Klippa året runt?

the_connemara

Trådstartare
Förr har jag inte tänkt på det men först med ett halvblod som inackordering en sommar o nu en arab så har jag konstaterat att mitt djur (connemara) har väldigt mycket sommarpäls, den är både grov och lång. Nu funderar jag på att klippa, är det jättedumt?

Det går ju an när man är på träning då man kan gå o svampa hästen typ direkt o sedan skritta av men våra pass hemma avslutas alltid med minst 20 min nedvarvning (långt till galoppslingorna) och väl hemma är hästen torr förutom under utrustningen o sand o svett sitter som berget. Och häste hatar såklart att bli badad, även om man värmer vattnet (mitt i sommaren....) och det tar en jäkla tid att med våld gnugga bort skiten.

Dessutom avskyr hästen värme, inbillar mig att det kan bli lite lättare utan pälsen?

Vi har inga insekter o tala om hemma, framför allt inte blinningar och hästen klipps vintertid men dock inte helklippning.

Ni som klipper året runt, hur ofta klipper ni? Fördelar/nackdelar? Varför klipper ni? Är det vanligt att klippa året runt?
 
Jag klipper året runt pga ponny som har ffa tjock päls och blir otroligt mycket mer tillfreds som klippt. Fördelarna är piggare och gladare, mer lättskött. Nackdelar är väl ffa att det inte är nån päls till insektsskydd och skydd för solen så man ev måste ha flugtäcke. Samt om det kommer en period med svalare temp och ihållande regn så behövs regntäcke (lite besvärligare om man har sommarbete och behöver lägga på täcke själv isf).
 
Jag klipper året runt pga ponny som har ffa tjock päls och blir otroligt mycket mer tillfreds som klippt. Fördelarna är piggare och gladare, mer lättskött. Nackdelar är väl ffa att det inte är nån päls till insektsskydd och skydd för solen så man ev måste ha flugtäcke. Samt om det kommer en period med svalare temp och ihållande regn så behövs regntäcke (lite besvärligare om man har sommarbete och behöver lägga på täcke själv isf).

Hur ofta klipper du under "inte fällningstid"?
 
Jag klippte min häst som hade ppid året om. Det går ju helt fint, men man måste använda täcken hela tiden för de förlorar allt skydd mot regn och insekter.

Pälsen blir inte så snygg men min var vit så ingen skillnad på klippt och oklippt päls.

Vissa hästar har tjock päls från naturen.
Att klippa normalt pälsade hästar som vissa gör tycker jag däremot är dumt.
 
Ni som klipper året runt, hur ofta klipper ni? Fördelar/nackdelar? Varför klipper ni? Är det vanligt att klippa året runt?
Jag klippte min gammelman året runt. Men han hade PPID oxå ...
Helklippning sommar
Filtklippning höst, vinter, vår
 
corina har ganska lång päls även sommartid, är dock inte så tät. hon avskyr värme och blir svett bara av att bli longerad 3 varv i trav typ.

har ingen lust att klippa då hon får skav av allt även med päls, så vill inte vara tvingad till att ha täcken på året runt.

undviker bara att rida då det är varmt, blir tidig morgon eller sen kväll. annars så skrittar vi bara. avskyr värme själv så orkar inte jag så orkar inte hästen :p.
 
Kl
Det många missar är att hästens päls är gjord för att mkt effektivt transportera ut svetten från kroppen, samt att pälsen också faktiskt skyddar från överhettning .
Jag vet inga hobbyryttare som klipper hästar sommartid om det inte handlar om sjukdom som föranleder klippandet.
 
Jag funderar också på det här som Mackan säger. Pälsen måste ju ha mer funktion än bara hålla hästen varm? Och är det inte lite riskfullt att klippa av den året runt bara för att hästen blir lite svettig (vilket är helt normalt) om det stör pälsen naturliga funktion?
 
Jag funderar också på det här som Mackan säger. Pälsen måste ju ha mer funktion än bara hålla hästen varm? Och är det inte lite riskfullt att klippa av den året runt bara för att hästen blir lite svettig (vilket är helt normalt) om det stör pälsen naturliga funktion?
Jag tror inget är riskfyllt "skadar" hästen i fråga om att klippa i sak . Däremot finns det utifrån hur hästar är skapta och fungerar i fråga om päls, väldigt lite anledning att göra det om det är en hobbyhäst som går ute mycket, inte tränas /tävlas intensivt hela sommaren osv. (Hobbyhäst som tävlas lite sommaren igenom är inte det som avses )

Elit hästar på kontinenten klipps året runt av anledningar som tjänar människan och dem ang prestationer som krävs och är utanför vad hästar behöver /utsätts för annars .
Däremot eftersom hobbyryttare inte öht har såna förhållanden i Sverige utan snarare vill ha sina hästar ute massor för att de ska vara ute , det är sommar , då ska de vara ute och vara hästar osv , så

Klipper man bort pälsen sommartid så har flera svarat väldigt klokt på hur mkt människan då måste engagera sig i att kompensera det på olika artificiella sätt . Det krävs som sagt större minutiös skötsel /arrangemang om man väljer att göra det . Vill man det så tar ju hästen ingen skada som sagt .
Men det är som sagt väldigt ovanligt att behovet finns öht i Sverige ffa bland hobbyryttare där hästens päls som sagt är skapad så att den isolerar både mot kyla och värme på ett väldigt fiffigt sätt .
 
Senast ändrad:
Förr har jag inte tänkt på det men först med ett halvblod som inackordering en sommar o nu en arab så har jag konstaterat att mitt djur (connemara) har väldigt mycket sommarpäls, den är både grov och lång. Nu funderar jag på att klippa, är det jättedumt?

Det går ju an när man är på träning då man kan gå o svampa hästen typ direkt o sedan skritta av men våra pass hemma avslutas alltid med minst 20 min nedvarvning (långt till galoppslingorna) och väl hemma är hästen torr förutom under utrustningen o sand o svett sitter som berget. Och häste hatar såklart att bli badad, även om man värmer vattnet (mitt i sommaren....) och det tar en jäkla tid att med våld gnugga bort skiten.

Dessutom avskyr hästen värme, inbillar mig att det kan bli lite lättare utan pälsen?

Vi har inga insekter o tala om hemma, framför allt inte blinningar och hästen klipps vintertid men dock inte helklippning.

Ni som klipper året runt, hur ofta klipper ni? Fördelar/nackdelar? Varför klipper ni? Är det vanligt att klippa året runt?
Lär hästen att bli spolad . Känns som väldigt primärt att hästar kan bli det och ffa som de oftast tycker om det med lite basic träning . Då kan du slippa funderingar ang långt mycket mer artificiella alternativ, som innebär långt mycket mer meck än att helt enkelt lära hästen grund som spolning innebär . Att behöva fundera på att hästen behöver klippas sommartid för att den inte kan spolas när det är en vanlig hobbyhäst blir jätteproblematiskt i fråga om resonemang som jag ser det /tolkar ditt "problem" .
 
Jag funderar också på det här som Mackan säger. Pälsen måste ju ha mer funktion än bara hålla hästen varm? Och är det inte lite riskfullt att klippa av den året runt bara för att hästen blir lite svettig (vilket är helt normalt) om det stör pälsen naturliga funktion?

Jag ser inte mackans inlägg.

Klart pälsen har fler funktioner, därför jag velat några somrar redan utan att komma till skott o ens testa.

Det som talar för är ju att det är ett faktum att min häst tycker det är tokvarmt, om det hjälper eller ej vet man ju inte utan att testa. Att vi har så extremt lite insekter (bor liksom mittemellan alla vindkraftsparker o har bara lite lä inne i trädgården, och i vindskyddet i hagen) och inga blinningar öht. Det enda som man behöver skydda hästarna emot är knotten som kryper in i öronen och ffa min hästs ögon, dvs luva på vissa dagar då det är vindstilla. Ännu färre dagar sitter de under magen också vid skapet men där är det liksom inte päls o klippa så där blir ju ingen skillnad. Att pälsen som den är nu är svårskött, inte öht jämförbar med halvblodspäls, stråna är över 1 cm långa och grova o lägger sig i "virvlar". Hästen tycker illa om när man håller på med pälsen, det har han alltid gjort. Ovansidan går väl bra o borsta men resten är pest, svampa är pest det med. Vi har inga spolmöjligheter på daglig basis och det är lika lite favorit det. Klart han står still o tillåter det men att skrubba sandpapper i 15-20 min tycker ingen av oss är särsklit kul.

Det handlar inte öht om att hästen blir "lite svettig", jag har inga som helst problem med att rida honom svettig från öra till svans (bildligt talat, han är svettig över rumpan på sommaren när vi galopptränar). Det handlar om ett försök att få hästen att klara värmen bättre och att intorkad svett och sand i lång päls är ett helvete att göra ordentligt rent på en häst som dessutom inte alls uppskattar det. Precis som jag alltid klipper vintertid även om han promenadrids och då är det enbart för att det ska vara enkelt att hålla honom ren (han klipps givetvis anpassat till jobbet och jag är starkt emot att helklippa vintertid vilket nog aldrig kommer behövas).
 
Min Gula har massor med päls och jag kommer att klippa henne.

Hur tänker du om när/hur sent på sommaren osv? Helklipper du sen i vinter? Jag vill helst ha en oskadd vinterpäls över ryggen till vintern men velar på hur sent man kan täckesklippa utan att vinterspårklippningen blir helt kajko.
 
Hur tänker du om när/hur sent på sommaren osv? Helklipper du sen i vinter? Jag vill helst ha en oskadd vinterpäls över ryggen till vintern men velar på hur sent man kan täckesklippa utan att vinterspårklippningen blir helt kajko.

Jag tänkte klippa så fort jag får tid. Min maskin klipper inte superkort så jag är inte orolig att hon ska få för lite päls. Nu blir hon svettig bara av att gå i hagen.

Har inte bestämt mig om vintern men jag tror jag kommer helklippa henne. Hon är så himla varm av sig.
 
Jag klippte en sådan en sommar. Jag klippte inte igen nästa sommar. Pälsen blev så förbaskat känslig när den var klippt. Han brukade klippas vintertid och inga problem med skav eller så. Men sommarklippt blev han skavkänslig som attans - vilket var grymt opraktiskt då insektstäckena gav skav, utrustningen gav skav, skänklarna gav skav osv.

Han blev inte svalare - han svettades mindre och torkade fortare, men i hage etc så han blev enormt varm väldigt fort. Antar det är som med t-shirt eller utan för en annan, man svettas lättare med t-shirt men det blir en annan hetta av värmen utan.

Så jag skulle hålla i saxen efter vad du beskriver (min hade samma slags päls, sommarpäls helt enkelt).

De som står och svettas i hagen, som shettisen gjorde, där tar jag nackdelarna och klipper ändå. Men inte "de andra".

Tips ang svett etc. Linishampoo. Massera in. Ta en paus och handbeta lite eller nåt i 5-10 min. Svampa eller skölj av, upprepa vid behov. Behöver inte sköljas bort. Som bonus fastnar det inte lika lätt nästa gång.
 
Jag skulle kunna tänka mig att klippa längs undersidan halsen, ner mellan frambenen, under magen och kanske en sväng i ljumsken. Så klipper jag vintertid och det ger otroligt bra kyleffekt på vår svettiga lilla ponny, borde funka lika bra sommartid. Hästen får sitt solskydd kvar på ovansidan och lite kylflänsar på undersidan :)
 
Jag har haft en irländare med en stor del irish draught. Henne helklippte jag året runt när hon tränades. Flugtäcke ja, med det har mina andra också. Upptäckte inga negativa sidor att klippa över sommaren.
 
Ni som klipper året runt, hur ofta klipper ni? Fördelar/nackdelar? Varför klipper ni? Är det vanligt att klippa året runt?
Jag klippte min gammelman året runt. Men han hade PPID oxå ...
Helklippning sommar
Filtklippning höst, vinter, vår
Hade flugtäcke på sommaren. Regntäcke vid regn eller risk för regn. Fodrat regntäcke vår och höst. Vintertäcke på vintern.
 
Lär hästen bli spolad istället om det bara är under sadeln som problemet är och resten av hästen faktiskt är torr efter att du ridit av den. Hade hela hästen varit svettig och det inte hjälpt att skritta av hästen, och att prestationen är dålig pga att hästen helt enkelt inte fixar träningen med den långa pälsen, då hade jag tyckt det funnits en anledning till att klippa.

Det är mycket hästarna måste lära sig att uppskatta och dom bör för deras egen skull lära sig att acceptera en kort dusch.
 

Liknande trådar

Hästvård Hästen, som är en Basjkir, har otroligt tjock päls året runt vilket gör honom väldigt svettig utan knappt någon ansträngning alls. Han...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 149
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 137
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag behöver hjälp med mina klipp-funderingar, så jag drar förutsättningarna först: - Kallblodstravare, 14 år - Får tjock men inte...
Svar
7
· Visningar
3 319
Senast: Ms_Antrop
·
G
Hästvård Vet ej om tråden hör hemma här, men jag chansar. Min shettis på 26 år har väääldigt tjock päls, man märker att hon under de senaste ca...
Svar
9
· Visningar
2 307
Senast: aprilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp