Klinikrapport #2 för fölisen

Alexandra_W

Trådstartare
Kele hade ju återbesök på MK idag.

Gick på släpet snällt, tvekade lite vid rampen men den var väldigt brant och luktade massa äckelhästskit från andra hästar. Gick snällt på dock och åkte snällt. Hade bommar fram idag och hon stod med huvudet under bommen hela vägen, kollade henne flera ggr, men hon ville stå så trots att hon hade mat upphängd i IKEA-kasse. När vi kom fram kom jag på vad det var. Hon ville äta från golvet och hade spillt ut mat ur kassen och plockade det från golvet. Så på hemvägen la jag mat längre bak i transporten och då stod hon och åt heeela vägen. Även när vi stannade på McD och åt, båda gångerna jag kollade henne stod hon på samma ställe och åååt, lyfte inte ens huvudet när jag öppnade dörren ;)

Cool på kliniken, tills det skulle sprutas. *sucka* Inte alls lika duktig som förra gången utan levde en hel jävla rövare. Kastade sig hit och dit, reste sig, prejade ner folk, försökte knocka (och höll på att lyckas) veterinären med huvudet och var allmänt bäng. Fick i henne 0.1 ml domesedan iaf. Haha sa Kele och lekte vildhingsten Allan Ballan hela vägen in i undersökningsrummet och dansade där runt så vi beslöt att ta ut henne och ge henne mer (lillsnuttan fick inte gå ut i regnet och leran i förmiddags så hon hade väl överskottsenergi). Så i med 1 ml plegisil intramuskulärt, i baken. Hon var så inställd på att vet skulle sticka henne i halsen och började konstra för att komma undan det att hon inte ens märkte sticket i baken *hehe*

10 minuter senare var hon a spitting image av ett relöst berusat fyllo och raglade verkling in i ultraljudsrummet där hon inte hittade bromsen utan gick rakt in i väggen.. Snuttan..

Ultraljudade och det var viss vätskeansamling "bland" senorna och ligamenten, men senor, gaffelband och ligament såg bra ut såvitt man kunde bedömma. Dock fin hon ju benet rakat och där är hon vit med rooosa hud under så nu har hon ett grisrosa ben, ser ut som fan =/

De passade på att sonda öronfisteln med och fistelgången är 2.5 cm djup. Men trots att självaste herr Roneus (som står för opererandet) var och klämde kände han inget tandanlag så han rek ny koll till flugsäsongen.

Sen in på röntgen med den fortfarande kraftigt drogade damen som raglade ganska vilt över löpargången trots att jag stödde fram och min kompis bak. Togs två plåtar som visade samma lilla pytteblödning och oregelbundenhet på kronbenet men också "ojämnt utlinjerad vid ligamentsinfästningarna" på både ut och insida. Detta är för vätskan som trycker.

Så, ordination: Hem och avvakta. Linda det rakade benet tills pälsen växt ut eller det fryser pga risken för mugg, det är ju HELT renrakat på opigmenterad hud. Sen bara avvakta sålänge det inte blir mer svullet, hon blir öm, varm eller halt. Jag frågade vet hur länge man ska avvakta innan man börjat noja och skrattade och sa "Ett år? Nej, men du får nog räkna med i alla fall tre månaders läkningstid". Fortsatt hagvila helst i skritt. (Det slår mig förresten när jag skriver det här att på en vuxen ridhäst hade den här skadan inte varit kul ALLS. Tre månaders hagvila - minst, det hade varit ganska deppigt. Men på ett föl känns det som rena friskförklaringen ;))

Gick på snällt på vägen hem och åkte bra.

Fick som vanligt massa beröm för välhanterad och fin och vet har toms krivit "Fin i kroppen, bra hull!" på intyget. Hehe ;)

MD undrade om jag var där jämt, och jag kontrade med att undra om de inte hade någon box man kunde få hyra. Han skrattade och sa han skulle tänka på saken...hmm... Försökte få Ah (Keles vet) att gå med på klippkort med, men då skrattade hon och Bosse bara ikapp. Fast var det några patienter som skulle få klippkort var det ju de här snälla väluppfostrade, och så mumlade de något nedsättande om en i princip ohanterad treårig shire de hade "slagits med" på förmiddagen..*s*

Jo förresten, MK:s djursjukvårdare och hälften av veterinärerna har tydligen tittat på min hemsida. Vet konstaterade att "Du har visst ett helt zoo hemma", jag såg frågande ut och då visade det sig att någon av djursjukvårdarna hade letat upp min hemsida och halva kliniken hade studerat den ;)
 
Skönt att det gick bra!! 3 månaders hagvila är ju det hon SKA göra som föle. :cool:

Ihh vad pinsamt med din hemsida då..! :o Men den är ju väldigt fin, men ändå. Jag tror ju själv att jag är anonym (ha!), men jag har också haft "besök" på min hemsida av folk jag känner som hittat dit. Man blir lite paff när man får reda på't! :D

Har du hört nåt från försäkringsbolaget då? :crazy:
 
Jo precis 3 - 12 månaders hagvila på en sju månader gammal fölis kan man ju leva med liksom. Så j ag tänkte inte mer på det utan tyckte det var så nära en friskförklaring man kunde komma utan att få det. Tills jag kom att tänka på vad 3 - 12 månaders hagvila skulle inneburit om det var Vision :crazy: Så för en gångs skull - "rätt" skada på "rätt" häst :bow:
 
Det är ju rakat ner till huden. Enda som är kvar är grisrosa hud. Och de har ju väldigt tunn hud så långt ner på benet så det är stoooor muggrisk om de blir leriga där.
 
Skönt att det gick bra för fölis!

Men det slog mig också eftersom de hittat till din hemsida, att TÄNK om de är här på buke och läser också? Alla våra MK-trådar? Nu SKÄMS jag, kan inte vara sååååå svårt för dem att klura ut vem som är vem.Huuuuua :o :o :o
Byta klinik?? :angel:
 
Duuu, jag tror inte du beh skämmas. Skulle de hittat hit har de hittat till Sammetsmule och där har vi i princip diskuterat vem som har mest rätt att gifta sig med MD och hur snygg och trevlig (och gift) han är :crazy: Fast jag TROR Ju de har bättre saker för sig än surfa på buke och mule ;) *hoppas jag iaf* :angel:
 
:eek:!
Tjaa, få verkligen hoppas att de har annat att göra än att surfa!
Nåja,om inte annat lär de ha rätt kul på sina fikapauser ;)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 101
Senast: Jealle
·
Kropp & Själ För strax under ett år sen halkade jag på väg till tvättstugan och tog hela min kroppstyngd på knät för att inte slå omkull helt...
Svar
3
· Visningar
2 975
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag måste bara få skriva av mig om min helt överväldigande arbetsupplevelse med Frodo idag. För er som inte är bekanta med mig och mina...
Svar
11
· Visningar
1 182
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp