Klippa klorna på katt?

Elegant machinery

Trådstartare
Min gammelkatt vill inte gå ut längre och slipar därför inte ner klorna på ett naturligt sätt. Han klöser inte inomhus, förutom i dörrmattan där har får klösa. Men hans klor har blivit så långa nu att det klickar om honom när han går, och när man ligger och myser och han "kloar" i täcket och tröjorna så fastnar han hela tiden. Han får då panik och börjar rycka till sig sina tassar, han har förstört flera stickade tröjor för mig nu men främst är jag orolig att han ska göra sig illa om han sliter till för hårt.

Kan man klippa klorna på honom? Inte mycket, men så pass att han iaf kan dra in dem? Hur gör ni?
 
Sv: Klippa klorna på katt?

Javisst kan du klippa klorna på honom!

Våra kissar är innekatter och vi klipper deras klor med jämna mellanrum.

Det kan ju förstås vara så att din kattherre kan komma att opponera sig mot att få manikyr såhär på äldre dar, men du får stålsätta dig och kanske vira in honom i en handduk eller liknande om han blir väldigt slingrig...
 
Sv: Klippa klorna på katt?

Ok, va bra! Trodde man skulle bli halshuggen här för man förstör kattens naturliga försvar osv osv. Vi har prövat klösbrädor utan resultat så nu är det nog bara klippning som återstår!
tack!
 
Sv: Klippa klorna på katt?

Gör det till en gosestund och klipp en klo i taget när du får så slipper ni hamna i konflikt. Han vänjer sig snabbt om det inte blir obehagligt när du klipper. Jag brukar använda en vanligt nagelklippare och ingen klotång, tycker det är enklare att klippa katter med den.
 
Sv: Klippa klorna på katt?

Sådär, då var det gjort :) Han protesterade inte ö.h.t. utan låg och spann i knät på mig medan jag klippte med nagelsaxen. Hade aldrig trott det skulle vara så enkelt
 
Sv: Klippa klorna på katt?

Vad roligt! :) Tycker minsta motståndets väg är absolut enklast när det gäller djur, oavsett art! Kan man gosa sig fram till en lösning istället för att ha bråttom är det bättre för alla inblandade. :bow:
 
Sv: Klippa klorna på katt?

jag klipper klorna på min kisse var tionde dag ungefär, han är både ute o inne. Fungerar jättebra han är jättelugn o stillsam.
 
Sv: Klippa klorna på katt?

Elegant machinery skrev:
Sådär, då var det gjort :) Han protesterade inte ö.h.t. utan låg och spann i knät på mig medan jag klippte med nagelsaxen. Hade aldrig trott det skulle vara så enkelt
Vad bra! Annars kan det vara lite svårt att klippa klorna på en katt som inte lärt sig det från början. Mina katter har alltid klippta klor. Så fort de börjar fastna i mig åker de på en omgång! :rofl:
 
Sv: Klippa klorna på katt?

Ja....jag försöker ju då lära min 16-åring att klippa naglarna, det går väl sådär :crazy: När vi går ut i sele försöker jag få henne att vässa klorna på nåt träd, men hon är totalt ointresserad av det...

Jag lyckades klippa ganska bra en gång i höstas (ungefär som beskrivs ovan), men nu är de på tok för långa och vassa igen.

Bakklorna sliter hon ner själv, troligtvis av allt grävande i lådan, men framklorna är sylvassa och fastnar överallt, oftast i mattes lår :p
 
Sv: Klippa klorna på katt?

Det tog nog ett par år innan min vuxna katt insåg att det inte var så farligt ändå att klippa klorna. Hon går inte att lägga på rygg heller och det gör det lite svårare. Jag fick helt enkelt ta en klo i taget och berömma väldigt mycket när det gick. Nu efter 5 år tillsammans går det hur lätt som helst!! :)
 
Sv: Klippa klorna på katt?

Ja visst kan du klippa dom!
Jag har två innekatter och jag klipper deras klor med jämna mellanrum, ja eller, när de känns lite långa ;)

Dom har klobrädor och så kloar de på mattan i hallen, den får de göra det på. Men de är inte på någon annanstans, tex möbler, tapeter etc :bow:
 
Sv: Klippa klorna på katt?

Men om en katt kläser tex på soffan o man klipper klorna.. hur blir de då när katten klöser efter det? de kan väl klösa även om man klippt eller hur blir det? haha
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 828
Senast: Zpunk
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 763
Senast: Nirvana
·
Hundhälsa När Bruce var liten valp började vi ha klosaxen närvarande ofta. Vi klippte någon klo om dagen. Det gick utmärkt till en början men när...
2
Svar
23
· Visningar
4 257
Senast: paradiset
·
Hundhälsa Vi har en kastrerad hanhund född i november 2006. Han är alltså snart 8 år gammal. Han kastrerades sommaren 2010. Vi köpte honom som 8...
2
Svar
29
· Visningar
13 155
Senast: ISABEL
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp