Bukefalos 28 år!

Klippa kattklor?

L

LaikaLove

Har en utekatt som börjar få lite för långa "bak klor", han är rätt så gammal och är inte ute så jätte mkt och det låter av klorna när han går på golvet. Hur mkt ska man klippa för att han ska kunna klättra och så.. Vet att man inte ska klippa i "pulpurna" eller nåt..:confused:
 
Sv: Klippa kattklor?

Det är klart att man måste hålla efter en katts klor.
Är det så att "det låter" i golvet är klorna klart för långa.
Är han utekatt men ändå gammal så klättrar han antagligen inte lika mycket längre och vässar inte ner klorna till normalt så som han brukar.

När du klipper är det bäst om någon håller katten åt dig. "tryck fram" klon ur tån och kolla om du ser en sträng på undersidan, det är pulpan och det ska absolut inte klippas så långt in till den.

Är du osäker så klipp bara det allra yttersta det "vassa" liksom.
 
Sv: Klippa kattklor?

Det är klart att man måste hålla efter en katts klor.
Är det så att "det låter" i golvet är klorna klart för långa.
Är han utekatt men ändå gammal så klättrar han antagligen inte lika mycket längre och vässar inte ner klorna till normalt så som han brukar.

När du klipper är det bäst om någon håller katten åt dig. "tryck fram" klon ur tån och kolla om du ser en sträng på undersidan, det är pulpan och det ska absolut inte klippas så långt in till den.

Är du osäker så klipp bara det allra yttersta det "vassa" liksom.

Det markerade är helt okej även för utekatter. Innekatter klipper man ända till pulpan, men på utekatter kan man ta bara det yttersta så kan dom klättra och allt sånt ändå.
Men som copernica skriver så ska man helt inte klippa utekatter om det inte verkligen behövs, vilket det verkar göra i detta fall.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
767
Senast: Josefineeee
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
791
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 774
Senast: Hellhound
·
Katthälsa I torsdags var Miss Li hos veterinären för att hon hade ett litet sår, cirka 2-3cm, som behövde tittas till. Veterinären konstaterade...
Svar
2
· Visningar
776
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp