Klippa hö

linkan82

Trådstartare
Jag har en äldre häst med tandproblem pga av sjukdom som gör att han inte tuggar på rätt sätt och har problem med långa strån. Någon som har tips på enkla sätt att klippa hö/hösilage? Testat med sax som tar väldigt lång tid samt saxen blir ovass direkt. Testat med grensax men stråna bara viker sig. Även testat med en eldriven häcksax men det trasslar bara i svärdet. Börjar få slut på idéer. Handlar om ca 10-15 kg/dag som ska klippas.
 
En slåtterhack kanske? Det fanns förr manuella sådana där man la ett knippe typ som på en vedklyv och hacken drevs sedan med ett hjul. Kanske kan vara värt att efterlysa en sådan på annonssidor/facebook?
 
Jag har en äldre häst med tandproblem pga av sjukdom som gör att han inte tuggar på rätt sätt och har problem med långa strån. Någon som har tips på enkla sätt att klippa hö/hösilage? Testat med sax som tar väldigt lång tid samt saxen blir ovass direkt. Testat med grensax men stråna bara viker sig. Även testat med en eldriven häcksax men det trasslar bara i svärdet. Börjar få slut på idéer. Handlar om ca 10-15 kg/dag som ska klippas.
Förr hade man något som kallades hackelsemaskin eller hackelseverk, en handdriven skärmaskin för hö och halm, till det men de är nog inte lätta att hitta i bra skick och jag tror inte något liknande tillverkas längre. Större maskiner finns men de kostar alldeles för mycket.

Jag hade testat med en gammaldags handhäcksax med vassa skär, den borde klara att klippa hö även om 10-15 kilo nog tar några minuter att klippa ned.
 
Jag har för mig att @ameo hade samma problem för några år sedan? Vet inte hur det löste sig.
Det var i höstas jag ställde frågan om vilken lusernhack som har störst andel smådelar.

Min gammelgubbe äter 3 mål lusern-betforgröt toppad med sportpellets och krossad havre om dagen och utöver det har han en tunna med "den hackade lusern jag har lättast att få tag på" som han sorterar ut de minsta bitarna ur - så får hans hagkompis äta upp de stora bitarna...
Han har tillgång till hösilage också, men har själv insett att det inte funkar så den rör han inte längre. .
 
Kommer ihåg en unghäst med svåra tandproblem. Var under uppsikt av vet. Som tom tog bort ett par tänder.Han doppade själv sitt hö i vattenhinken för att kunna tugga det. Tunn på våren sen inga problem att äta gräs. När de permamenta tänderna kom så var de ok.
 
Kompostkvarn! Finns dock olika, tror det finns såna med valsar som inte funkar så bra. Det ska vara någon som verkligen klipper av dom.
 
Min ena häst har samma problem. Har löst det genom att köpa andra-skörd hösilage, som i regel har kortare strån än förstaskörden. Dessutom är det mer blad än strå, vilket gör det mer lättuggat. Min förra bonde kunde hacka hösilaget kortare tack vare fler knivar i maskinen, så de balarna kom färdighackade.

Veterinären sade att gamla hästar har lättare för att äta blött ensilage än torrt hö, men för min häst är det tvärtom. Man får väl prova sig fram. Inga tips som löser ditt akuta problem, men kanske kan du testa till nästa säsong... Lycka till. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 562
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 949
Hästvård Har en 26 åring som nu senaste vinter, hur vi än försökte, inte blev till något. Han var undernärd (inte smal), bukig, glanslös, hålögd...
Svar
12
· Visningar
3 117
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
2 917
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp