klippa häst

CA

Trådstartare
När ska jag börja med det??
han har börjat få lite vinterpäls på halsen och ryggen.

Sen undrar jag om jag ska rycka min hästs man
Har ett kort på honom
Här

och undrar om ni tycker att han skulle passa i kort man.

Tacksam för svar=) :)
 
bilden var ganska mörk vid halsen men jag tycker manen ser lagom lång ut på honom inte är den väll lång iaf!? vad menar du med kort man??
 
Undrar också.
Var inte du en av dessa bitless bridle förespråkare som
ansåg att man inte kunda rida om man red på skarpa bett?

Jag tycker absolut du ska rycka manen.
 
Jag tycker oxå att du ska rycka den!
de kommer bli jätte bra på din häst!
 
nej jag har inte vart nån "förespråkare" av bitless bridle, däremot red jag på ridkapson till för nån månad sen då jag tog hem en Equine Dentist för att min häst betede sig konstigt. Han tuggade inte maten riktigt och det kom ut små bollar a mat när han öppnade munnen och hon sa att det inte var bra att rida på kapson (!) då stålskenan i kapsonentrycker hästen på nosryggen och på kinderna, så hon koillade hans tänder och sa att jag inte skulle rida på kapsonen. Så frågade jag om vilket isåfall bett jag skulle använda. Jag berättade också vilka problem han hade med bett.

Då frågade hon,

- Har du aldrig testat ett bett med hävstång? Många hästar tycker at det känns bättre och tryggare med en kindkedja, då de tydligare känner ryttarens tygeltag.

okej sa jag, men vilket bett rekommenderar du sa jag då.

Det är i såna fall pelham som brukar funka på de flesta hästar. sen sa hon lite mer ingående men det tar jag inte upp här.

Så blev det ett pelham som han nu trivs jättfint på!

Och jag har det inte för att som del flesta små (oftast ponnyryttare) använder för att visa " Titta min häst går på tygel" när den inte gör det!

Utan jag har det för att min häst verkar funka bäst på det!

Om jag ska rycka manen vilket sätt är bäst och göra det på?
 
Jag tycker INTE du ska rycka manen, möjligtvis tunna ur den så att den blir mer lätthanterlig. Men det är ju upp till dig hur du vill göra. Manen växer ju ut igen om du inte skulle gilla att ha den kort.
Klippa hästen kan man ju göra året om, men man bör ju inte göra det. Men jag tycker du ska vänta med att klippa. Hade själv tänkt klippa när hästarna ska in på stall igen i oktober, men det beror på hur lång päls de fått. Besväras de inte av att ha lång vinterpäls (svettas, torkar aldrig etc.) så behövs det ju inte klippas!

/Hippo
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar lite med antibitmedel som man lägger på trä som hästen inte ska bita på står ju att man inte tål att få det i ögonen men hur är...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Undrar lite hur pass farligt är domosedan för människor? Min häst är besvärlig att ge medlet och slänger en del med huvudet men...
Svar
13
· Visningar
1 057
Kropp & Själ Jag använde ett par örhängen från hm i ish 2 dagar innan hålen började bli inflammerade o såriga så jag tog ut dom och kände på...
Svar
6
· Visningar
553
Senast: Hellhound
·
Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp