Klinker i källare, eller vad annars?

Jag undrade nog snarast vad det var som gjorde att det "inte var bra" att ha golvvärme i källaren.
Man vet aldrig vad som händer när man ändrar i uppvärmningen. Golvvärme i källaren kan göra att fukt transporteras ut i väggar och skapa fuktproblem. Eller tvärtom, lösa fuktproblem. Det vet man aldrig säkert förrän man provat.

Vi har i vår socken en gammal 1100-tals kyrka där det fanns vissa problem med fukt i väggarna. En undersökning av ledande experter inom området gav rådet att installera ett särskilt värmesystem för att torka upp väggarna men det visade sig efter ett tag att resultatet blev sämre(!) än innan så det fick tas bort igen.
 
Jag undrade nog snarast vad det var som gjorde att det "inte var bra" att ha golvvärme i källaren.

Jag läste visserligen bara igenom lite snabbt på andra forum och så, men problemet skulle tydligen vara att värmen drar upp fukt från marken(eller nåt sånt) så därför avråddes golvvärme i källare. Mer än så läste jag inte så jag vet inte om det är korrekt.
 
Det finns tydligen även heltäckningsmatta som går att lägga i källare (släpper igenom fukt), jag har dock ingen personlig erfarenhet av det utan har bara råkat se det när jag letade efter nån bra matta att ha i vårt gamla hus, ovanpå gammalt undergolv.
 
Man kan ju lägga sådana klickrutor i plast också, typ dessa:
006860.jpg

Det isolerar ju lite mot betongen, men låter ändå golvet andas :)
 
Jag läste visserligen bara igenom lite snabbt på andra forum och så, men problemet skulle tydligen vara att värmen drar upp fukt från marken(eller nåt sånt) så därför avråddes golvvärme i källare. Mer än så läste jag inte så jag vet inte om det är korrekt.
Det verkar bara gälla om man inte isolerar ordentligt under.
 
Vi har nämligen plastmatta i vår källare, som låg när vi flyttade in. Besiktningsmannen tyckte det var bästa lösningen så blev nyfiken på hur du menade. Men det du säger låter logiskt.
Mina föräldrar har också plastmatta i hela sin källare, aldrig varit några problem med fukt. Flera av rummen är det bytt matta i och då har den legat i 20 år eller så innan. Men så är deras källare iof rätt torr och välventilerad.
 
Vi har klinkers i källaren och tycker inte det är något problem alls även om det blir lite kyligt. Nu är iofs vi en väldigt varmblodig familj så vi trivs i kyla :D Sover i källaren och det är såå skönt. 18-20 grader där nere på sommaren 👌Skaffade luftavfuktare för något år sedan och det är det bästa köpet vi gjort.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
938
Senast: Praefatio
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
14 410
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 138
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Hej. Håller för fullt på och planerar för renovering av mitt badrum i min bostadsrätt och är i valet och kvalet om jag ska lägga in...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 656
Senast: Stekspaden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp