klippa svansen (och trimning)!

P

piggis_83

Då skulle man klippa svanstopparna igen... Är verkligen jättedålig på det, men det blev väl "hyffsat" jämnt, men hur SKA man klippa egentligen? Har fått för mig att man ska lyfta upp svansen lite o sen klippa jämnt i topparna, för så har hästen svansen när man rider. Eller....?

Sen lite trimning, jag klipper hovskägget på min häst o klippte även de långa håren under huvudet, från ganachen fram till hakan, för de va väldigt långa. Blev snyggt! :)
Klipper ni nåt mer på era hästar eller har ni några tips vad det gäller trimning?
 
Jag klipper svansen, hovskägget, håren i öronen, manen under nackstycket, "skägget" på huvudets undersida, rycker manen och vid tävling klipper/rakar jag, till många bukefalisters fasa, håren på mulen.
Ett tips är att inte klippa håren som är inne i öronen utan knip ihop örat och klipp det som sticker ut.

//Sheena
 
Jag klipper inget annat än svans, man och pannlugg på min häst. Hovskägg har hon knappt något, det är rätt mycket fullblod i henne :)

Det skulle aldrig falla mig in att klippa morrhåren på hästen då jag anser att de är en del av hennes "sinnen". Skulle heller aldrig klippa håret i öronen eftersom naturen har placerat det där för att skydda de känsliga hörselgångarna!
 
klipper bara svansen ganska sällan... tycker de e så fult när hästar e klippta vid öronen, hovskägg osv. andra kan tycka de e fint, men inte jag. de ser så onaturligt ut
 
Jag klipper svanshårena som släpar i marken, håret som sticker ut ur öronen och lägnst käklinjen om jag ska på uställning.. Det gör jag på shettisarna.. På halvblodet klipper vi under nackstycket, man, pannlugg, svans och klipper av vid sidan av svansroten..
 
om du ska ta bort håret på mulen så ta inte bort allt på en gång! det är hästens morrhår och tar du bort allt på en gång så kan den nog bli ganska häpen!
Vet en som gjorde detta misstag då hon skulle åka iväg på en större tävling och märkte att hennes häst såg ut som en ulltuss runt mulen när hon kom dit.. :smirk:
så hon frisera hästen lite lätt på kvällen och morgonen därpå stog den stackas hästen helt förskräckt och hade inte vågat äta... Hade ju dunkat i mulen antagligen.. bra start på tävlingen..
Själv låter ja min pålle ha lite "skägg" på mulen men tar bort pålsen på huvudet.
 
Man och pannlugg, varför har de det då? De har oxå en funktion faktiskt ;) Naturen har placerat ut de med....
 
när ni klipper svanstopparna - HUR gör ni? klipper ni bara rakt av, eller ska man klippa "snett"?
 
jag brukar ta tag i svansen och snurra undre delen och sedan klippa rakt av.. funkar bra för mig och det blir jämnt och fint.,.. jag klipper ju även vid roten jag... :p nån annan???
 
Jag har lärt mig att man ska vara två personer vid svansklippning; En person håller sin underarm under svansroten så att hästen får upp svansen lite. Den andra fattar tag om hela svansen och sluter om handen och drar handen mjukt neråt marken. Sedan klipps svanstoppen i önskvärd längd. När hästen rids och är glad brukar den höja svansen lite och då ska svansens nederdel vara plan.
Mina shettisars svansar går ner till marken. Ett bra mått gällande stora hästar är en handsbredd ovan bakkotorna.
 
Luggen klipper jag en eller två gånger om året för att den inte ska hänga i ögonen på henne, manen är cirka 15 cm lång och den toppar jag en gång i kvartalet. Gör jag inte det ser det slitet och ovårdat ut!
 
Jag klipper svansen (roten och längst ner) men tkr att hästar med fin svans ska ha LÅNG svans. :) Däremot om svansen är tunn och ful så är det snyggare om den är lite kortare. Sen rycker jag man (på tjockleken oxå om det behövs), pannlugg. Klipper hovskägg och öron.
 
Jag klipper rakt av när jag klipper svansen, sen klipper inte jag menen utan rycker den. (tycker det är fint med en ojämn tjock längre man) sen klipper jag i nacken, öronen och kanske skägget ibland.
 
Klipper svansen längst ner när hon börjar riskera att kliva på den. Klipper så den slutar mitt på karlederna ungefär.

Enda friseringen :)
 
Jag klipper rätt av, Tar tag i svansen och håller ihop alla strån och klipper rätt av. Man brukar ju säga att man ska hålla armen under svansroten, man jag har aldrig provat för det har alltid blivit bra på mitt sätt :smirk:
Jag har lite kortare svans på min pålle, ca en handslängd från hasen.
 
klipper svansroten (sidorna)
trimma till håren i öronen
klipper ner manen i nacken (där tränset ligger) och vid manken
 
Jag har fått lära mig att man ska lägga ena armen mellan skinkorna och svansroten, och sen klippa svansen. Om man tycker det känns krångligt att stå med en arm fastkilad bakom svansen så kan man ta en vanlig rotborste och "kila" fast emellan istället, funkar lika bra det!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 348
Senast: MiniLi
·
Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 092
Senast: Ise
·
Hästhantering Jag ska precis sälja min häst och det är hur sorgligt som helst! 🥲 Nu behöver jag hjälp m idéer på vad man kan spara som minne o vad...
Svar
1
· Visningar
867
Senast: iNHALE
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 574

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp