Klippa fjording??

J

jezekl

Jag har funderingar kring om jag ska klippa min fjording eller inte. Spontant vill jag inte göra det, men frågan är vilket som är bäst för hästen. Han har gott om vinterpäls. Han blir svettig på hals, bog och ibland mage. Jag har bara regntäcke till honom, så han har bara täcke vid regn. Jag har även ett fleecetäck, som han får ha på sig inne en stund efter ridning (fast det hjälper ju inte mot den svettiga halsen). Jag vill ju helst undvika att behöva ha täcke på honom jämnt..som jag antar att man behöver om man klipper honom.


Så min första fråga, till er som har erfarenhet av fjordingar, eller andra hästar i samma "pälssituation", bör de klippas? Vilken form av klippning? Har ni vintertäcke (fodrat täcke) på sen? Vad råder ni mig att göra?

Min andra fråga, kan han bli sjuk, förkyld, av att släppas ut i hagen med fuktig hals (och ev mage)? Om man sätter på regntäcke (vilket jag brukar göra om han är varm efter ridning)? Kan man torka av honom på halsen (tex med en handduk) innan man släpper ut honom, och det hjälper? Kan man ha något "svettupptagande" täcke under regntäcket när han är svettig/varm?

Ofta när han blivit riden är det några timmar kvar tills insläppet, och då vill jag helst släppa ut honom i hagen igen. Han ogillar skarpt att vara inne, speciellt om ingen annan är det.

Så, vad råder ni mig att göra? :confused: Hur gör ni själva? Jag vill ju att han ska må bra..
 
Hej!
Vi har ett par långhåriga svettnissar till islänningar ute i hagen. Vi har klippt dem som ett spår under halsen, över halva bogen och ner mellan frambenen, sen hela under magen(fast inte så högt upp), en bit upp i ljumsken och till sist tvärs över bakbenet i någon decimeter bred ränna :)
Det funkar mycket bra för att förebygga svettningar, de svettas nästan inte alls, ändå har de så mycket päls att om det regnar eller snöar så hamnar det på den riktiga vinterpälsen (om du fattar hur jag menar...).
De går ute dygnet runt (med tillgång till box att gå in i) utan täcken. De lär inte frysa, för då skulle de väl gå in men det gör de aldrig. OM de mot förmodan skulle bli svettiga så får de ha fleecetäcke med hals (finns på tex lillhästen i stav, www.lillhastenistav.?? tror jag..) och är det tokkallt ute å de blivit supersvettiga så får de ha ett tjockare vintertäcke som andas... funkar bra :)
Om du inte förstår hur klippningen ser ut så kan du väl pm:a mig din mailadress, så kan jag skicka över en bild :)
 
Låter du fleecetäcket vara på tills de blir torra inne, eller släpper du ut dem i det?

Har skickat min mailadress till dig.. :)
 
Min syster har klippt sin fjording eftersom hennes häst får en enorm vinterpäls. Dock har hon sparat päls över ryggen och bak så att njurarna täcks med härlig fjordingpäls.
Om man inte har vintertäcke kan man ju klippa hästen lite tidigare på hösten så att lagomt med päls växer ut till vintern. För nuvarande har hennes häst regntäcke på sig men när det börjar bli kallare åker vintertäcket på. Även om det andas släpper vi inte ut kalla svettiga hästar med täcken på utan vi låter de stå inne och svettas klart med fleecetäcken :) Däremot har jag hört att det finns vissa som har fleecefodrade utetäcken som släpper ut sina hästar lite "halvblöta" ett litet tag. Fast det kan nog inte hästen tycka är så trevligt trots att den vill vara ute.
:crazy:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 925
Senast: hundtant
·
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 353
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 084
Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp