Klipp vid förlossning (Utbruten från Sommarföräldrar 2019)

Jag har gjort ett planerat snitt och är väldigt nöjd.

Det enda som gjorde ont(!!) före/under operationen var när mina infarter skulle sättas på handryggarna. Det slutade med en på handryggen och en i armvecket då ena handryggen strulade väldigt mycket.

Ryggbedövningen kändes inte alls och tog som den skulle.

Själva snittet gick snabbt och barnet mådde toppen när det kom ut. Skrek direkt.

Jag förlorade dock 1,6 liter blod då livmodern först inte ville dra ihop sig, så det blev väldigt snurrigt en liten stund innan jag fick något för det. Det var det enda som var lite läskigt, men personalen hade hundra koll hela tiden.

Visst gjorde operationssåret ont efteråt, men jag behövde bara starkare mediciner i ett par dagar, därefter endast alvedon och Ipren (har jag för mig).

Katetern fick sitta tills dagen därpå vilket var väldigt skönt. Första kvällen hade jag inte varit i skick att gå till toaletten. Det räckte med att jag ställde mig upp så svimmade jag nästan.

Amningen kom igång direkt, och mjölken rann till efter två dagar (aj!).

Nu har det gått snart fyra månader sedan snittet, och det känns nästan helt bra. Ärret är lite snett, rätt långt och sitter ganska högt upp, men det har gett mig min son så jag bryr mig inte så mycket.

Min upplevelse av att föda med snitt är väldigt positiv, men så har jag ju inget annat att jämföra med heller.

Lycka till ni som har era förlossningar framför er!
 
Gud vad skönt! Önskar verkligen att jag vågade ta den risken jag med, hoppas jag inte ångrar mig sen att jag inte vågade föda vaginalt. Finns ju många som läker jättefint och är helt återställda typ direkt efter en VF. Är så rädd att jag blir sängliggande länge :(
Du kommer inte ångra dig :) att föda barn är inte en tävling och planerade snitt på friska mammor med friska barn är säkra! Sen stannar man ju som regel längre efter snitt för att säkerställa att ni mår bra båda två. Jag tycker diskussionen blivit absurd på många sätt och jag avskyr den här tanken som jag märker att så många runt mig har, att det ska vara ngn slags mått på prestation eller hur duktig mor man är som baseras på hur man föder och hur förloppet varit. Det är ju egentligen, om man ska vara rent krass, en väldigt liten del av att skaffa barn de få dagar man spenderar med att få ut dem och läka ihop efter det jämfört med resten av livet ;)
 
Så du var inte ledig nånting? Jag klarade mig fint efter snittet och började jobba på tungt lagerjobb efter ca 8 veckor men jag har en sjukt stark kropp och brydde mig inte så mkt om vad för råd jag fick. Tänkte att jag testar och säger kroppen nej så får jag vänta men det gick finfint. Hade ju inte heller ngn stor unge sen innan att bära på heller.

Planen denna gång är 1-2 v. Jag syftade på partnern, att den skulle gå hem huxflux i 8v.
 
Du kommer inte ångra dig :) att föda barn är inte en tävling och planerade snitt på friska mammor med friska barn är säkra! Sen stannar man ju som regel längre efter snitt för att säkerställa att ni mår bra båda två. Jag tycker diskussionen blivit absurd på många sätt och jag avskyr den här tanken som jag märker att så många runt mig har, att det ska vara ngn slags mått på prestation eller hur duktig mor man är som baseras på hur man föder och hur förloppet varit. Det är ju egentligen, om man ska vara rent krass, en väldigt liten del av att skaffa barn de få dagar man spenderar med att få ut dem och läka ihop efter det jämfört med resten av livet ;)

Den diskussionen tycker jag inte finns i denna tråden men håller med om att den är trist. Det är en stor grej att föda barn, det finns inget garanterar smärtfritt och smidigt sätt.
 
Angående amningsnapp, jag har stora vårtgårdar och stora bröst så min lilla fick inte tag
Ammade med napp i över ett år, försökte utan men det gick inte.
I tonåren upptäcktes det att hon har ett medfött käkledsfel så det var säkert orsaken till hennes dåliga sugteknik.
Tyvärr måste hon operera detta men kommer alltid ha ont av det,
 
Precis. Jag fick ont och besvär redan i vecka 12, så förlossningssätt hade inte spelat någon roll för mig.
Drygt två år efter graviditeten har jag fortfarande foglossningar och underlivssmärtor.

Jag vill lägga till i diskussionen om klipp att jag är tacksam över min bm på förlossningen och läkaren som var med de sista timmarna. De hade full koll vad som hände och genom ett klipp styrde undan en spricka som hade kunnat sluta illa. (Min kropp funkade inte fullt ut - den ville få ut barnet, men alla funktioner och hormoner kom inte igång.) Läkaren sydde ihop mig jättefint efteråt och jag har idag inga som helst besvär från förlossningen.

Om det blir nån mer gång ska jag sova mer, inte vara på väg in i väggen p g a utbrändhet och jag ska svara ja på frågor om sovdos.


Tips till efter vf:
Rulla ett badlakan, en filt el dyl och forma den som ett U. Placera på där du ska sitta, med öppningen mot knäna. Avlastar underlivet.
Och var uppe och rör på dig mjukt. Mycket viktigt.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
14
· Visningar
996
Senast: Kilauea
·
Relationer En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Det här är inte riktigt under rätt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
21 752
Senast: Asko
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu när jag sitter och ammar hela dagarna så surfar jag givetvis en hel del under tiden. Igår så läste jag en så otrolig vacker...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 860
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Nu tänkte jag att jag skulle försöka skriva ner min förlossningsberättelse, och jag börjar med något så trevligt som en slempropp...
Svar
19
· Visningar
1 852
Senast: vindvissla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp