Klippa eller inte?

S

SanchoPancho

Mitt halvblodssto är ganska korthårig men hon svettas som sjutton när jag rider. Hon torkar dock väldigt fort. Skall jag klippa henne ändå?
Pälsen är kort men tjock. Hm funderar på hur jag skall göra, man vill ju inte ha en nakenpålle :D

S

sova

Om hon ändå torkar fort och inte verkar bli märkbart tröttare av all päls finns det väl ingen anledning att klippa? Jag hade inte gjort det iallafall.

Varför inte prova att klippa lite i ljumskarna(?) fram och ev en rand på undersidan av halsen. Det brukar räcka till och samtidigt sabbar man inte hästens isolering.

LIA

Jag skulle klippa en halvklipp. Halsen, magen och ljumskarna.
Da slipper man svetten, samt risken att bli kall och forskyld om hon fortfarande ar vat.
Dessutom blir hon lattare att rykta och halla ren och fin.

Lycka till!!

Liknande trådar

Hästvård Nu ser jag många diskussioner ang att klippa och inte klippa hästen. Och då ser jag många kommentarer som påstår att deras häst får...
Svar
10
· Visningar
810
Hästvård Hej! Min 21 år gamla ponny har inte riktigt fällt pälsen som han brukar och blir varm snabbt nu när han rids. Dock går han på lösdrift...
Svar
1
· Visningar
312
Senast: Sirap
·
Gnägg Jag ska sälja en häst jag rider sen en tid tillbaka och har filmat en hel del av hantering som t.ex. lastning, uppsittning, hovslagare...
2
Svar
31
· Visningar
2 414
Senast: AW
·
Hemmet Börjar bli galen på att otäcka insekter letar sig in i lägenheten så fort jag har mitt sovrumsfönster öppet 😭 Jag köpte sånt där nät man...
Svar
16
· Visningar
598
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Test - vilken kattras passar dig?
  • Ovanliga hundraser.
  • Kattsnack 10