Klippa i maj?

kvandi

Trådstartare
Är jag helt knäpp som går o funderar över att köra rakapparaten över pålle nu i maj?

Han har i alla år varit långsam med sin pälsfällning, i augusti är han klar -vilket givetvis oxå alltid satt sig i orken -det blir ju varmt... I vintras så klippte vi upp en sträng på halsen(för första gången), men jag var inte beredd att helklippa eftersom han inte reds jättemycket. Men nu är vi igång för fullt, o den lilla öppningen på halsen hindrar honom inte från att vara fullständigt sjöblöt. Han är i den värmen som varit nu dessutom svettig av att bara stå still i hagen. Jag har tröttnat på detta! Han har inte fått mycket sommarpäls, bara några små röda strån i det annars aprikosa klippta fältet, så jag tror inte det drabbar pälssättningen så värst. O inte för att det skulle spela så stor roll, han har ju vinterpälsen kvar ändå till augusti, är blank o fin i två veckor innan det börjar växa ull igen....

Jag har försökt läsa på om bakgrunden till "inte klippa efter nyår", men hittar inget mer än att det blir estetiskt inte så vackert när sommarpälsen blir "toppad" under tillväxten. Men hälsa går före skönhet, eller är jag helt fel ute?

Lite päls kvar var det ja... :angel:
pals.jpg
 
Sv: Klippa i maj?

Jag klipper året runt. Klart att pälsen blir glansigare och av bättre kvalitet om man inte klipper så mycket. Men det är ingen jätteskillnad tycker jag. Jag har samma problem som du, vintepälsen är kvar till minst mitten av juni... Jag tycker att det är bäst för hästen att få klippas om den blir varm och slö av pälsen. Men det är klart rider man inte så mycket och hästen inte tävlas, så kanske det skulle vara allra bäst att anpassa intensiteten i ridningen och träning efter päls och väder, är det tex varmt så kanske man då kan rida väldigt tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Men denna anpassning är iallafall inte möjlig för mig och det fungerar bra att klippa, även på sommaren:laugh:
 
Sv: Klippa i maj?

Jag skulle bli fundersam om min häst såg ut sådär nu, pälsen sätts och fälls ju av solljus. Det är liksom inte liiite ragg?
Är hästen frisk eller behöver den annan hjälp?
 
Sv: Klippa i maj?

Jag skulle precis som ang funderat på om hästen var frisk. Mina har mycket päls också, men inte så långa strån utan har fällt bort det värsta i alla fall. Men jag klippte min ena shettis i torsdags så visst går det att klippa nu.
 
Sv: Klippa i maj?

Jag skulle bli fundersam om min häst såg ut sådär nu, pälsen sätts och fälls ju av solljus. Det är liksom inte liiite ragg?
Är hästen frisk eller behöver den annan hjälp?

Fast min häst skulle nog se ut sådär om han inte vore klippt. Han började fälla i huvudet nu i veckan... Jag skulle misstänka sjukdom om det var en plötslig förändring men TS säger ju att hästen alltid har varit sen.
 
Sv: Klippa i maj?

Ser hästen ut sådär skulle jag lätt klippa... och dessutom diskutera det hela med veterinär.
 
Sv: Klippa i maj?

OJ vad mkt päls.. jag sitter också och undrar om hästen är så frisk..
För en häst som har så där mkt päls nu borde ha något fel.
Kan vara brist på något ämne. tarmrubbningar mm
Min häst lät jag scanna med en L.I.F.E maskin och fann då kraftiga rubbningar i organ, tarmarna försurningar mm.

Förklaringen kom till varför hon haft så problem med utslag på kroppen samt svårt att sätta somamrpäls..
Sommarpälssen kommer men hon påminner mer som en gris.. de kommer ett stå här och ett här alltså inte ett tjockt gämt lager sommarpäls.
Hon är helrakad och nu börjar hon fälla den korta stubben av vinterpälsen.

Men hon hade ju som sagt en hel del obalander i kroppen som gjorde allt detta!

Så nu börjar den sakta men säkert växa sig mer tätare och gämnare=)

Så jag skulle reka en scanning eller låta göra blodprov..
 
Sv: Klippa i maj?

Min häst lät jag scanna med en L.I.F.E maskin och fann då kraftiga rubbningar i organ, tarmarna försurningar mm.

Intressant, har jag aldrig hört om förr. Är det något som veterinären har? Vad tar dom för typ av prover till denna undersökning?
 
Sv: Klippa i maj?

Hej!

Nu har inte jag Islandshäst, men jag känner i vart fall att jag vill lägga ett ord i denna tråden (många vill skriva och få läsa, eller ;)).

För det första, om hästen inte fäller vinterpälsen förrän i augusti, skulle jag nog ta mig en funderare på varför det är så. Solljuset styr ju pälssättningen och vi här i Sverige har ju väldigt mycket solljus på våren. Så varför fäller inte hästen förrän vi börjar gå mot mörkare tider?

Jag har min häst på lösdrift, utan täcke. Han börjar fälla redan i februari. Detta året klippte jag hela halsen, på båda sidorna, och då började han inte förrän i början på mars. Då fäller han lite försiktigt, mest från hals och rygg, för att nu fälla i drivor från magen, benen och det lilla som är kvar på rygg och huvud. Hals, bringa, lår och det mesta på huvudet är iklätt sommarpäls. Jag ger alltid flytande B-vitamin från början av februari och fram tills dess att han är helt klar med pälsfällningen.

Sedan när slutet av augusti och början av september kommer så börjar han så smått sätta vinterpälsen, för att vara fullt påpälsad till oktober.

Denna vintern klippte jag som sagt hans hals, det blev ju ingen vinterkyla direkt. Det gjorde jag så sent som i slutet av januari och det påverkade pälsfällningen nästan en månad. Däremot så ser jag nu ingen direkt skillnad på pälsen, varken i glansen eller kvalitén. Inga ränder heller. Men så klippta jag ju inte hela hästen.

Om min häst hade sett ut som din då hade jag definitivt klippt hästen efter att jag haft ut en veterinär. Kanske hade jag (i ärlighetens namn) inte tagit ut en vet bara på grund av pälsen, men kanske finns det andra ärenden, så som vaccin, avmaskning eller någon annan i stallet som har behov av vet, som man kan ta samtidigt. Jag skulle också ha kollat med uppfödaren hur hästens föräldrar fäller sin päls. Så att det inte visar sig vara en genetisk faktor inblandad.

Den enda hästen som jag träffat på som haft så lång päls på sommaren var gamal (20 år) och hade lite hormonfel. Rätt medicin och vitaminer löste den hästens pälsproblem.
Annars så har jag träffat på ett flertal tävlingshästar som hade pälsrubbningar och inte satte pälsen när de skulle. Detta visade sig bero på att de gick med täcke året runt. Andra sommaren utan täcke, så skötte de pälssättandet som de skulle. En liten parentes i detta fallet kanske.

Lycka till!
 
Sv: Klippa i maj?

Är det bara jag som tänker på Cushings? Kännetecknar inte det just lång päls som stannar kvar?
 
Sv: Klippa i maj?

*KL* Hörrni! Blev det inte lite väl mkt off topic nu? Tråden handlar ju om kvandis häst som fäller sin päls onormalt sent, inte div behandlingsmetoder... :)

Sorry:o:o:o
Blev så upphetsad över detta att jag inte kunde behärska mig, men diskussionen hör ju helt klart inte hemmai denna tråd.
Lägger härmed ner diskussionen...
 
Sv: Klippa i maj?

Jag skulle absolut klippa hästen. Inget problem att göra det såhär års om man inte störs av att hästen inte får någn sommarpäls.;)
 
Sv: Klippa i maj?

Inte nödvändigtvis så illa, men däremot tänker jag på någon slags störning - tiden verkar liksom vara ur led. T ex hormoner. Och om det finns något sätt att hjälpa hästen en gång för alla så tror jag även ts skulle önska lösningen, därför tycker jag att hästen behöver kollas upp.
 
Sv: Klippa i maj?

Sådärja, nu känns det mycket bättre! Visst blev han fin? En isländsk hängbukspudel...
puudel.jpg


Svar till er alla, jag har inte oroat mig för hälsan, för fyra år sedan konstaterade veterinären i samband med importbesiktningen att Andi har ett "vanligt fel" med njurarna som uppkommit av alla de år av extrem fetma/näringsbrist (hur det nu hängde ihop) hästen haft. Jag skulle inte oroa mig för det utan bara se till att han gick ner i vikt och fick i sig vitaminer/mineraler. Båda delar har vi lyckats med, han är ju blank o fin, o han fäller, men han är som sagt inte klar förrns i augusti, även om han började i februari/mars! Några hårstrån här o där lixom... :cool: Men sätta vinterpäls är han bra på, inga fel där inte, han är som jag skrev bara blank i sommarpäls typ två veckor...

Jag kan höra med vår nya veterinär vad han säger, han kommer ändå ut om ett par veckor för att besiktiga valpar/kastrera katter. Cushings har jag oxå läst om, men det känns inte helt rätt...
 
Sv: Klippa i maj?

Passa på när vet är ute, det kan ju kanske räcka med lite vitamintillskott i fällning/ sättning, men det kan du kolla upp då. Så skönt för hästen, det var rejäl skillnad!
 
Sv: Klippa i maj?

Inte nödvändigtvis så illa, men däremot tänker jag på någon slags störning - tiden verkar liksom vara ur led. T ex hormoner. Och om det finns något sätt att hjälpa hästen en gång för alla så tror jag även ts skulle önska lösningen, därför tycker jag att hästen behöver kollas upp.

En komplettering, att klippa hästen sent ger störningar. Kan just ge den här typen av störningar att hästen fäller sent och sätter päls tidigt. Den enda chansen att ändra på det, är att låta bli att klippa under ett år och låta pållen sköta det själv. Visst kan det bli jobbigt men kanske en sak som man få ta i de fall man lyckats störa den kroppsliga rutinen genom att klippa för sent eller året om.

Det är ett väldigt vanligt problem, att hästen blir störd i tiden för sättning och fällning.
 
Sv: Klippa i maj?

Men hästen i det här fallet är klippt för första gången den här säsongen. Jag har aldrig klippt honom före i höstas(då bara en sträng på halsens undersida) och jag vet med säkerhet att han inte klippts hos tidigare ägare. Skulle jag låta bli att klippa som förr så skulle det inte vara någon skillnad jämfört med de andra tre åren jag ägt honom.

Det kanske är vanligt bland hästar som klipps varje år, men i detta fallet är det inte klippningen som stört fällningen.
 
Sv: Klippa i maj?

Nu var det i sig inte enbart riktat till dig, utan som jag skrev en komplettering för de som klipper sina hästar och börjar undra varför de pälsar på isg de mest underliga tider på året.

I ditt fall, ja skulle kolla upp ev cushing eller har ni tagit träckprov? I varje fall brukar just långa hår indikera på att något problem eller störning finns.
 
Sv: Klippa i maj?

Okej, jag hängde inte med i svängarna.

Träckprov är taget, det var under gränsvärdena men jag avmaskade ändå ganska nyligen eftersom vinterträckprov inte är att lita på. Jag skall som sagt prata med vet. när han är här få se vad han säger. Jag tycker inte Andi har något av de andra symptomen på cushings, utom möjligtvis att han är svankryggig, men det är hans bror oxå så det kommer nog av generna (och övervikten).
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 312
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min häst fick för cirka ett år sedan, knottror över bog, hals och sadelläget. De kliar inte och stör inte honom på något vis alls, han...
Svar
5
· Visningar
3 687
Senast: MalinE
·
Islandshäst Jag har planerat att låta klippa mina pållar nu så snart som möjligt. (Jag har läst en hel del om "riskerna" med att det drabbar...
Svar
8
· Visningar
4 416
Senast: Sputnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp