkte man kunde få en box och tränsa henne där i såna fall kanske,för hon lär ju inte va så sugen på det efter två timmar i transport. Kan man binda upp dom med två grimskaft precis som i en stallgång eller måste man hålla? För kan man binda upp dom som man brukar hemma så är det bättre hon har grimma.Hon älskar ju inte tränset direkt.
 
Sv: Klinikfrågor!

Tack för alla svar! Hon är inte så enkel min häst..pga att hon var helt ohanterad för två år sedan (hon är fem nu) och jag tog föl på henne när hon kom till mig så är hon inte helt enkel helt enkelt. Tänkte man kunde få en box och tränsa henne där i såna fall kanske,för hon lär ju inte va så sugen på det efter två timmar i transport. Kan man binda upp dom med två grimskaft precis som i en stallgång eller måste man hålla? För kan man binda upp dom som man brukar hemma så är det bättre hon har grimma.Hon älskar ju inte tränset direkt.

Dom har ju ingen stallgång direkt som du kan binda upp hästen i, men i boxen kan du kanske binda upp den.
 
Sv: Klinikfrågor!

Jag har aldrig träns på mina hästar när vi är på kliniken. Om jag hade en vilding skulle jag nog tränsa men inte annars.
 
Sv: Klinikfrågor!

Hon är ju vanare att ha grimma än träns,och hon är inte svår att leda.Tar nog grimskaft med kedja istället om jag skulle behöva extra krafter.
 
Sv: Klinikfrågor!

Jag lämnade min häst på Skara i fredags..:cry: Hon blev sämre.Och tydligen svarar hon inte jättebra på behandlingen nu heller så dom har ändrat dosen idag.Ge mig styrka! Hon får stå inne dygnet runt,vilket hon aldrig har gjort innan,dom har satt varningsskyltar på hennes box och hon är allmänt svårhanterlig.Jag har ångest som 17 över detta och vill bara ha hem henne,men samtidigt vet jag ju att att jag inte klarar att sköta behandlingen på ett bra sätt,hon bråkar för mycket..snyft..Hur har dom det på Skara? Får dom fri tillgång på hö? Jag bad om det..
 
Sv: Klinikfrågor!

Kan man inte sköta behandlingen sjäv så är det ju bra om det finns möjlighet
att ha dom på klinik under behandlingen.

Hon har med största sannorlikhet det mkt bra.


Håller alla tummar för att hon snart är hemma igen.
 
Sv: Klinikfrågor!

Tack..:crazy: Ja det är ju så,dom kan sköta det bättre,hon har en slang insydd som ger medicin automatiskt..så nu är det bara att hålla tummarna..men jag är ju kontrollfreak med mina hästar,och jag får inte hälsa på henne..Men det är nog lika bra,för jag mår nog bara sämre om jag träffar henne men inte får ta med mig henne hem..
 
Sv: Klinikfrågor!

Vet inte hur det är med Skara just, men på de kliniker mina varit inlagda, så sålänge det inte handlat om ngt som gör det olämpligt med fritt grovfoder, så har de fått det utan knot när jag bett om det.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 613
Senast: Lobelia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 285
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 960
Senast: Mkb
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 613
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp