Klippa manen där grimman

Japp, jag klipper manen. Slipper trassel med träns och grimma. Härom dagen klippte jag manen oxå. Glömde ta dom understa stråna så det var små tofsar som var längre än resten av manen, jättesnyggt! verkligen! :o :D

Kram Favina :bump:
 
Jag gör på min shettis. Annars är den en ren lögn att försöka avgöra vilken sida av grimman/tränser håret ska befinna sig på. Osså fastnar det.
PÅ stora hästen gör jag det inte för hon har väldigt tunn pannlugg och nästan inget hår"där" ändå.
 
Jag gör det.
Klipper lika långt som örats längd om man viker det bakåt.
Gör det för att det är snyggt :love: och för att det måste vara bekvämare för hästen när man lägger tränset där.
 
Klipper 2 cm ca på ponnien.
store hesten har jeg uklippet med mohakiner sveis nå, veldig pent (eh.. nei), hun hadde ca 5 cm stubb og jeg vil ha mere lugg på henne så jeg sparer en stund før jeg skal klippe 2 cm akkurat der grime og trâns ligger.
 
Just nu så är han stubbad, vilket han är väldigt stolt över.

Inte snyggt med halva manen avgnagd och det växer ju ut så fort.
Men när manen är lång så gör jag helt tvärt om. Uppe vid nacken blir det en naturlig svacka att lägga grimma eller träns i.
Jag klipper i stället från manken och ca 10-15 cm upp mot nacken, om jag inte gör det så fladdrar manen in under sadeln och dras eller slits loss och det är inte skönt om man är häst.
Sedan är det faktiskt ganska så snyggt om hästen har en liten välmusklad manke som blir mer markerad.

MVH/
 
Jupp jag gör också det! ca 4-5 centimeter, inte mer på ett hbl tycker jag. Blir dessutom lättare att sklija på pannlugg och man. Fast just nu behöver det klippas igen, har växt ut lite :o
 
Jag klipper...hur långt jag klipper beror på vilken nacke hästen har, man kan framhäva en snygg nacke om man klipper lite längre, upp till 30 cm kan det bli...men då är det en riktig snygging :love:
travarna har ju ibland massa snören o dyl i lopp(urryckare och norskgas)och det är ju lite onödigt att allt bara trasslar till sig
 
jag klipper precis där grimman/tränset ligger annars blir det ett jämarns strul på hans pudelfrilla :love:
 
Ponnyn jag rider klipper jag manen på vid tränset. Han går på ridskola och är ganska känslig i munnen. Det skulle göra en stor skillnad om han hade man emellan tränset och nacken hur hårt bettet sitter i munnen på honom. Den är det snyggt när de är klippta där när de är knoppade också tycker jag... :smirk:
 
Jag gör det inte!

Har islandshästar och en shettis. Shettisen har inte varit här så länge så hans tidigare klipp är på utväxt. Sådär snyggt... Inga problem att ha grimma eller träns på, för någon av pållarna. Gillar när man och pannlugg är långa och tjocka. :love:
 
Klipper alltid, huvudlagen ligger bättre då. och som sagt är det lättare stt skilja på lugg o man på shettisarna. :D Men vad jag inte kan förstå är när folk lämnar kvar mohikanen så pass att den är flera cm lång o det ser gräsligt ut :eek:, ok om man ska spara ut den, men de som säger: ja jag ska klippa... o inte gör det??? Det som retar mig mest är på tävlingar när hästen är knoppad, men inte mohikanen :confused:
 
jAG GÖR DE PÅ MINA HÄSTAR *FULLBLOD HALVBLODS HÄSTAR*
jag tycker dels att de ser bra ut och sen så slipperm an hålla på och trasla in allt!
det är nog mest för att de ska se bra och välvårdat ut!
men jag skulle inte göra de på tex en islandshäst eler något för jag tycker att de ser jätt fult ut dom är vackra som dom är!
 
Jag gör det.
Klipper ca 20 cm, Har araber och, som någon annan oxå skrivit, då "ska" man klippa :D
Tycker även att det är snyggt. Dessutom är det bekvämare för hästen när inte manen trasslar in sig i tränset skulle jag tro.

// Anna
 
Sv: Klippa manen där grimman

Jag klipper precis där man har grimma å träns bakom nacken.. cs 4 cm bara.. inge som syns eftersom hon har så mkt man endå över, men det är en betydlig skillnad att tränsa henne.. slippa trassla in håret där=)
 
Sv: Klippa manen där grimman

På nordsvensken klipper jag, då hennes man är tjock och trasslar sig gärna och blir bulligt just där grimman/tränset ligger.
På varmblodet växer pannluggen knappt så på honom klipper jag inget.
 
Sv: Re: Klippa manen där grimman

Jag gör det. Polenta har en sån enormt tjock man, så det är jättebökigt när man tar på henne huvudlaget med käk (travponny), och sedan är det bra mycket snyggare med om dom är klippta i nacken!
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
663
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Har ni några helt vardagliga småsysslor som ni tycker är orimligt jobbiga att utföra? De måste inte ens kännas jobbiga, ni kommer er...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
7 075
Senast: Pinus
·
Tjatter Apropå diskussion i en annan tråd. Vad innebär det att vara kvinnlig eller manlig? Om någon beskrev "hon verkar väldigt kvinnlig"...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 416
Senast: Milosari
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 784
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp