Bukefalos 28 år!

Klippa klor på arg katt

mandaaa_

Trådstartare
Vi har tagit över en innekatt, som var jätterädd i början och som gick till försvar (bet, rev och fräste) så fort hon kände sig trängd. Det har blivit mycket bättre nu men vi får inte klappa henne överallt, inte lyfta henne osch absolut inte ta i tassar, då bits och rivs hon. Antar att hon gör det pga att hon fortfarande inte litar på oss.
Hon är nyligen veterinärundersökt och ska vara frisk.

Hon har jätte långa klor och fastnar när hon ska kloa i sitt klösträd. Igår fastnade hon så pass att hon verkligen inte kom loss och "hängde" i sin tass.
Vi gick dit och hon gick in i försvar bara vi närmade oss men vi var tvugna att hålla fast henne så att en av oss kunde försöka trixa ut hennes klo.
Hon blev svinarg och fräste och bet och kloade min sambo men till slut fick vi loss klon.
Efteråt fick vi klappa henne så jag tror inte relationen blev så jätte förstörd av det, men kul var det inte.

Hon har börjat få vara ute korta stunder varje dag men då hon inte riktigt förstått kattluckan ännu så är vi med ute och "styr henne" så hon mest är runt altanen.
Men tanken är att hon ska få gå ut och in som hon vill så fort hon lärt sig kattluckan och då kan hon själv vässa sina klor i träd osv.

Men innan dess, vad ska vi göra?
Tvångshålla henne i en handduk och försöka få hålla i hennes ben och hinna klippa och förmodligen förstöra relationen (och våra händer), eller bara låta henne vara och hoppas att hon lär sig luckan väldigt snabbt?
 
jag hade låtit bli att klippa hennes klor om hon är tänkt att få gå ut. Ingen av mina utekatter klipper jag klorna på (jo, katten som ställs ut klipps klorna på)
 
jag hade låtit bli att klippa hennes klor om hon är tänkt att få gå ut. Ingen av mina utekatter klipper jag klorna på (jo, katten som ställs ut klipps klorna på)

Vi klippte inte vår förra katts klor heller eftersom han var ute så mycket, men jag vet inte hur lång tid det tar innan hon komer vänja sig med luckan och kunna få vara ute länge.
Vill inte slänga ut henne på morgonen och åka till jobbet utan att hon har möjlighet att komma in...
Är rädd för att hon kommer hinna fastna med klorna och bli skadad innan dess..
 
om du är orolig att katten ska tappa förtroende för dig, om du kan få in henne i en bur, ta med henne till ett djursjukhus. De har både kunskap och vanan - och de kanske i värsta fall får söva henne vilket kanske är det lättaste både för er och katten.

Själv skulle jag tänka mig för både en och två gånger innan jag försöker "tvångshålla" en icke helt tam katt - med eller utan handduk - det är ju trots allt tassarna du ska försöka få tag på - det känns som att det finns en övervägande risk för både bit och rivmärken
 
om du är orolig att katten ska tappa förtroende för dig, om du kan få in henne i en bur, ta med henne till ett djursjukhus. De har både kunskap och vanan - och de kanske i värsta fall får söva henne vilket kanske är det lättaste både för er och katten.

Själv skulle jag tänka mig för både en och två gånger innan jag försöker "tvångshålla" en icke helt tam katt - med eller utan handduk - det är ju trots allt tassarna du ska försöka få tag på - det känns som att det finns en övervägande risk för både bit och rivmärken

Känns dock som en jätte stor process (och att söva för att klippa ett par klor på en katt som snart går ut känns dessutom onödigt dyrt) att tvinga in henne i buren som hon hatar, ta henne till en veterinär (kan tänka mig hur hon är mot veterinären eftersom hon inte litar på folk), för ett par klor..

Men ja, det lär bli både bitmärken och rivmärken.
 
Tja det är omständigt men det är ett sätt att själv slippa ta konflikten.

Men jag tror som bison att hon kommer att komma över det ganska snabbt, de brukar "förlåta" och glömma ganska snabbt :)
 
Känns som jag kommer förstöra relationen? :cry:


Ta det lugnt bara. Klipp en tass i taget, se till att inte klippa i pulpan, och ge godaste godiset efteråt. Den kommer säkert skrika och bli rädd/arg, men om klorna är så långa att det blir ett vardagsproblem så klipp dem.

Är du osäker så ring och rådfråga vet.
 
Eftersom katten inte litar på er helt är tvång inte en bra idé! Katten behöver positiva erfarenheter med er. En tillitsfull relation är något man bygger upp hela tiden och alla interaktioner räknas.

Ta katten till en veterinär så får de ge lugnande och klippa ner ordentligt så kan ni fokusera på att bygga upp en bra relation istället.
 
Jag vet att många som har problem med just klippning börjar med att ge godis och klappa försiktigt på tassen, eskalera med att lätt trycka på tass för att se klon, mera godis ;) och så småningom klipp en klo i taget, och ja, mer godis! :p Pavlovs katt.
 
Jag vet att många som har problem med just klippning börjar med att ge godis och klappa försiktigt på tassen, eskalera med att lätt trycka på tass för att se klon, mera godis ;) och så småningom klipp en klo i taget, och ja, mer godis! :p Pavlovs katt.

Ja, det funkar. Mina katter sitter på kö när jag tar fram klosaxen. De vet att de vankas godsaker när saxen kommer fram.
 
tack för era svar!
Hade absolut kört en positiv metod, om katten åt godis... :cautious:
Men det blir nog till att åka till vetten med henne, vi har fått börja röra tassarna under kel, men bara enstaka gånger.
Vill inte förstöra det framsteget.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 473
Senast: Dino
·
Hundhälsa När Bruce var liten valp började vi ha klosaxen närvarande ofta. Vi klippte någon klo om dagen. Det gick utmärkt till en början men när...
2
Svar
23
· Visningar
4 266
Senast: paradiset
·
Övr. Katt Behöver lite råd här tack! Har ett litet problem...som egentligen är ganska stort för mig... Jag har ju precis skaffat en vuxen katt...
Svar
9
· Visningar
7 855
Senast: Atalantha
·
Körning Kan börja med att säga att jag vet att det inte är någon lek att dra timmer och att man måste vara försiktigt osv. Sen kan jag säga att...
2
Svar
25
· Visningar
9 305
Senast: Fia-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp