Klippa håret själv?

hier

Trådstartare
Hur gör man? Jag är i desperat behov av att klippa mitt långa, slitna hår, men lever på supertajta marginaler och har inte råd att gå till frissan just nu.

Inget avancerat alltså, bara topparna, även om jag skulle vilja få bort lite längd också förstås.

Någon av er som klipper er själva?
 
Sv: Klippa håret själv?

Jag har tidigare bara gjort SaD (Search and Destroy):p, vilket innebär att man sitter typ flera dagar(?) och letar efter klyvna hårstrån och klipper av dem.
Det tar en jäkla tid, därför slutade jag:p

På youtube hittar man ibland bra instruktionsvideor om hur man klipper hår:)
Att klippa lugget kan jag möjligtvis tänka mig att göra, men mina längder låter jag bli.
 
Sv: Klippa håret själv?

Jag klipper mitt hår själv, inte svårt alls. Jag är dock inte superpetig med hur det ser ut. Annars kan man ju be en kompis om hjälp.

Jag blöter håret, torkar det och kammar. Delar upp det i delar och tar en del i taget. Tar en slinga och drar med kam och fingrar och håller upp det och klipper av i rätt vinkel.

Ingen har då sagt något om det iallafall :p
 
Sv: Klippa håret själv?

Ska provas idag! :) Ska kolla runt lite på Youtube först. Jag har ändå mestadels håret uppsatt, och om det är utsläppt puffar jag till det lite med spolar.
 
Sv: Klippa håret själv?

Jag har gjort det. Fick ett tips en gång av en frisör att kamma upp allt hår mkt noga till en tofs på huvudet och sedan klippa det rakt av. När man då släpper ner det blir det liksom lite uppklippt.

Jag gjorde det en gång, gick hyftsat. Jag fick bara justera lite exakt var tofsen skulle vara för att allt hår skulle klippas. Det blev rätt ok, ingen som förfasade sig iaf :p
 
Sv: Klippa håret själv?

Jag samlar ihop allt i handen, drar så att det bara är en tunn tamp av hår och så fimpar jag av fyra centimeter. Går på några sekunder, kostar inget.
 
Sv: Klippa håret själv?

Jag klipper själv, inte mycket utan nån slags Search and Destroy,, inte ofta att jag klipper strå för strå, utan står över handfatet om jag kände aatt det börjar bli slitet, kammar eller känner med fingrarna och toppar det som känns frissigt/trassligt eller det som ser dåligt ut, jag har så långt och mkt hår och från början är det klippt i etapper så det funkar bra för mig :)

Ibland händer det att jag kör en Search and Destroy i soffan om jag kollar på film eller nåt :)

Det viktigaste är att man har en bra sax, som verkligen KLIPPER av stråna utan att slita på håret.
 
Sv: Klippa håret själv?

Bättre att låta någon kompis/partner göra det än att göra det själv. Har man långt hår är det ju jättelätt att klippa. Börja med håret i nacken och sätt upp resten i en klämma. Klipp det så kort som du vill ha det och sen tar man ner lager efter lager av resten av håret och klipper i samma längd.
 
Sv: Klippa håret själv?

Jag klipper mitt hår själv, inte så svårt även om det tar lite tid. En bra frisörsax så att håret inte glider utan direkt klipps av underlättar mycket.
 
Sv: Klippa håret själv?

Jag har klippt håret själv i princip hela livet, jag går till frisören kanske 1 gång om året (max)
 
Sv: Klippa håret själv?

Jag kapar mitt när det är så långt att armarna inte längre räcker till för att borsta ut det. Då borstar jag ut det när det är fuktigt och kapar ca en dm av det.
Snart 10 år sedan jag var hos frissan.
 
Sv: Klippa håret själv?

*KL*
Men ni som har långt hår och alltid klipper håret själv, hur fixar ni toppningen av det håret som växer ut och inte går ända ner till topparna utan hjälp?

Jag behöver gå mitt hår klippt av en frisör, annars blir det ju frissigt och fult eftersom de hårstråna som är under utväxt också behöver klippas för att håret ska vara mjukt och fint.
 
Sv: Klippa håret själv?

Jag har ett halvt öga på håret ibland och kapar splittrade toppar när jag ser de. Det brukar kännas när det är dax för en koll av topparna i det som inte är lika långt som det andra.
 
Sv: Klippa håret själv?

Fast hur klipper du dem då? En och en? De frisörerna jag går till tar du och plattar håret och sen klipper det på långsidan liksom för att få bort alla sådana toppar. Mitt hår är enormt mycket finare efter att jag började göra så än vad det var när jag bara klippte topparna.
 
Sv: Klippa håret själv?

Mitt hår är ett lockigt svinto oavsett hur jag gör.
Jag kapar av vid midjan eller strax över 2ggr/år.
Det gör jag med en bra sax som jag håller bakom ryggen.
Det är för långt när det hänger mellan skinkorna när jag duschar.

Vill jag ha det slätt så är det mycket balsam och någon typ av uppsättning som gäller.
Mössa och fläta tämjer också håret.
 
Sv: Klippa håret själv?

Jag delar håret så att det ligger på vardera sidan framtill på axeln, sen sätter jag dit små snoddar (typ mansnoddar) och ser till att de är i jämnhöjd, därefter klipper jag rakt av.

Jag har haft väldigt slitet hår och inte haft råd att gå till frissan. Jag ansåg att klippa själv och kanske få lite ojämnt resultat var en oavsett resultat en förbättring jämfört med det slitna.

Det funkade finfint, är jättenöjd och lär nog fortsätta klippa mig själv. :)
 
Sv: Klippa håret själv?

Jag klipper mitt hår själv sen några år. Då en förbaskad frisör klippte av ca 15 cm, jag sa utryckligen; Toppar, max 5 cm... :mad:

Jag har lite scene inspiration på mitt hår, dvs väldigt uppklippt och långt, vid naveln ungefär.
När jag gör lager i håret drar jag bara ut en tuss jag tycker är lång, och klipper av den helt sonika. Ska jag ta lite på längden lägger jag fram håret över axlarna så att jag ser det utan spegel, och klipper lite grann...
Luggen klipper jag också ''bara''. Självklart genomkammar jag allt innan och har en bra sax osv... Men blöta håret skulle jag aldrig göra, iallafall inte om det gäller luggen, blött hår är längre än torrt. så luggen kan bli lite kort om man gör så. Det har jag också testat. :p
 
Sv: Klippa håret själv?

Jag kapar mitt när det är så långt att armarna inte längre räcker till för att borsta ut det. Då borstar jag ut det när det är fuktigt och kapar ca en dm av det.
Snart 10 år sedan jag var hos frissan.

Oh ja jag minns ditt fina hår:love:
 
Sv: Klippa håret själv?

Jag klipper mig själv. Men det är inget svårt med min frisyr, för det är rufsigt och ojämnt överallt typ :D Mitt tips är att inte vara rädd, just do it. Det blir oftast riktigt bra.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 432
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 914
Senast: kolblakkur
·
Kropp & Själ Hur hanterar ni som är väldigt mörkhåriga era gråa strån? Jag vet att det finns en hel del som bara ”låter det ske” men jag är inte där...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Senast: Rie
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 183
Senast: Smoothi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp