Klippa kanin tand och en buld?

Elma_vip

Trådstartare
Jag undrar om man kan klippa kaninens undertand med en vanlig klosax utan att behöva söva henne.??

Undrar också ifal man kan sticka hål på en varböld som hon har under hakan??

Mvh Diana
 
Sv: Klippa kanin tand och en buld?

Näeee. Ta kaninstackarn till veterinären. Det är inte schysst och blir inte bra om du gör det själv.. Hudå.
 
Sv: Klippa kanin tand och en buld?

carmarnic skrev:
Näeee. Ta kaninstackarn till veterinären. Det är inte schysst och blir inte bra om du gör det själv.. Hudå.

Okej. Hennes undertand i fram är så lång så den går snart upp i "gommen" därfrö tänkte jag att man kanske kunde klippa den själv, för vissa säger att man kan det. Det är ingen idè att åka te vet. nu för vi har redan vart där två ggr och sövt ner henne och tagit bort bölden + slipat hennes tänder vi vill inte det igen för troligtvis vaknar hon inte upp då igen, eftersom hon är 6½ år nu. =( Men hon verkar inte ha speciellt ont, hon äter och dricker precis som vanligt men hon äter ju inte hö, gräs och sånt men, utan bara pellets.

Nästa vecka så åker vi nog tyvärr in och avlivar henne. =(=(
 
Sv: Klippa kanin tand och en buld?

det finns speciella saker man kan klippa tänderna med.. och om man klipper själv är risken ganska stor att det blir en spricka eller något i tanden..

om vet. ska klippa tänderna så söver dom inte. (har jag aldrig hört att någon har gjort iaf?)
 
Sv: Klippa kanin tand och en buld?

Okej. Ne men om vi lämnar in henne till vet. nu så kommer de vilja söva henne och ta bort bölden hon har under hakan. =( Och det vill vi inte, då hon kanske inte vaknar igen. =(
 
Sv: Klippa kanin tand och en buld?

Låt veterinären ta hand om sådant.
 
Sv: Klippa kanin tand och en buld?

Om du nu ändå ska låte henne somna in nästa vecka är det lika bra att göra det nu.

VARFÖR FÖRLÄNGA HENNES LIDANDE???
 
Sv: Klippa kanin tand och en buld?

Precis.. Varför vänta en vecka när hon ändå lider redan nu?
 
Sv: Klippa kanin tand och en buld?

tandefelet beror antagligen på bölden o bölder på kanin är inte lätt då varet är segt som för tjock vaniljsås...det går inte sticka hål för det rinner inte ut ändå! Har du inte fått bactrim då???? Man måste behandla bölder inifrån med antibiotika oxå!
 
Sv: Klippa kanin tand och en buld?

om ni ändå funderar på att avliva kaninen är det kanske bättre att låta henne somna in redan nu?
och som tidigare inlägg sagt behöver bölden troligen både tömmas och behandlas med antibiotika om ni skall ge den en chans.
däremot ang tandklippning kan man faktisk klippa dem med en vanlig avbitartång, men det är bra om en veterinär visat hur man skall göra samt att kaninen inte har några andra bekymmer i munnen.
lycka till med din kanin.
 
Sv: Klippa kanin tand och en buld?

Hon lider ju inte, hon verkar inte ha ont, hon äter precis som vanligt.
 
Sv: Klippa kanin tand och en buld?

paradiset skrev:
tandefelet beror antagligen på bölden o bölder på kanin är inte lätt då varet är segt som för tjock vaniljsås...det går inte sticka hål för det rinner inte ut ändå! Har du inte fått bactrim då???? Man måste behandla bölder inifrån med antibiotika oxå!

Jag vet det, sist när vi fick hem henne så hade de öppnat bölden och jag skulle klämma ur varet morgon och kväll, kan tala om att det stinker nåt så in i helvete. Hon har ätit antibiotika i tre olika omgångar.
 
Sv: Klippa kanin tand och en buld?

jo du kan klippa av tanden, men använd en avbitartång och inte en klosax (klosaxen är rundad i skäret och du kan spräcka tanden om du har otur, bättre att klipp med paralella skär än rundat skär)

och bölden kan du öppna om den ligger ytligt, eftersom du tidigare fått instruktioner om hur du tömmer bölden så bör det inte vara något problem, se bara till att göra rent ordentligt med alsolsprit.

men helst ser jag att du bara klipper tanden nu (så hon kan äta allt problemfritt) och tar kaninen till veterinär på måndag och låter henne somna in..
 
Sv: Klippa kanin tand och en buld?

aiquen skrev:
Men hon äter inte hö, säger du? Det är ju basfödan för en kanin!

Jo jag vet att det är det. Men min kanin gillar inte hö, hon äter det i alla fall inte. Inte ens om man "svälter" henne. Så att hon bara får hö, inget annat, hon rör det inte ens. :/

Men idag så var vi hos vet. Hade helt ställt in mig på avlivning men när vi kom dit sa de bara det här ska vi nog kunna ordna. Så de kände lite på bölden och stack hål på den. De sa att det var väldigt vanligt hos kaniner (vilket jag redan visste) men att det inte var dödligt och att kaninerna inte led av det. Så de klippte bara tänderna och sen fick vi åka hem. :D:D

Så hon lever förhoppningsvis ett bra tag till. :D:D

DSCN1472.jpg

DSCN1494.jpg

Min lilla älskling. =):love:


Visst är hon söt? :D
 
Sv: Klippa kanin tand och en buld?

vad skönt att det gick bra, hoppas hon lever ett bra tag till.
 

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 463
Senast: KesoNeso
·
Hästvård Hej, jag undrar om någon har en aning om vad prislappen kommer hamna på för min häst, jag har haft turen att aldrig behöva åka till...
Svar
2
· Visningar
914
Senast: mackan
·
Katthälsa Hej! Har fått hem en kattunge:D Undrar nu, ska man klippa klorna eller inte? Hon kommer få gå ut frammåt våren eftersom vi bor på...
2
Svar
28
· Visningar
2 510
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Jag undrar hur mycket man behöver klippa inför vintern, för att slippa de värsta snöklumparna? Ska man klippa jämsmed trampdynorna på...
Svar
15
· Visningar
3 867
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp