Klippa golden

Silver Girl

Trådstartare
Min golden är kastrerad och har rejält med underull som hon inte fäller ur ordentligt inför sommaren. Hon blir väldigt påverkad av värmen och det har blivit begränsat med promenader under sommaren. Förra året gick hon upp lite i vikt pga det, jag har fått ner henne igen men vill ju inte att det upprepas.
Förra sommaren klippte jag magen på henne, hjälpte en del men inte de dagar det var uppåt 25 grader. Då man inte vet hur sommaren blir hade jag bestämt mig för att helklippa henne i år. Har nu bokat tid för detta i slutet av maj, men får lite ångest om det är rätt beslut.

Kan jag förstöra pälsen på henne så hon får ännu mer underull och inget täckhår? Eller växer det tillbaka som det är nu?

Andra synpunkter?
 
Min golden är kastrerad och har rejält med underull som hon inte fäller ur ordentligt inför sommaren. Hon blir väldigt påverkad av värmen och det har blivit begränsat med promenader under sommaren. Förra året gick hon upp lite i vikt pga det, jag har fått ner henne igen men vill ju inte att det upprepas.
Förra sommaren klippte jag magen på henne, hjälpte en del men inte de dagar det var uppåt 25 grader. Då man inte vet hur sommaren blir hade jag bestämt mig för att helklippa henne i år. Har nu bokat tid för detta i slutet av maj, men får lite ångest om det är rätt beslut.

Kan jag förstöra pälsen på henne så hon får ännu mer underull och inget täckhår? Eller växer det tillbaka som det är nu?

Andra synpunkter?
Ett tips är att be någon på ett hundtrim visa hur det bästa sättet är att få bort underullen, mycket handlar om teknik.
 
Det är en myt att pälsen förstörs av klippning. Däremot växer pälsens delar ut i olika takt och det kan ta flera fällningar innan pälsen är helt utväxt och ser ut som innan klippningen.
Klipp om du tror att det kommer hjälpa henne! Vissa pälsar sägs skydda även mot värme men det låter inte som att hon har en sån päls.
 
Min golden är kastrerad och har rejält med underull som hon inte fäller ur ordentligt inför sommaren. Hon blir väldigt påverkad av värmen och det har blivit begränsat med promenader under sommaren. Förra året gick hon upp lite i vikt pga det, jag har fått ner henne igen men vill ju inte att det upprepas.
Förra sommaren klippte jag magen på henne, hjälpte en del men inte de dagar det var uppåt 25 grader. Då man inte vet hur sommaren blir hade jag bestämt mig för att helklippa henne i år. Har nu bokat tid för detta i slutet av maj, men får lite ångest om det är rätt beslut.

Kan jag förstöra pälsen på henne så hon får ännu mer underull och inget täckhår? Eller växer det tillbaka som det är nu?

Andra synpunkter?

Inget svar på dina funderingar men se till att du får vara med under klippningen. Så du vet att hundtrimmaren är schysst med henne :).
 
Inget svar på dina funderingar men se till att du får vara med under klippningen. Så du vet att hundtrimmaren är schysst med henne :).
Nu kanske detta är OT men om jag vore klipparen hade jag tagit ganska illa upp om någon vill vara med för att se till att jag inte behandlar djuret illa. Är man så osäker på att folk inte utför sitt jobb på ett bra sätt kanske det är bättre att man gör det själv istället.
 
Min golden är kastrerad och har rejält med underull som hon inte fäller ur ordentligt inför sommaren. Hon blir väldigt påverkad av värmen och det har blivit begränsat med promenader under sommaren. Förra året gick hon upp lite i vikt pga det, jag har fått ner henne igen men vill ju inte att det upprepas.
Förra sommaren klippte jag magen på henne, hjälpte en del men inte de dagar det var uppåt 25 grader. Då man inte vet hur sommaren blir hade jag bestämt mig för att helklippa henne i år. Har nu bokat tid för detta i slutet av maj, men får lite ångest om det är rätt beslut.

Kan jag förstöra pälsen på henne så hon får ännu mer underull och inget täckhår? Eller växer det tillbaka som det är nu?

Andra synpunkter?

Klipper min Aussie, pälsen växer tillbaka helt normalt.
 
Svarar flera; jag har bett att få vara med då det är första gången jag går till denna personen. Även om jag fått henne rekommenderad (och gått kurs ihop med henne för flera år sedan) så vill jag själv se hur det går till, speciellt som min hund inte alls är tränad för att stå stilla längre stunder eller trimmas/klippas. Handlar inte om dåligt förtroende, utan att jag själv vill se hur det går till en gång. Går det bra har salongen ju fått mitt förtroende till nästa gång, och det förstod de.

Pälsen är inte funktionell som den är nu, förutom vintertid då den fungerar utmärkt!
 
Har du testat att ta bort underull med coat king? Det är ett effektivt redskap och då kan du underhålla underullen själv.

fs_9015_1.jpg
 
@Exile @iNHALE @Nota

Man behöver väl inte säga till trimmaren något annat än att man gärna vill vara med och se.

Jag har de senaste månaderna hört flera historier om dåliga trimmare tyvärr. Det är kanske bara rykten, men jag skulle i alla fall välja bort trimmaren som sa att jag inte fick vara med.

Sorry om min kommentar var upprörande, men jag står för hur jag tycker här.
 
@Exile @iNHALE @Nota

Man behöver väl inte säga till trimmaren något annat än att man gärna vill vara med och se.

Jag har de senaste månaderna hört flera historier om dåliga trimmare tyvärr. Det är kanske bara rykten, men jag skulle i alla fall välja bort trimmaren som sa att jag inte fick vara med.

Sorry om min kommentar var upprörande, men jag står för hur jag tycker här.
Och sorry om upprörande är fel ord.
 
Jag skulle aldrig lämna bort min hund till en person jag inte sett hantera hunden tidigare, det är väl självklart att man ska kunna vara med första gången?

Edit: jag skulle till exempel inte lämna min häst ensam med en ny hovslagare första gången heller, eller liknande.
 
@Exile @iNHALE @Nota

Man behöver väl inte säga till trimmaren något annat än att man gärna vill vara med och se.

Jag har de senaste månaderna hört flera historier om dåliga trimmare tyvärr. Det är kanske bara rykten, men jag skulle i alla fall välja bort trimmaren som sa att jag inte fick vara med.

Sorry om min kommentar var upprörande, men jag står för hur jag tycker här.
Det känns alltid som om det är något skumt tycker jag om dom säger att dom inte vill ha ägaren där, förstår att vissa hundar kan vara svårare ibland när ägaren är med, säger många iallafall, men sen kan ju hunden vara ensam där om det fungerar bra mellan dom.

Skulle aldrig någonsin lämna min hund till en trimmare själv första gången. Man vill ju se hur personen hanterar saker och ting och hur dom passar ihop.
 
Har du testat att ta bort underull med coat king? Det är ett effektivt redskap och då kan du underhålla underullen själv.

fs_9015_1.jpg
Jag har bara testat furminator med ganska dåligt resultat. En sån här har jag aldrig sett. Men tror jag kör på min plan att klippa.
 
Min golden är kastrerad och har rejält med underull som hon inte fäller ur ordentligt inför sommaren. Hon blir väldigt påverkad av värmen och det har blivit begränsat med promenader under sommaren. Förra året gick hon upp lite i vikt pga det, jag har fått ner henne igen men vill ju inte att det upprepas.
Förra sommaren klippte jag magen på henne, hjälpte en del men inte de dagar det var uppåt 25 grader. Då man inte vet hur sommaren blir hade jag bestämt mig för att helklippa henne i år. Har nu bokat tid för detta i slutet av maj, men får lite ångest om det är rätt beslut.

Kan jag förstöra pälsen på henne så hon får ännu mer underull och inget täckhår? Eller växer det tillbaka som det är nu?

Andra synpunkter?

Jag klipper ned min långhåriga Corgi varje sommar. Hon blir alldeles för varm annars. Pälsen växer tillbaka till vintern och förändras inte alls.

Nu klipper jag min hund själv (inte vackert, men funktionellt), men har också lämnat in någon gång. Jag var inte med under klippningen utan åkte och tränade Schäfrarna istället. Dock hade jag då klippt henne själv flertalet år innan och hon var rätt van.
 
Fattar inte varför inte fler klipper ner sina hundar. Har träffat olika hundägare som berättar hur hundarna inte vill vara med dem, utan ligger helst i hallen nära ytterdörren. Det verkar vara så tabu att klippa med päls, att de hellre offrar hundens välmående framför att klippa ned den.

effileringssaxar finns för den som vill ha kvar den rastypiska pälslängden.
 
Fattar inte varför inte fler klipper ner sina hundar. Har träffat olika hundägare som berättar hur hundarna inte vill vara med dem, utan ligger helst i hallen nära ytterdörren. Det verkar vara så tabu att klippa med päls, att de hellre offrar hundens välmående framför att klippa ned den.

effileringssaxar finns för den som vill ha kvar den rastypiska pälslängden.
För att man blir så skammad av andra hundägare om man klipper sin hund, om det är av en ras man vanligtvis inte klipper.

Jag undrar hur många som skulle skamma mig om jag klippte min husky... :angel: Jag skulle nog inte ens våga även om han eventuellt skulle må bättre av det! Nu tror jag husky har en päls som "kyler" lite på sommaren också, om jag förstått rätt, så jag skulle låta bli av den anledningen framför allt, men om jag upptäcker att han mår väldigt dåligt i sin päls skulle jag nog göra det mesta annat jag kan komma på innan jag klipper honom, för att lindra för honom.
 
Svarar flera; jag har bett att få vara med då det är första gången jag går till denna personen. Även om jag fått henne rekommenderad (och gått kurs ihop med henne för flera år sedan) så vill jag själv se hur det går till, speciellt som min hund inte alls är tränad för att stå stilla längre stunder eller trimmas/klippas. Handlar inte om dåligt förtroende, utan att jag själv vill se hur det går till en gång. Går det bra har salongen ju fått mitt förtroende till nästa gång, och det förstod de.

Pälsen är inte funktionell som den är nu, förutom vintertid då den fungerar utmärkt!
Tycker det låter helt rimligt att du vill vara med och se, iaf första gången/gångerna! För mig är det inte konstigare än att jag gärna vill vara med när hovslagaren skor mina hästar - jag vill se hur det går till, kanske lära mig något, kanske få lite tips kring djuret oavsett om det gäller en hund som ska klippas eller en häst som skall skos!
 
Nu är hon klippt! Jag var med hela tiden. Mycket trevlig och tålmodig hundtrimmare som tog lite i taget där hon kom åt och lät hunden sitta/ligga/stå i omgångar efter vad som passade.

Visade sig att hon hade värre underull på bakbenen än jag trodde, knappt att maskinen kom igenom. Trimmaren rekommenderade att jag skulle låta henne vara fortsatt klippt även efter sommaren för att minska risken för hot spots. Och hon sa det inte för att få en ny kund, hon rekommenderade att jag köpte egen klippmaskin.

Så här blev det:
20210524_211149.jpg
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skulle önska lite råd och input. En kastrerad tik, svarta täckhår och mycket underull som är svår att karda ur ordentligt, blir...
Svar
9
· Visningar
1 385
Senast: Vassi
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
1 729
Senast: Speedway
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 935
Senast: Karminnie
·
Hundhälsa Dagarna har kommit, min 9 åriga cocker spaniel (han ser lite ut som en cavalier med med lite taxben!) blandraspojk (Shitzu 20% Cocker...
Svar
19
· Visningar
1 706
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp