klippa hamstertänder

V

vivianhegre

min mamma har en hamster som har et stort bur med massor at gnaga på, endå blir tänderna alldeles för långa. En kompis till henne brukade klippa tänderna til sina hamstrar själva om dom inte slipade ner dom tillräkligt själva.
Kan man det?

mamma tänker iallafall gå till vetrinären första gången så får hon se hur det görs och vad dom säjer!
 
Har en kompis som hade en kanin där tänderna blev för långa. Hon klippte dom hos veterinären tror jag. Så antagligen går det på hamster också. Är det något fel på den då så att tänderna växer fortare än normalt eftersom den inte hinner slipa ner dom? Det är ialla fall bra att ni ska gå till veterinären så han får titta på hamstern.
 
jag klipper djur tänder hela tiden,och på din hamster är det verdens änklaste sak att klippa,du kan använda en nagelsaks bara och klippa.du måste dock veta vart du skall klippa,och det är så att tänderna skall mötas uppe och nere,dom skall inte gå över varann,klipp dom så dom möts,det är jättelätt.
 
okey!
åker til veterinären till veckan så får vi höra.
tycker också det är märkligt at han inte hinner slipa ner dom själv. haft tre hamster förrut och dom hadde aldrig några problem endå om dom inte gnagde nånting på kvistar!!
 
Han har felställda tänder och sådan är ärftligt.
Det spelar alltså ingen roll hur mycket du ger honom att gnaga på för han kommer att behöva ha sina tänder klippta ibland ändå.
Vanligtvis så räcker det med maten, lite knäckebröd odyl för att tänderna skall hållas i trim, men eftersom din hamsters tänder inte möts där dom skall så kan dom inte slitas på ett korrekt sätt.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
785
Senast: Lyan
·
Övr. Djur Hej alla fina! För några månader sedan tog vi hand om två hamsterbröder som förra ägarens små barn inte ville ha kvar. Nu har deras...
Svar
7
· Visningar
852
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 262
Senast: Zewz
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 460
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp