Klippa häst-förstöra sommarpäls?

S

SirWillgott

Har tänkt klippa min häst nu efter jul/nyår pga ökande träning och att han lätt svettas.
Har alltid gjort det på hösten innan men detta år har jag inte haft någon tillgång till klippmaskin så ska ta ut en !profesionell" klippare som ska få helklippa hästen tänkte jag.:)
min fråga är nu.. Hästen är mörkbrun, blev vääääldigt äckelljus första sommaren jag hade honom (förra sommaren) , inte alls snyggt!
Denna sommar var han betydligt mer mellanbrun och har fått en snygg mörk färg nu på höst/vinterkanten!:love:
Han klipptes förra höten/vintern samt sedan en gång igen (lite smått) på vårkanten!
Detta verkade ju inte påverka pälsen något utan bara göra den tätare och finare i färg:D
Men har hört från lite olika håll att om man klipper hästen "första gången" sent på vintern så kan man förstöra sommarpälsen?
På vilket sett?:o
Tacksam för svar!:bow:
 
Sv: Klippa häst-förstöra sommarpäls?

Om man klipper så sätter ju hästen om pälsen den har.

Blir det tidsmässigt fel så kan det som på min resultera i vinterpäls på sommaren. Jag fick klippa hela sommaren.

Men jag klippte på våren då han blev för varm i ridhuset

Inte bra
 
Sv: Klippa häst-förstöra sommarpäls?

Om man klipper så sätter ju hästen om pälsen den har.

Blir det tidsmässigt fel så kan det som på min resultera i vinterpäls på sommaren. Jag fick klippa hela sommaren.

Men jag klippte på våren då han blev för varm i ridhuset

Inte bra

:eek: oj.. nej det lät ju inte alls bra!:crazy: Men är det för sent att klippa nu efter jul/nyår?
 
Sv: Klippa häst-förstöra sommarpäls?

Ser att du ändå bor i mellandelen av landet.Här kan vi klippa hästarna i slutet av mars utan att det blir krångel med pälsen, brukar oftast klippa i mars ngn gång då jag tycker det blir för kallt att vara utan päls den här tiden på året, speciellt som vi inte kan motionera hästarna stora delar av jan/feb/mars.
Då slipper de vara så "raggiga" när det blir varmare oxå.
I dina trakter vet jag inte hur kallt det brukar vara men det är säkert inga problem att klippa i feb fast.
 
Sv: Klippa häst-förstöra sommarpäls?

Har aldrig sett några rubbningar gällande vinterpäls på sommaren pga när man klippt.

Däremot klipper jag inte gärna senare än mitten av januari pga att har sommarpälsen kan ha börjat växa ut. Klipper man då, så kapar man även toppen på sommarpälshåret och de blir inte lika glansiga och fina till sommaren.
 
Sv: Klippa häst-förstöra sommarpäls?

Jag tänkte klippa min ponny nu för han svettas väldigt mycket när jag rider nu. Men en tjej sa till mig att man förstör sommarpälsen då. Vi befinner i bohuslän och hon sa att man kan klippa i oktober och därefter en gång till i november sedan ska man inte klippa hästarna mer. Har frågat runt och ingen annan verkar dela hennes åsikt så min ponny kommer troligtvis att bli av med pälsen på hals o bog.
 
Sv: Klippa häst-förstöra sommarpäls?

Angående att klippa en häst flera ggr/vinter så har jag däremot stött på hästar som får problem av just det.
Att de klippt så ofta att de fått problem med pälssättning samt hårsäckarna så de fått både utslag & stora kala fläckar.:crazy:
 
Sv: Klippa häst-förstöra sommarpäls?

Oki! För oss blir första och troligtvis enda gången. Har bytt stall och de andra har stora tävlingshästar som vi ska hänga med = svettig men lycklig ponny.
 
Sv: Klippa häst-förstöra sommarpäls?

Angående att klippa en häst flera ggr/vinter så har jag däremot stött på hästar som får problem av just det.
Att de klippt så ofta att de fått problem med pälssättning samt hårsäckarna så de fått både utslag & stora kala fläckar.:crazy:

Ja sånt har jag också stött på i många "finare" tävlingsstall;)
De ska klippas var varannan vecka för att inte hästen ska bli raggig:crazy:

Alla- skönt att höra! Ja jag bor ju i Sundsvall med hästen. Det är väl ganska så kallt här nu(-10) men har inte vart såhär kallt hela tiden, pendlar mellan 0 och -6 ungefär, men när han blir såhär svettig att man bara hinner rida fram lite så är halva hästen dyngsur och sedan blir som ett frostmonster innan man kommit hem igen! x), och att man knapt kan rida i uppvärmt ridhus för att hästen blir småsvettig INNAN man ridit:angel: ja.. då känns det bättre att klippa och sätta på ett ländtäcke!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 228
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 215
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jar har ett kallblod som bli otroligt svettig vid ridning, spelar inte direkt någon roll vad man gör, så det går inte att låta honom...
Svar
19
· Visningar
1 577
Senast: annie_
·
Hästvård nu har jag äntligen fått börja rida min häst efter hältan men hon har stått hela vintern utan täcke, så hon är ganska lurvig, och...
Svar
5
· Visningar
809
Senast: amaandha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp