Klippa chihuahua

Hund123

Trådstartare
Kan man klippa chihuahua? Min blir väldigt besvärad av värmen på sommaren och tycker det är jobbigt med promenad även på kvällen. Jag pratade med uppfödaren och hon sa att man inte ska klippa då deras päls isolerar mot värme och att det kan bli värre om man klipper ner den. Samtidigt har min hund typ två gånger mer päls än vad en långhårig chihuahua ska ha (blev tjock och växte efter kastrationen). Innan pälsen växte så hanterade han värmen superbra, flåsade aldrig. Har provat kamma med furminator men upplever ingen skillnad, kanske finns bättre verktyg att använda om man vill tunna ur?
 
Kan man klippa chihuahua? Min blir väldigt besvärad av värmen på sommaren och tycker det är jobbigt med promenad även på kvällen. Jag pratade med uppfödaren och hon sa att man inte ska klippa då deras päls isolerar mot värme och att det kan bli värre om man klipper ner den. Samtidigt har min hund typ två gånger mer päls än vad en långhårig chihuahua ska ha (blev tjock och växte efter kastrationen). Innan pälsen växte så hanterade han värmen superbra, flåsade aldrig. Har provat kamma med furminator men upplever ingen skillnad, kanske finns bättre verktyg att använda om man vill tunna ur?
Coat king kan vara något att prova för att tunna ur. Samt raka undersidan av kroppen väldig kort och raka mellan trampdynorna. Det kan räcka för vissa och man har fortfarande kvar rätt ”look”.
Om hunden fortfarande är besvärad trots det hade jag inte tvekat att raka ned hunden.
 
Det kan absolut vara bra att raka hunden. Uppenbarligen fungerar inte din hunds päls så som den bör (dvs, isolera mot värme). I princip alla jag hört som påstår att man inte ska raka just för att det skyddar mot värme är de som vill ha tjusiga utställningshundar eller av annan anledning vill att hunden ska se ut på ett visst sätt. När hundarna sedan blivit rakade ändå så har de blivit mycket gladare och piggare.

Men vill du så kan du göra precis som föreslaget innan, börja med att raka undersidan av magen osv så att det totalt sett blir mindre päls och mer luft som kommer in till kroppen. Själv hade jag dock inte tvekat att raka hela hunden om det varit så att hunden verkat behöva det. En päls som redan är dålig efter kastrering behöver man inte oroa sig för att ska bli "förstörd" pga klippning heller.
 
Man kan klippa allt som har päls att klippa. Om du upplever att hunden lider av värmen är det bättre att klippa den än att låta den fortsätta lida, sommaren har knappt börjat än. Att päls isolerar mot värme är en sanning med modifikation. Hundar med funktionell päls kan absolut ha nytta av den men min erfarenhet är att många sällskapsraser som avlats för andra ändamål än att vara funktionella ute i ur och skur inte har en päls som är vidare isolerande mot värme.
 
Min papillon har alldeles för mycket päls och är inte förtjust i värme.

Han ligger helst på betongplattan nedanför vedspisen för den är kallaste underlaget i huset. Alternativt tryckt mot altandörren, som är en smula otät.

Jag rakar magen på honom. Både för att slippa urin i pälsen och för att han ska hållas sig svalare. Han ligger gärna med magen mot kallt underlag.
Jag tunnar ur hans övriga päls med effileringssax så gott det går (han hugger mot saxen och gnäller).

Eftersom vavvor finns både kort- och långhåriga så ser jag inget skäl alls till att låta bli klippning?
 
Pälsen har ett visst skydd emot solen som värmer, så ska du raka börja med magen, räcker inte det prova raka magen och sidorna men lämna päls kvar på ryggen och se om det räcker.
 
Klipp om du vill.
Jag har också en kastrat som blev ett ullmonster efter kastreringen (annan ras) och han mår pyton av sommarvärmen. Han blir som en lycklig valp när pälsen åker av.
Det är ju inte värre än att den växer ut igen om det "blev fel".
Är den redan kastrerad med knäpp päls så förstör du inget.
 
Förresten en fråga, är hunden äldre? är den nyligen kollad av veterinär?
Visa hundar med hjärtproblem kan ha extra jobbigt med värmen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 495
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Min Aussie har massor med päls, och jag tycker redan att jag märker att han börjar bli varm. Han ligger gärna vid dörren där det drar...
Svar
19
· Visningar
5 821
Senast: Snuffsan
·
Hundhälsa Min långhåriga schäferpojk har fått en sån hiskelig päls sedan han blev kastrerad. Visst är han supervacker, men borstningen är en...
2 3
Svar
50
· Visningar
14 006
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Jag har en spetskorsning med päls i stil med en Isländsk Fårhund ungefär, dvs inte långhårig á la Collie men med mängder av underull...
2 3
Svar
40
· Visningar
17 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp