Klippa manen där grimman

B

blondi3958

och tränset ligger.
Villka gör det?
Och varför?

Sälv gör jag det för att det är snyggt :D
 
Stubb menar du? Vid nacken?
Jag gör det. Tycker det är snyggare och mer praktiskt än att ha lång man där. :)
 
Tycker jag med.
Klipper ca. 1,5dm bakom öronen :love:
Det är så snyggt när resten av manen är lång :banana:
 
Jag gör det,har lång och tjock man som trasslar sig överallt.Klipper dock endast 2-3 cm.
 
jag klipper också just där grimman ligger.
Jag gör det för att grimman annars brukar trassla fast i hans tjocka man.
 
Jag klipper ca 3 cm precis där grimman/tränset ligger för att det får bättre "fäste" då. Och så ser det snyggare ut när manen inte är tillknycklad under.
 
Klipper ca 15 cm mest för att det är praktiskt eftersom travhästar har så mycket grejer på sig. Men jag tycker det är snyggt också. Fast det finns inget fulare än när det har fått växt ut några cm heller.
 
Det löser man lätt, klipp igen... ;)

Vi har islandshästar och klipper alltid rent precis under träns/grimma. De flesta av våra hästar har en enorm hårprakt så det kan skilja ett par hål när man tränsar annars beroende på om den som gör det är noga och delar manen eller låter mycket man vara kvar under tränset. Sen sitter allt grimmor/träns stadigare och bekvämare också.
 
Jag klipper med maskin jag har dessutom araber och de "ska" ju vara klippta). Det tar eviiigheter innan det blir stubb om man maskinklipper, och jämnt och fint blir det.

Och tar typ 1 minut att klippa om när det behövs, och då är 30 sek av den minuten tiden det tar att sätta i sladden och starta maskinen ;)

jag klipper faktiskt sista centimeterna längst ner vid manken med, det blir så fult skavt av täckeskanter etc, så manen där är inget vidare fin ivf.
 
Har en fjording. De "ska" klippas under grimman/tränset för att bågen ska bli rätt. Tycker att tränset ligger bättre när det är klippt.
 
Jag gör det inte. :cool: Min häst har nästan aldrig grimma på sig(bara vid in/utsläpp + när hon står på gången), och manen stör inte nämnvärt. Men jag funderar på det.. :smirk:
 
jag klipper för att det slipper bli trassel med grimma och träns, och för att det ser bättre ut. Klipper bara några cm (2-3 cm?)
 
Jag klipper precis under tränset/grimman. Han var klippt en bit när jag köpte honom så jag fortsatte där tränset låg då det var ganska praktist. Lätt att få undan den långa manen när man tränsar.
 
Eem: Haha jag vet jag vet :bump: Den sista mohikanen!!
Så har min häst sett ut ett antal gånger! :D
 
Jag har alltid klippt ca 5 cm där förr, men slutade av nån anledning med det för nåt oår sedan o sedan dess har det fått vara långt där o det har fungerat bra de me... :)
 
Jag gör det inte. Tycker det ser bättre ut att låta det vara långt hela vägen. Pållan har väl 3-4 dm lång man, känns hemskt att ens tänka på att sätta saxen i den.
 

Liknande trådar

Tjatter Har ni några helt vardagliga småsysslor som ni tycker är orimligt jobbiga att utföra? De måste inte ens kännas jobbiga, ni kommer er...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
7 004
Senast: Pinus
·
Tjatter Apropå diskussion i en annan tråd. Vad innebär det att vara kvinnlig eller manlig? Om någon beskrev "hon verkar väldigt kvinnlig"...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 384
Senast: Milosari
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 582
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag ligger hemma sjuk och fördriver tiden alldeles för mycket vid telefonen. Nu har jag slutat kolla på klipp där de verkar kor och i...
Svar
0
· Visningar
236
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp