Klippa eller inte Klippa.

L

lantisen_girl

Det är frågan ;)

jag har en bruks nordis som vi klippt varje år. har jaktklippt för han blir så HIMLA svettig när jag rider. jag kommer inte ihåg om vi har klippt honom för att han blev svettig när vi red utomhus eller om det BARA var när vi (CA 2 ggr/v) red i ridhus. nu står han i ett kallt stall, isolerat men utan element.
MEN i år ska han ev flytta till ett annat stall och stå i uteboxs :crazy: jag kommer inte heller ha tillgång till ridhus heller då. så frågan är om eller hur jag ska klippa honom...

om jag inte klipper kanske han blir genomsvettig när jag rider... och kommer hem så ska han stå i utebox! :cry:

eller så klipper jag och såkanske han fryser ialafall när han står "inne" på naten om det blir kallt.

kanske ska jag spårklippa?
 
Sv: Klippa eller inte Klippa.

Helklipp och ha tjocka täcken med hals. Livsfarligt att sätta en svettig häst in i kall box. :crazy:
 
Sv: Klippa eller inte Klippa.

Centaur skrev:
Helklipp och ha tjocka täcken med hals. Livsfarligt att sätta en svettig häst in i kall box. :crazy:
ja, det var just därför jag inte ville göra det.:p men det är väldigt svårt att hitta halstecken (som passar :P)till nordisar :crazy:


nån som vet ett bra halstäcke till en bruksnordis??!!!
 
Sv: Klippa eller inte Klippa.

spårklipp, har han klarat sig utan halstäcke innan när har varit kippt gör han det nu oxå, halsen torkar ju jättensnabbt när de är klippta.
 
Sv: Klippa eller inte Klippa.

Bison skrev:
spårklipp, har han klarat sig utan halstäcke innan när har varit kippt gör han det nu oxå, halsen torkar ju jättensnabbt när de är klippta.
ja, för han har verkligen Enormt tjock päls, och om han får vara spårklippt kanske han klarar sig utan täcke dom dom lite "varmare" dagarna :p
 
Sv: Klippa eller inte Klippa.

hade min ponny halvklippt erller hur man ska säga, hela halsen o en linje när till virveln, han gick på lösdrift med regntäcke, var aldrig kall eller frusen.
Syns lite på den här bilden.
2005_66601Image0013.jpg
 
Sv: Klippa eller inte Klippa.

verkar bäst arr spårklippa. då kan han gå med regntecke i hagen, och utan i boxen. om han blir svettig ställer jag in honom, och sätter på fleecetäcke =3
 
Sv: Klippa eller inte Klippa.

lantisen_girl skrev:
verkar bäst arr spårklippa. då kan han gå med regntecke i hagen, och utan i boxen. om han blir svettig ställer jag in honom, och sätter på fleecetäcke =3

det låter jättebra :) märker du att han blir kall ute är det ju bara att slänga på ett vintertäcke o skaffa ett termotäcke till boxen.
 
Sv: Klippa eller inte Klippa.

ja, om det är skitkallt ute får han ha sitt stalltäcke. men han har en sån jävla päls att ajg tvekar på att det behövs :)
 
Sv: Klippa eller inte Klippa.

du kan klippa som vanligt och lägga på täcke. skulle dock aldrig HEL klippa en häst i utebox, korset är så känsligt och där svettas de INTE. spara rygg och kors och sen kan du klippa hur mycket du vill därutöver om du täckar rätt och han har gott om mat.
 
Sv: Klippa eller inte Klippa.

:crazy: ja, han kommer få fri tillgång på hö, så mat är inga problem ;) jag är bara rädda att, om han blir svettig, och jag klipper han så mycket, så kanske han fryser när jag ställer honom i boxen. men iofs kan jag sätra på honom stalltäcket då...
 
Sv: Klippa eller inte Klippa.

lantisen_girl skrev:
:crazy: ja, han kommer få fri tillgång på hö, så mat är inga problem ;) jag är bara rädda att, om han blir svettig, och jag klipper han så mycket, så kanske han fryser när jag ställer honom i boxen. men iofs kan jag sätra på honom stalltäcket då...


Ja täcke ska han ju absolut ha i vilket fall om du klipper honom. är han varm över rygg och kors så håller han värmen med mat kombinerat.
 
Sv: Klippa eller inte Klippa.

om jag spårklipper, undrar om det räcker med ett vanligt regntecke ute...

det räcker på våran andra nordis, bara så hon inte blir blöt av snön. men om det är under -20 grader får hon låna princens lite mindre fodrade vintertäcke.(hon är inte klippt alls)

dom säger att om man spårklipper, så är det som att dom inte är klippta alls nästan. lr att täcclet inte gör ngn skillnad eftersom det inte täcker där dom är klippta. isåfall kan han nog ha som vi gör med vpr andra nordis, och låta han gå med regntäcke, mne om det blir jätteallt kan han få sitt vintertäcke.

och innne får han antaglogen stall eller fleece-täcket.

aja det blir nog bra ;) han kommer inte frysa ialaf :P
 
Sv: Klippa eller inte Klippa.

Det du ska känna till med ofodrat regntäcke i kyla är att du då hindrar pälsen att resa sig, vilket ju är hästens försvar mot kylan. M.a.o så tar du bort hästens egen förmåga att via pälsen hålla värmen, och erbjuder inget i gengäld. Det gäller alltså oavsett om hästen är klippt eller inte - ett ofodrat över vinterpäls i kallgrader är ingen lysande ide.

I 0 gradigt väder är det nog helt ok med ofodrat, men kallare skulle jag använda ett fodrat täcke absolut. Det behöver inte vara 100 tals gram, men NÅGOT slags värmande foder.
Själv har jag ett fullblod som är mycket tåligt och ej frusen. Han är jaktklippt vintertid och går med ett fleecefodrat utetäcke ner till ca -10. Skulle tro att det är ca 150g foder vi pratar om. M.a.o behövs inte mycket, men NÅGOT slags värmande absolut, särskilt om han står still nattetid i ute box. (Det gör inte min).
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 203
Senast: Smurfoff
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 979
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
9 626
Senast: Skye
·
Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 344
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp