Klippa lite längre?

Jamtland

Trådstartare
Någon som testat att klippa sin häst med "distans- grej" alltså en sådan som gör att det inte blir helrakat?
De finns ju i många olika längder och jag funderar på att testa att klippa dotterns häst med en sådan så han inte blir helt naken.
 
Oj det har jag aldrig reflekterat över att man skulle vilja göra. Pälsen är ju några mm lång även nyklippt, ser inte riktigt vilken nytta klippningen skulle göra om man bara klippte halva/en fjärdedel av hårstrået faktiskt. Speciellt om man klipper såhär tidigt kommer den ju växa ut fort igen.
 
Jag klippte med ett längre skär en gång men har slutat med det. Hästen blir inte helt naken med "vanligt" skär och jag spårklipper i alla fall så det kändes onödigt
 
Det blir skitfult att klippa endast toppar. Jag har även klippt en gång med maskin som verkligen rakade hästen naken.
Den klippmaskin vi har nu är bättre. Klipp mindre är bättre. Jag har redans spårklippt min pälsboll 5 ggr denna varma höst. Men tar mindre yta för varje gång, blir en gång till i vinter och då endast under halsen. På så vis blir det utväxt som skyddar men inte full vinterpäls.
 
Jag gjorde det på min kompis häst och det blev fint. Klipper man för kort ser han ut som en gråsugga och dessutom är han lite av en fryslort. Vi klippte fler gånger den vintern men det var det absolut värt, jag tyckte det var skonsammare. Han klipptes bara nog och hals..
 
Vet inte. Kanske för att ytan är större?
Människor blir ju generellt inte randiga som hästar kan bli när de klipps.
Jo det kan dom, beror helt på tekniken när man klipper. Jag har sett failvideos på youtube me folk som får randiga huvuden när de rakar.
Jag klipper mig själv med rakapparat, men aldrig rakat en häst, hade varit kul å testat å sett va ja tycker om det om det är svårt eller vad som skiljer osv. Jag är nyfiken nu.
 
Någon som testat att klippa sin häst med "distans- grej" alltså en sådan som gör att det inte blir helrakat?
De finns ju i många olika längder och jag funderar på att testa att klippa dotterns häst med en sådan så han inte blir helt naken.
Har använt hundskäret istället för hästskäret och på så sätt blev det några mm längre päls än vanligt, t ex om man vill raka vissa områden för att få bort extra lurvig päls utan att det blir väldigt kort. Funkar utmärkt, men man får klippa lite oftare såklart.
 

Liknande trådar

Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 763
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
523
Senast: Grazing
·
IT & mobiler Har aldrig sysslat med Fotoshop och liknande, men tänkte jag ska ta tag i att lära mig lite grundläggande hantering för husbehov. Klippa...
Svar
11
· Visningar
487
Senast: swemale
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
774
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp