Klippa Lagotto själv

Wysiwyg

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av det? Har en bekant som har en lagotto där en pälsklippning missats pga sjukdom och nu när det är så varmt känns det angeläget att få bort lite päls..
 
Jag har klippt min själv, funkade bra! Använde min Avalon-maskin med 9 mm skär på kroppen och sax till huvud och tassar. Blev inte lika snyggt som när hundfrissan gjorde det men pälsen blev ju kortare iallafall :up:

Perfekt! Har bara läst massa skräckhistorier om lagottopälsar, att skären inte tar typ. Nu är inte pälsen så lång men nog för att det ska vara jobbigt i värmen. :)
 
Har inte gjorde det själv men var inneboende hos ett par lagottopojkar (m ägare) när de försökte klippa hemma första gången. Efter två olika klippare så köpte de till sist en klippmaskin för får. Vet ej om det är att rekommendera, men de blev äntligen av med pälsen. På tal om skräckhistorier :p
 
Perfekt! Har bara läst massa skräckhistorier om lagottopälsar, att skären inte tar typ. Nu är inte pälsen så lång men nog för att det ska vara jobbigt i värmen. :)
Hmm ja jag använde en hästklippmaskin så kanske därför det funkade, jag vet inte :p Men om pälsen är ren och borstad innan borde det väl funka? Vår hundfrisör använde också maskin men minns inte vilket märke. Man kan ju klippa det värsta med sax först om det är supermycket päls som ska bort.
 
Har inte gjorde det själv men var inneboende hos ett par lagottopojkar (m ägare) när de försökte klippa hemma första gången. Efter två olika klippare så köpte de till sist en klippmaskin för får. Vet ej om det är att rekommendera, men de blev äntligen av med pälsen. På tal om skräckhistorier :p

Är det jättestor skillnad på lagotto/pudelpäls?
 
Är det jättestor skillnad på lagotto/pudelpäls?
Det var ett par år sedan, och jag har nog träffat ännu färre pudlar så vet inte om jag vågar svara :o Kan vara så att en av pojkarna hade extra tät päls, det var rätt stor skillnad på pälskvalitet trots att de var bröder.
 
En lagotto med hårdare lockar och pälsstruktur är oftast inga problem att klippa, men många har tyvärr en lite mjukare och fetare päls som kan kännas lite som fårull. Men en bra hundklippmaskin (ej människoklippmaskin, de är för svaga) och ett bra skär så går det med. 🙂 Särskilt om man inte har jättestora krav på att det ska se perfekt, utan mest bara vill ha bort pälsen.
Jag klipper dem ofta med skär nr 4 som lämnar ca 9 mm om man klipper medhårs (men då får de inte vara för toviga för då får jag ta ett kortare skär), putsar efter med distanskam eller sax och handklipper huvud (men vissa vill ha det samma längd som på kroppen och då tar jag maskin där med) och tassar.
mvh/ hundfrisör 🙂
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
523
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 802
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 510
Senast: Ava22
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
678
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp