Klippa häst

F

Fakal

När är bet lämpligt att klippa hästen? Min går fortfarande ute på bete och han har redan fått vinterpäls :o Mest halsen och magen. Jag har inte tänkt mig någon helklippning utan spår el. täckesklippning. När är det lagom att klippa?
 
Oj vad många frågor det är om att klippa hästarna nu...sök så hittar du nog massor med trådar om det.
Det är ju olika o jag tycker att man själv avgör då det är dax o klippa, vanligast är väl att man gör det i början av oktober, men vet dom som klippt redan nu osså...
 
När du tycker att det är dags, dvs när hästen satt besvärande mycket päls.

Nu, i oktober, till jul eller i januari - det är en smaksak!
 
Sv: Klippa häst

Det är som sagt en smaksak, klipp bara inte efter nyårsafton, kan då förstöra sommarpälsen..
 
Sv: Klippa häst

Struntprat!
Har klippt mina starthästar i Mars och sommarpälsen har varit lika fin som vanligt.
Har gjort så med flera hästar utan problem.

Oj!!! Det var en gammal tråd.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 161
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 457
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 101
Senast: Ridinglady
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 725
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp