klippa klor på katt?

bilbo73

Trådstartare
Hej! Har fått hem en kattunge:D Undrar nu, ska man klippa klorna eller inte? Hon kommer få gå ut frammåt våren eftersom vi bor på landet. så hon blir både inne och utekatt? har hört både att man ska hålla efter klorna, och att man inte behöver om dom går ute också? så vad ska jag göra, klippa eller inte?
 
Jag tycker man ska vara försiktig med att klippa en utekatts klor. När det kommer en annan katt eller större djur och bråkar, så måste dom ju kunna försvara sig. Så nej, generellt inte klippa utekatters klor. Men man får ju se hur pass hon sliter själv och klippa om hon inte kan själv.
 
Jag klipper när det antingen låter när de går på hårda ytor eller de fastnar i textil. Klipper bara "tantkatten", de yngre som är ute mer håller efter bra själva.
 
Hej! Har fått hem en kattunge:D Undrar nu, ska man klippa klorna eller inte? Hon kommer få gå ut frammåt våren eftersom vi bor på landet. så hon blir både inne och utekatt? har hört både att man ska hålla efter klorna, och att man inte behöver om dom går ute också? så vad ska jag göra, klippa eller inte?

Du behöver klippa klorna om de inte slits och blir långa.

Bra att vänja kattungen från början så att du kan kolla och klippa klorna vid behov .
 
Tack för svar! då blir det lite underhåll på klorna :)
Jag vet inte hur van du är, men klipp nån klo i taget och pilla lite med tårna och tassarna även när du inte ska klippa så det inte blir någon stor affär av det. Släpp om hon börjar streta, gör det till en mysstund för er båda och blir det bara en klo åt gången så spelar det ingen roll, huvudsaken hon inte tycker det är obehagligt. :up:
 
Jag vet inte hur van du är, men klipp nån klo i taget och pilla lite med tårna och tassarna även när du inte ska klippa så det inte blir någon stor affär av det. Släpp om hon börjar streta, gör det till en mysstund för er båda och blir det bara en klo åt gången så spelar det ingen roll, huvudsaken hon inte tycker det är obehagligt. :up:

Precis😄 Jag lägger stor vikt redan från början på att vänja dem att det är behagligt när matte kliar mellan tårna, håller i tassarna/masserar längsmed benet så att benet/tassen ”hålls fast” korta stunder osv.
I min erf så lär sig kisse att det är mysigt och skönt enl ovan, så har man inga problem sen med kloklippningen 😄 De tolererar då utan obehag sen såsmåningom att man ev kan behöva hålla fast lite mer vid behov runt just klippandet för att smidigt klippa alla klorna i ett svep.
 
Precis😄 Jag lägger stor vikt redan från början på att vänja dem att det är behagligt när matte kliar mellan tårna, håller i tassarna/masserar längsmed benet så att benet/tassen ”hålls fast” korta stunder osv.
I min erf så lär sig kisse att det är mysigt och skönt enl ovan, så har man inga problem sen med kloklippningen 😄 De tolererar då utan obehag sen såsmåningom att man ev kan behöva hålla fast lite mer vid behov runt just klippandet för att smidigt klippa alla klorna i ett svep.
Exakt! Titta på de små klorna när man gosar, en tå i taget, är ju helt naturligt sen när man ska klippa dem. :up:
 
Jag har alltid haft utekatter och aldrig någonsin klippt klorna. Vad är det för vits med det liksom? Dom har klöspall inne och ute finns hur mycket som helst att vässa klorna på. Vassa klor är ju bra om dom kvickt måste klättra upp i ett träd eller till o med ge sig in i närkamp. Om du ändå ska klippa så tror jag ett råd som en hundägare fick är bra: Klipp endast en klo om dagen i början och beröm.
 
Jag har alltid haft utekatter och aldrig någonsin klippt klorna. Vad är det för vits med det liksom? Dom har klöspall inne och ute finns hur mycket som helst att vässa klorna på. Vassa klor är ju bra om dom kvickt måste klättra upp i ett träd eller till o med ge sig in i närkamp. Om du ändå ska klippa så tror jag ett råd som en hundägare fick är bra: Klipp endast en klo om dagen i början och beröm.
När de blir seniora så är det inte alltid de sliter klorna även när de går ute, så får man klippa så man inte riskerar klobrott. Skönt då om de är någorlunda vana vid den hanteringen.
 
När de blir seniora så är det inte alltid de sliter klorna även när de går ute, så får man klippa så man inte riskerar klobrott. Skönt då om de är någorlunda vana vid den hanteringen.

Hade en katt som blev 19 och de sista två åren mest bara sov hon för hon var inte riktigt frisk. Ändå inga kloproblem.
 
Och jag vet en 18-åring som är ute sporadiskt, hans klo hade växt runt och in i trampdynan.
Ok, man får kolla hur klorna ser ut helt enkelt. Tror inte det är försent att lära en gammal katt att tåla kloklippning om man gör som jag föreslog och tar en klo åt gången - en då o då, och belönar.
 
Ok, man får kolla hur klorna ser ut helt enkelt. Tror inte det är försent att lära en gammal katt att tåla kloklippning om man gör som jag föreslog och tar en klo åt gången - en då o då, och belönar.

Fast ännu mindre komplicerat blir det ju om man från början vänjer kisse oavsett behov.
Man har ju stor nytta av att närhelst kunna kolla klostatus och allmänt att kolla tassarna .
 
Ok, man får kolla hur klorna ser ut helt enkelt. Tror inte det är försent att lära en gammal katt att tåla kloklippning om man gör som jag föreslog och tar en klo åt gången - en då o då, och belönar.

Det tror inte jag heller. Jag har 4, 1 är svårklippt då jag inte kan lägga henne på rygg och hon stoppar in huvudet under armen när jag ska klippa. Jäkla svårt att komma åt "insidan" då :banghead: Men vi lär oss, även jag lär mig. Nu är hon bara 4 år, men ändå.
 
Fast ännu mindre komplicerat blir det ju om man från början vänjer kisse oavsett behov.
Man har ju stor nytta av att närhelst kunna kolla klostatus och allmänt att kolla tassarna .
Jag tror inte man behöver klippa då utan det räcker att man håller i tassarna och pillar lite med klorna.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 630
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 632
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 364
Senast: G-uldlock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp