Klippa islandshäst

KlaraR

Trådstartare
Hej!

Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med klippa eller ej osv.
Jag har en islandshästherre på 17 år som tränas flitigt. Han rids ordentligt ca 5 dagar i veckan; 2-3 dagar ute och 2 max 3 dagar i ridhus samt tävlas emellanåt, och detta tänkte jag fortsätta med även under hösten/vintern. Problemet är bara det att han efter varje ridpass dryper av svett (se bild). Hittills verkar det ha fungerat ok då jag torkat av honom efter varje ridpass, men det känns inte schysst mot honom att han ska behöva bli såpass överhettad och dyngsur under varje ridpass, speciellt inte under all vinterpäls han får. Han står ute dagtid och inne i box nattetid (går in efter ridning). I boxen ser jag alltid till att han har rikligt med helt torrt, rent och mjukt underlag samt att han alltid har mat att mumsa på i slowfeeding-nät under natten. På så sätt är det inga problem för honom att hålla värmen under natten även fast han skulle vara blöt eller klippt. Nu är han klippt struprand samt bringa, men det räcker tyvärr inte långa vägar. Därför funderar jag på att klippa honom mer för att underlätta för honom i träningen och förkorta torkperioden.
Enda ”problemet” är att han måste kunna gå utan täcke även dagtid oavsett väder, då jag har honom på min internatskola och jag är hemma på helger och därmed inte har möjlighet att åka och byta eller ta på/av täcke. I hagen han går i finns uppströad ligghall/vindskydd samt träd osv som skyddar mot regn och rusk. De kommer även få hö samt ha lite att pilla med under dagarna. Förra året gick han ”filtklippt” under ungefär samma förhållanden utan problem. Han verkar inte frusen av sig. Hur hade ni klippt?

(Ber om ursäkt om något är fel, är inte direkt proffs på sånt här :))
 

Bifogade filer

  • 463C2A33-79CE-4C62-A2AC-41B76BBBAE65.jpeg
    463C2A33-79CE-4C62-A2AC-41B76BBBAE65.jpeg
    294,4 KB · Visningar: 248
Klipp som förra året.
Okej, så du tycker inte att det blir för mycket att klippa såhär, även om man kanske behöver klippa en gång till senare i år? Förra året klippte jag bara en gång i oktober och lät det växa sedan, då det tyvärr inte blev så mycket träning pga skada hos mig.
 

Bifogade filer

  • 59E70910-613B-4ADD-A325-E9E24DA6D16F.jpeg
    59E70910-613B-4ADD-A325-E9E24DA6D16F.jpeg
    105,6 KB · Visningar: 245
Okej, så du tycker inte att det blir för mycket att klippa såhär, även om man kanske behöver klippa en gång till senare i år? Förra året klippte jag bara en gång i oktober och lät det växa sedan, då det tyvärr inte blev så mycket träning pga skada hos mig.

Det är inga som helst problem att klippa så.
 
Vad bra! Tack för svaret! Då kör vi på liknande i år igen :)

Ja det tycker jag du utan minsta tvekan kan göra. Det finns f.ö MYCKET forskning i ämnet på hur halvklippta hästar på det du avser, fungerar ypperligt utan täcke utifrån vad du har att erbjuda som beskrivet hagmässigt .

Du har dessutom en häst som är extra tålig både som ras och med det päls och kyla osv.
Den har skydd i hagen dagtid, fodras regelbundet, går in nattetid osv.
Den hästen kan därmed lätt utan tvekan halvklippas som sagt 👍😄
 
Senast ändrad:
Tror inte heller att det är det minsta problem för din häst att gå utan täcke med den klippningen. Måste tillägga också - vilken otroligt söt häst du har :love:
 
Så här klipper jag min 22-åriga islandshäst som också blir dyblöt av ridning och även svettig av att bara stå i hagen (om han inte är klippt):

Jag upplevde dessutom att han blev väldigt mycket piggare i ridningen efter denna klippning. Min går på lösdrift och jag använder aldrig täcke!
 

Bifogade filer

  • frillan_klippt.jpg
    frillan_klippt.jpg
    67,7 KB · Visningar: 180
Jag klippte min tåliga ponny så i många år, värst var oftast september- oktober månad, då hade han satt rejält med vinterpäls medan det fortfarande var varmt ute. Men här kan blåsa en del och regna med jämna mellanrum, så det var förståeligt.
Sedan brukar jag klippa honom vid årsskiftet en gång till, det räckte för oss. :)
 
Ja det tycker jag du utan minsta tvekan kan göra. Det finns f.ö MYCKET forskning i ämnet på hur halvklippta hästar på det du avser, fungerar ypperligt utan täcke utifrån vad du har att erbjuda som beskrivet hagmässigt .

Du har dessutom en häst som är extra tålig både som ras och med det päls och kyla osv.
Den har skydd i hagen dagtid, fodras regelbundet, går in nattetid osv.
Den hästen kan därmed lätt utan tvekan halvklippas som sagt 👍😄
Toppen! Tack så mycket för svaret! 👍🏻
 
Så här klipper jag min 22-åriga islandshäst som också blir dyblöt av ridning och även svettig av att bara stå i hagen (om han inte är klippt):

Jag upplevde dessutom att han blev väldigt mycket piggare i ridningen efter denna klippning. Min går på lösdrift och jag använder aldrig täcke!
Tusen tack för svaret! Behövs täcke inte ens vid regn/vind/blötsnö eller när hästen är nyklippt med den klippningen? Känns som att jag underskattar islandshästarnas fantastiska förmåga att anpassa sig 🙈
 
Tusen tack för svaret! Behövs täcke inte ens vid regn/vind/blötsnö eller när hästen är nyklippt med den klippningen? Känns som att jag underskattar islandshästarnas fantastiska förmåga att anpassa sig 🙈

Min behöver inte det men du måste såklart ha lite koll på hur din verkar må. Förra vintern hade jag fri tillgång till mina hästar och det kommer jag inte ha i år - den saken kan påverka hurvida det kommer behövas täcke eller inte.
Men saken är den att om man börjar täcka så lägger sig hårstråna och så är man inne i täckes-träsket. Jag tänker absolut prova utan och jag tror min klarar det. Hagen har massor med träd och det är ganska skyddat plus själva ligghallen.
 
Okej, så du tycker inte att det blir för mycket att klippa såhär, även om man kanske behöver klippa en gång till senare i år? Förra året klippte jag bara en gång i oktober och lät det växa sedan, då det tyvärr inte blev så mycket träning pga skada hos mig.

Vi klipper våra två ungefär lika mycket som du klippt på den här bilden (fast med lite annan klipplinje, men det spelar ju mindre roll). De går täckade just nu när de är nyklippta (tunt regntäcke), men jag tänker mig att de kommer att gå utan täcke när det växt ut en aning. Viktigast om de skall gå ute utan täcke är, tycker jag, att hela överlinjen är oklippt så att eventuell nederbörd kan "rinna av". Vår "gamle" häst (21) får alltid på sig täcke vid ihållande nederbörd vintertid oavsett om han är klippt eller ej. Han fryser och står och spänner sig annars och blir därmed väldigt stel och styv i ridningen, vilket är obekvämt för både honom och mig....
 
Provade att klippa hals och bog med ”hundbladet” istället för ”hästbladet”. Blev inte alls lika kort, men torkar lika bra.
Det innebär ju att man får klippa oftare/flera gånger på säsongen, men kan vara ett alternativ?

Jag halvklipper och täckar, lösdrift, planerar täcke/tjocklek eller ej så det passar för kommande dagar när jag är ute. Inga problem, funkat i åratal.

(Förtydligar: jag vill slippa skrapa lera och hästen blir stel i ryggen när det är regn/kyla, vi är överens om täcke på nu - i våras drog han av sig täcket när han tyckte det var dags att gå naken...:crazy: )
 
Tack för alla bra svar! 👍🏻
Tror jag klipper som ritat på bilden och använder mig av det längre avståndet som medföljde till min klippmaskin. Har klippt med detta en gång tidigare, och tror att det kan bli en bra kompromiss då man i stort sett får torktiden av en klippt häst men samtidigt lämnar kvar lite päls så att det inte blir helt naket, och så klipper jag lite oftare vid behov helt enkelt. Det blir som en lite, lite utväxt klippning. Klippningen täcker det mesta av de områden han svettas som mest på, men ovansidan som ofta blir mest utsatt för regn mm och överlinjen blir lämnad :)
 

Bifogade filer

  • AB9A5D3A-84F2-4E67-944C-3C99DDC57A37.jpeg
    AB9A5D3A-84F2-4E67-944C-3C99DDC57A37.jpeg
    75,9 KB · Visningar: 123
Nu finns det ju en hel del studier när det kommer till klippning, och hästen påverkas föga trots päls. Men, personligen har jag klippt på mest av hygiena skäl. Därför att jag fått häst som fått problem med svamp, men löste sig med hjälp av lämplig. Kliippning.
 
Nu finns det ju en hel del studier när det kommer till klippning, och hästen påverkas föga trots päls. Men, personligen har jag klippt på mest av hygiena skäl. Därför att jag fått häst som fått problem med svamp, men löste sig med hjälp av lämplig. Kliippning.

Jag har inte lyckats hitta några sådana studier trots att jag letat - vore jättetacksam om du kunde länka till någon/några!
 
Jag har en superlurvig Irish cob som går på lösdrift. Jag helklippte för typ en månad sen. Snart har pälsen växt ut så hon har "normal" päls för årstiden. Så snart kan hon gå utan täcke igen. Kan det säkert redan, men hon mår inte dåligt av ett 50g med bra passform. Nästa klippning tänkte jag spara ryggen. Vi får se hur mycket hon får gå i ridhus, kanske måste helklippa en gång till också.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 150
Hästvård Hej! Hur tänker ni när ni väljer att klippa era hästar eller inte? Jag har en äldre häst som redan satt ganska mycket vinterpäls. Han...
Svar
17
· Visningar
2 506
Senast: Linnpan
·
Islandshäst Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter. Jag har...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
48 933
Senast: Askur
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 197
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp