Klippa häst

Nu har inte jag islandshäst men varför skulle det vara försent?
Jag undviker att klippa precis mitt i pälsfällning men annars har jag klippt året runt när hästen har behövt det.
Jag har aldrig klippt min häst förut så därför jag frågar för att vara säker då jag inte kan något om klippning. Förutom att jag vet hur man klipper men inte när man kan göra det.😀
 
Jag har aldrig klippt min häst förut så därför jag frågar för att vara säker då jag inte kan något om klippning. Förutom att jag vet hur man klipper men inte när man kan göra det.😀

Vissa anser att man förstör pälsen när man klipper under vissa perioder. Jag har under ca 25 år aldrig varit med om att pälsen blivit ful eller förstörd av att klippas under olika tider på året men som sagt undviker jag att klippa precis under pälsfällning. Klipp du på om din häst behöver det och tänk på om du helklipper att täcka hästen när den behöver det. 😊
 
De flesta klipper hästarna under hösten och på vintern fram till årsskiftet eller straxt efter. En del personer anser att man inte ska klippa senare än typ januari, men andra anser att det går jättebra att klippa även då.
Nu är det iaf fritt fram :)
 
När min gått som mest brukar första klippningen ske i början av oktober. :) Klipper min kanske 3 gånger (max) per säsong, sista någon gång efter nyår. :)
 
Vi klippte våran islandshäst första gången i slutet av augusti. Har sedan fått klippa 2 ggr till. Kommer få klippa några gånger till denna säsongen, sista klippningen blir i slutet av december.
Vi klipper bara halsen och ner en bit under magen.😃
 
Jag blickar leva efter att inte klippa när hästen börjat fälla vinterpälsen. För min häst brukar det ske någonstans i månadsskiftet jan-feb. Klipper ofta flera gånger under hösten och sista gången kring jul/nyår.
 
Förra säsongen klippte jag min islänning första och enda gången i början på december tror jag. I år blev det för en två veckor sen eller så. Får se om jag klipper igen, det beror ju på hur det växer, hur vädret är, hur vi håller igång i ridningen osv osv
 
Jag har klippt häst mitt i pälsfällningen på våren (hästen behövde börja ha eksemtäcke tidigt) och märkte aldrig nått konstigt med sommarpälsen, såg lika fin ut som annars.
Så min erfarenhet är att man kan klippa närsom på året :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
537
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag badar sällan mina hästar, men lortgrisarna jag har nu behöver verkligen ett rejält bad innan de ska täckas och klippas. Vilket är...
Svar
8
· Visningar
668
Senast: AW
·
Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 693
Senast: peperoni2
·
  • Artikel
Hästnyheter I sommar har de som bor i Falun i Dalarna fått se en häst dra en gräsklippare på gräsmattorna i centrala staden. Det är hästen Sture och...
Svar
0
· Visningar
304
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • hjälm till avlångt huvud?
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp