Klippa?när?

N

nilesav

Hej!
Jag har ett varmblods sto på 7 år, jag har haft henne sen i mars förra året. Enligt förra ägaren har hon aldrig blivit klippt, men då har hon heller inte blivit så mkt riden på vintern. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska göra, hon har redan nu fått ganska mkt päls, blir inte jätte svettig efter ridning men en del(hon svettas aldrig annars) men hon har också blivit lite tröttare när man rider, kan det ha med pälsen att göra?Vill inte klippa hela hästen, men har hört något om täckesklippning,hur ser det ut?
Skulle ni klippt eller inte?hur gör ni med era hästar och när klipper ni dom på hösten?
Tacksam för svar :bow:
 
kanske kan man prova att ha mycket täcken på hästen.... missförstå inte detta å lägg på tio lager med täcken men kanske börja täcka på henne relativt tidigt på hösten så att hon inte sätter så mycket päls? ett litet tips bara... :)//Johanna
 
Jag klippte mina första gången i vinter idag. Vilket är sent på året men det beror på det fina vädret och att jag har jobbat dygnet runt känns det som. Räknar med att klippa 3-4 gånger under en vinter. Klipper täckes klippnning och får lägga täcke på när det kryper under minus grader. Annars fryser de inte. Förutom när de är svettiga förståss.
Jag hade klippt henne och täckt om hon fryser. Du kan ju välja hur mycket du klipper och hur ofta.
 
jag klipper hela min utom ben och huvud,
men annars kan man ju klippa hals och mage-ställen där de svettas mest
lämnar man pälsen på ryggen och länden behöver de ju inte så mycket täcke
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: Kristall10
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 836
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 609
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp